کد خبر: ۴۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 18 June 2015
برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور بیابانی قائم مقام خانه کشاورز و ابوالقاسم حسن پور مدیر کل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری به بررسی شیب تند قیمت میوه پرداخت.

"ابوالقاسم حسن پور" مدیر کل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و "بیابانی" قائم مقام خانه کشاورز شب گذشته 27 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی شیب تند افزایش قیمت میوه پرداختند. 

حسن پور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه علت چرایی افزایش قیمت میوه چیست گفت: در کشور ما ایران نزدیک به 16 میلیون تن میوه تولید می شود که در مقایسه با جهان دو و نیم برابر مردم دنیا هر کدام از مردمان ایران میوه در اختیار دارند. 

**میوه به حد کافی در کشور موجود است و نیازی به واردات نیست

مدیر کل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با بیان این که تولید سرانه میوه 200 کیلوگرم در سال است خاطر نشان کرد: میوه در حد کافی در اختیار داریم بنابراین نیازی به واردات در این حوزه نداریم. 

وی ادامه داد: قیمت هندوانه در سر مزرعه 500 تا 700 تومان است این در حالی است زمانی که این میوه وارد بازار می شود 1500 تا 2000 تومان به فروش می رسد.

حسن پور با اشاره به این که علت افزایش قیمت میوه در حمل و نقل و وجود واسطه است افزود: خوشبختانه تولید در کشور به اندازه کافی است. 

مدیر کل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به این که کشاورز قیمت میوه را نسبتا پایین عرضه می کند خاطر نشان کرد: یکی از علت های گرانی میوه مربوط به واسطه های متعدد است.

وی با اشاره به این که متاسفانه قیمت ها با مغازه متفاوت است افزود: باید محصول با قیمت پایین تر به دست مردم برسد. 

بیابانی در ادامه برنامه در پاسخ به چرایی شیب تند قیمت میوه گفت: علت گرانی میوه عدم مدیریت در توزیع است.

وی با اشاره به این که در سازمان میادین قیمت میوه با بیرون 30 درصد اختلاف دارد خاطر نشان کرد: مسئول نظارت بر قیمت میوه شهرداری تهران است و در کل کشور نظارت در این زمینه برعهده سازمان حمایت از مصرف کننده است.

علت گرانی میوه عدم مدیریت در توزیع است

قائم مقام خانه کشاورزی با بیان این که در این حوزه سازمان تعزیزات حکومتی نیز نقش دارد گفت: وزارت جهاد کشاورزی را نباید زیر سوال برد زیرا توانش را بر تولید گذاشته است.

امید شهرآبادی رئیس گشت های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون گرانی قیمت میوه گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی مرجع ناظر نیست زیرا ما در محل حضور داریم.

اداره کل تعزیرات حکومتی نقشی در قیمت گذاری ندارد 

بیابانی با بیان این که تعزیرات مرجع ناظر نیست گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی کننده است بنابراین این اداره کل نقشی در قیمت گذاری ندارد.  

وی افزود: ما بدنه ای از مردم و مبتلابه به گرانی هستیم.

در ادامه بیابانی اظهار داشت: علت این که ما نتوانستیم قواعد درستی برای این کار بگذاریم عدم مدیریت صحیح است.

وی در ادامه در خصوص مافیایی که بازار میوه را در دست دارند نیز اظهار داشت: زنجیره تحویل میوه به علت تمرکز در میدان مادر دست یک گروه خاصی است که این ها میوه فروشی های زیادی در اطراف و داخل شهر دارند که با ضمانت هایی که از آن ها اخذ کرده اند آن ها می بایست میوه های خود را تنها از آن ها خریداری کنند لذا این واقعیت وجود دارد و ما نباید انتظار داشته باشیم فقط یک سازمان متولی به مقابله با چنین امری بپردازد. 

حسن پور نیز با بیان این که ما اصلا بحث واردات میوه را نداریم گفت: تنها میوه هایی اجازه ورود دارند که مجوز داشته باشند که از جمله آن می توان به موز اشاره کرد در کنار این میوه ما به هیچ عنوان اجازه واردات پرتغال را به کشور نمی دهیم. 

وی ادامه داد: نزدیک به 4 تا 4 و نیم میلیون تن مرکبات در کشور تولید می کنیم که این در حدود 4 برابر آن چیزی که در دنیا تولید می شود.  

وی ادامه داد: یکی از دلایل این که ما اجازه واردات پرتغال به کشور را نمی دهیم ورود آفت هایی که با این میوه وارد کشور می شود که به سایر محصولات کشاورزی ما نیز آسیب می رساند. 
در ادامه این گفتگو حسن پور نیز با بیان این که ما هیچ گونه مجوزی برای واردات پرتغال به کشور نداریم گفت: اگر به کشور پرتغال وارد کنیم آفت به کشور وارد می شود که این آفت باقی می ماند و در نهایت منجر به ضرر به دیگر محصولات کشاورزی خواهد شد. 

شکاف بین عرضه و تقاضا از دلایل افزایش قیمت میوه است

در ادامه برنامه امشب عباس نخعی مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالاهای هدف نیز اظهار داشت: عدم تامین میوه شب عید و شکاف بین عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت شده است. 

وی ادامه داد: همین امروز در استان البرز از دو سردخانه مقادیر زیادی پرتغال مصری، انگور، گلابی، لیمو ترش و سایر اقلام کشف شد.

هر گونه واردات محصولات و فرآورده های کشاورزی باید با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد
در ادامه این برنامه حسن پور نیز با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در این قانون هر گونه واردات محصولات کشاورزی و فرآورده های آن باید با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا نظارت بر سلامت میوه ها نیز از آن طریق انجام شود. 

در انتهای برنامه نیز بیابانی با اشاره به عدم وجود آمارهای دقیق اظهار داشت: عدم برنامه ریزی و نظارت صحیح باعث شده تولید کننده تولیدات خود را ارزان بفروشد و مصرف کننده نیز این محصولات را گران خریداری کند.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار