کد خبر: ۴۸۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 04 September 2017
در سومین جلسه شورای شهر تفویض اختیارات به سرپرست شهرداری اهواز، تعیین اعضای نمایندگان شورا در کمیسیون‌های مواد 100 و 77 شهرداری مطرح و انتخاب کمیسیون‌های شش‌گانه شورا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز (یکشنبه 12 شهریوماه) شورا با اشاره به انتخاب شهردار اهواز در 8 شهریورماه با اجماع نظر صد در صدی اعضا اظهار کرد: به لطف الهی اتفاق سرنوشت‌ساز و بسیار مهمی را در هشتم شهریورماه رقم زدیم که خوشبختانه آثار و برکات خود را داشت و همچنین دارای بازتاب بسیار گسترده بود.

وی ادامه داد: همچنین با این اتفاق، مردم شهر نسبت به آینده تصمیمات شورا بسیار امیدوار شدند. وظیفه خود می‌دانیم از تمام کسانی که کمک و تلاش کردند تا این اتفاق خوب رخ دهد، تشکر کنیم. در مسیر این اتفاق، بسیاری از افراد کمک کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: حضور تأثیرگذار و محکم اعضای شورا و گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری در وقوع این اتفاق بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بود. همه این بحث را جدی گرفتند، با قدرت به میدان آمدند و هر کدام به تناسب و فراخور خود در فرایند ارائه برنامه، انجام مصاحبه، و فضاسازی‌هایی که به دنبال آن ایجاد می‌شد، آثار خوب اجتماعی بر جای گذاشتند.

فلسفی ادامه داد: از یک جهت می‌توان گفت که این اتفاق می‌تواند الگوی خوبی برای آینده باشد. قطعاً آیندگان می‌توانند از نکات مثبت این اتفاق استفاده کنند و از این حرکت الگو بگیرند. حرکتی که نه صرفاً سیاسی بود که بتوان به آن انگ سیاسی زد، و نه دسته‌بندی‌های کاذب و لابی‌ها در آن تأثیرگذار بود. بلکه حرکتی کاملاً خودجوش و متکی بر آرا و استقلال تک تک اعضا بود.

وی عنوان کرد: همه اعضا در مسیر انتخاب شهردار به این دلخوش کرده بودند که تمام سختی‌ها و فشارهای پیش آمده در این مسیر به رقم خوردن اتفاق خوبی که به خیر و صلاح شهر باشد، می‌ارزد. خوشبختانه این اتفاق رخ داد. 13 عضو به یک نفر برای انتخاب شهردار رأی دادند. همه شاهد بودند و دیدند که این صحنه یک صحنه کاملاً طبیعی، ارزشمند بود و با رعایت اخلاق و مراعات قواعد اخلاقی صورت گرفت و حرمت‌ها حفظ شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: برخلاف زمینه‌های ذهنی که جامعه داشت و ممکن بود که نگران یک سری مسائل باشند، اما خوشبختانه بازخورد انتخاب شهردار در شورا در هفته گذشته در جامعه بسیار خوب بود و برخی معتقدند که این اتفاق در سطح کشور نیز مورد توجه واقع شده است.

فلسفی با اشاره به انتصاب آقای محمدعتاب اهوازی سرپرست شهرداری اهواز بیان کرد: آقای اهوازی از چهره‌های جوان و خوب مجموعه شهرداری است. به هر حال مدت زمان سرپرستی شهرداری مشخص نیست و ممکن است که یک هفته،‌ پنج روز یا ده روز باشد، اما خوشبختانه می‌بینیم که آقای اهوازی با جدیت و پرکار ورود کرده‌اند و در قالب یک شهردار کار خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این جدیت آقای اهوازی نکته جالب برای همه ما است که موضوع سرپرستی شهرداری را ساده نگرفته‌اند. در دو یا سه روز اخیر که اخبار شهرداری و شهر را رصد می‌کردیم، می‌دیدیم که آقای اهوازی واقعا در حال تلاش شبانه‌روزی هستند و مجموعه شهرداری را فعال کرده‌اند تا این جریان همراه با وی شکل بگیرد. این حرکت بسیار مهم و ارزشمند و قابل تقدیر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: در ادامه راه کارهای بسیاری در پیش داریم. طبیعی است که در دو جلسه اول شورا دستور کارهایی داریم که در اصل گره‌گشایی و بسترسازی برای تصمیمات بعدی ما هستند. انشاءالله پس از تشکیل کمیسیون‌ها وارد فاز برنامه‌ریزی و رسیدگی‌هایی که باید انجام شود، خواهیم شد و اصل داستان از همین جا شروع می‌شود.

فلسفی ادامه داد: خوشبختانه شورا تمام اقدامات و کارهایی که برای آماده‌سازی این مقدمات نیاز است، نظیر تفویض اختیارات و تعیین اعضای کمیسیون‌ها را ساده نگرفتند. در این زمینه با جدیت به بحث پرداختند و در نشست‌های خود در این زمینه بحث کردند.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه شورا وارد دستور کار اول خود تحت عنوان لایحه تفویض اختیار به سرپرست شهرداری اهواز در 11 بند شد. بند اول این لایحه تفویض اختیار شورا به سرپرستی شهرداری جهت اجازه افتتاح حساب‌های درآمد، هزینه و سپرده در بانک‌ها به نام شهرداری اهواز به منظور ایجاد تعامل و افزایش ارتباط با بانک‌ها و اخذ تسهیلات برای اجرای پروژه‌های توسعه و عمرانی شهری و حل مشکلات شهروندان و کاهش هزینه‌های عمومی جامعه و همچنین کاهش مسافت تردد مردم در مناطق بود که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین بند دوم این لایحه تحت عنوان تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت اعمال قانون اصلاح ماده یک شهرداری و نیز اعمال مفاد ذیل تبصره چهار آن برابر مقررات و ضوابط مربوطه در صورت تأیید معاونت شهرداری و معماری و بند سوم تحت عنوان تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت اخذ وام و نیز سپردن وثیقه مورد نیاز تا سقف اعتبارات مندرج در بودجه مصوبه سالانه با اکثریت آرا تصویب شد.

بند چهار این لایحه بحث تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت به وثیقه گذاشتن املاک شهرداری نزد مراجع قضایی در قبال آزادی پرسنل شهرداری و مواردی که مصلحت ایجاب می‌کند، بود که در نهایت با نظر شورا این بند با قید حذف عبارت "در مواردی که مصلحت ایجاب می‌کند" و جایگزین کردن عبارت "در راستای اهداف محوله شهرداری" به تصویب رسید.

بند پنج لایحه مذکور نیز تحت عنوان تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز سازمان قطار شهری اهواز پس از تقویم توسط کارشناسان رسمی و یا توافق با مالک یا مالکین و واگذاری آن به عنوان سهم آورده شهرداری در آن پروژه، و بند شش با عنوان تفویض اختیار به مدیران مناطق جهت انجام معاملات با رعایت قانون اصلاح و تسری آیین‌نامه معاملاتی شهرداری تهران به شهرداری‌های مراکز استان‌ها و کلانشهرها و ... مصوب سال 1390 و عقد قرارداد تا سقف مبلغ دو میلیارد و 200 میلیون ریال توسط اعضای شورا تصویب شد.

بند هفت این لایحه تحت عنوان تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت اجاره نمودن ساختمان و زمین که عرفاً در قالب رهن یا قرارداد اجاره و یا تلفیقی از هر دو و اموال منقول دیگر با رعایت سقف بودجه مصوب با موفقیت اکثریت اعضا تصویب شد.

بند هشت لایحه مذکور نیز با عنوان تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت پرداخت یک درصد از درآمدهای شهرداری در طول سال به عنوان پاداش و ترمیم حقوق به کارکنان شهرداری و سایر اشخاص جهت ایجاد انگیزه بالاخص کارکنانی که در حوزه افزایش منابع درآمدی و کاهش هزینه‌ها اقدامات مؤثری انجام داده‌اند با قید عمل بر اساس شیوه‌نامه‌ای که به تأیید شورای شهر می‌رسد، به تصویب رسید.

بندهای ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز به ترتیب تحت عناوین تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت انجام و تصویب معاملات شهرداری اعم از جزئی، متوسط و عمده تا سقف اعتبارات بودجه مصوب هرسال، تفویض اختیار به سرپرست شهرداری جهت قبول اعانات و هدایا و همچنین تفویض اختیار در تویض تام یا قسمتی از اختیارات به منظور تسریع در امور به معاونین و مدیران مناطق و ادارات کل مستقل با قید حذف کلمه تام از این بند، به تصویب اعضا رسیدند. 

به گزارش ایسنا در ادامه شورا وارد دستور کار دوم این جلسه تحت عنوان تعیین نمایندگان شورا در کمیسیون های ماده 100 و ماده 77 شهرداری شد. برای انتخابات 12 نماینده شورا در کمیسیون ماده 100، کلیه اعضا به جز رییس شورا کاندیدا شدند و در پایان فرآیند رای‌گیری، این 12 عضو هرکدام با کسب 13 رای به عنوان نمایندگان شورا در این کمیسیون انتخاب شدند.

همچنین محمدجعفر فلسفی که تنها کاندیدای انتخابات نماینده شورا در کمسیون ماده 77 شهرداری بود، با کسب 13 رای نماینده شورا در کمیسیون مذکور شد. 

در ادامه سومین دستورکار جلسه با موضوع برگزاری انتخابات و تعیین اعضای ۶ کمسیون شورا مطرح شد و در نهایت با رای‌گیری‌ انجام شده، سید ناصر موسوی‌نژاد، محمدرضا ایزدی، حسین حیدری، مازیار جهانبخشی، سید محسن موسوی‌زاده، اسکندر لطف‌علیزاده و مهران باباپور به عنوان اعضای کمسیون برنامه و بودجه، حسین حیدری، عبدالزهرا سنواتی، فتح‌الله حاجتی، محمد هادی‌قنوات، اسکندر لطف‌علیزاده، جاسم موسوی‌پور و محمدجعفر فلسفی به عنوان اعضای کمسیون حقوقی، املاک، امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری انتخاب شدند.

در ادامه رای‌گیری، رحیم کعب عمیر، مهران باباپور، سیدناصر موسوی‌نژاد فتح‌الله حاجتی و محمدجعفر فلسفی به عنوان اعضای کمسیون حمل و نقل، فتح‌الله حاجتی، محمدرضا ایزدی، محمد هادی‌قنوات، عبدالزهرا سنواتی، مازیار جهانبخشی، سیدناصر موسوی‌نژاد و رحیم کعب‌عمیر به عنوان اعضای کمسیون‌ خدمات شهری، بهداشت  و محیط زیست، سیدمحسن موسوی‌زاده، اسکندر لطف‌علیزاده، محمدرضا ایزدی، حسین حیدری، جاسم موسوی‌پور، عبدالزهرا سنواتی و سید ناصر موسوی‌نژاد به عنوان اعضای کمسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و امور جوانان انتخاب شدند.

همچنین جاسم موسوی‌پور، مازیار جهانبخشی، محمدجعفر فلسفی، رحیم‌کعب‌عمیر، مهران باباپور، سید محسن موسوی‌زاده و محمد هادی‌قنوات به عضویت کمسیون عمران، شهرسازی و معماری در آمدند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار