قول استاندار در اختتامیه جشنواره تئاتر؛
کد خبر: ۴۸۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 04 September 2017
استاندار خوزستان با بیان این‎که رخدادی همچون برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر نفت باید زودتر از این‎ها اتفاق می‎افتاد گفت: من به همراه تمام دستگاه‌های متولی در استان تمام امکانات این جشنواره را تامین می‎کنیم و از مسوولان جشنواره می‎خواهم که از امروز تنها به دنبال دغدغه‌های فنی کار که در تخصص آن‎ها است باشند و موضوع حمایت و امکانات را انجام‎شده تلقی کنند. 
  
به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، دکتر غلامرضا شریعتی در آیین پایانی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان که شب گذشته (11 شهریور 96) در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر و دهه ولایت اظهار کرد: قطعاً هنرمندان در ایجاد هنر و فراهم کردن شرایط لازم برای شنیدن صدای مظلوم و مردم نقش بی‌بدیل در جامعه ایفا می‌کنند و همین هنرمندان هستند که به زبان هنر می‌توانند صدای رسای جامعه خود باشند. 
  
وی با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم پایانی جشنواره تئاتر استان گفت: بسیار خرسندم که این توفیق نصیب خوزستان شد که جشنواره‌ای این چنینی در شأن آن برگزار شود و از هیأت داورانی نیز که از قبول زحمت کردند و به استان ما آمدند تشکر می‌کنم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم. 
  
استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد: به یاری خدا روز به روز استقبال از هنر و گرمی محفل هنرمندان و انجمن‌های هنری بیشتر شود و تئاتر و انجمن هنرهای نمایشی بتواند برنامه‌های فاخر بیشتری از جمله جشنواره‌های تئاتر نفت را اجرا کند و بتوانیم طلیعه خوبی برای این امر ایجاد کنیم و سلسله‌وار بر غنای تئاتر استان بیفزاییم. 
  
وی پس از رونمایی از فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر نفت با بیان این که مرکز و مأمن نفت، استان خوزستان است افزود: این حرکت در راستای تئاتر استان باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد و به همین دلیل من به همراه تمام دستگاه‌های متولی در استان تمام امکانات این جشنواره فراهم و تأمین و به یاری خدا جشنواره‌ای بی‌دغدغه را برگزار می‌کنیم و از همه می‌خواهم که این موضوع را انجام شده تلقی کنند. 
  
شریعتی همچنین خطاب به برگزارکنندگان جشنواره ملی تئاتر نفت گفت: بحث حمایت و امکانات این جشنواره را انجام‎شده تلقی کنید و از شما می‌خواهم که از امروز به دنبال دغدغه‌های فنی کار که در تخصص شما است باشید. 
  
وی در خصوص عدم وجود سالن تئاتر مناسب در استان عنوان کرد: ما وظیفه داریم که این موارد را نیز تامین کنیم و اگر سالنی را نیز در دست ساخت داریم تمام امکانات آن را جهت تسریع در ساخت آن‌ها فراهم می‌آوریم. 
  
  
وی تأکید کرد: این قول را می‌دهم که هم جشنواره نفت را به خوبی اجرا خواهیم کرد و سالن‌های در حال ساخت نمایش را تکمیل می‌کنیم. 
  
شریعتی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی هنری خوزستان در برج میلاد تهران در تاریخ‌های 16 و 17 شهریورماه گفت: از تمام خوزستانی‌ها دعوت می‌کنیم که در این دو روز به این جشنواره بیایند و بر غنای این جشنواره بیافزایند و ضمن معرفی خوزستان به کشور به نحو احسن، داشته‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوزستان را نیز به کشور نشان دهند. باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر استانی در خور مردم و در شأن پتانسیل‌های آنان معرفی کنیم.

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، نیز در این مراسم با بیان این‎که در جلسه‌ای که با آقای نادر برهانی‎مرند (از داوران جشنواره) چندی پیش برگزار کردیم، صحبت‌های مفصلی را با هنرمندان تئاتر در خصوص این هنر در استان انجام دادیم، گفت: بدون تردید ما در مقطع خاصی از تاریخ به سر می‌بریم که در آن تفکر، اندیشه و خردورزی مهمترین شاخصه آن است و هر آنچه که بتواند خود را با اندیشه و تفکر پیوند دهد و نسبت خود را با بقا و اندیشه‌ورزی تعریف کند، ماندگار است؛ بنابراین هنری ماندگار است که با معنی و مفاهیم مطلق الهی و آسمانی خود را پیوند زده باشد. 
  
وی افزود: عدم وجود این پیوند باعث می‌شود که بسیاری از هنرها عمری در حد یک ساعت داشته باشند و هیچ تاثیری در روح و جان مخاطب نگذارند. دلیل این امر این است که متاسفانه برخی اوقات ما بدون توجه به عالم معنا و ملکوت و بدون پیوند بستن به مفاهیم قدسی و آسمانی می‌نویسیم، کارگردانی می‎کنیم، تهیه می‎کنیم، تولید می‎کنیم و در نهایت ارایه می‌کنیم. 
  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری تمام ادیبان و تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و ادب این سرزمین و سرزمین‌های دیگر کار کرده‌اند، ارتباط و نسبتی است که با آسمان پیدا کرده‌اند. 
  
وی افزود: مفاهیم بسیاری در سرزمین ایران و به خصوص خوزستان وجود دارند که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده‌اند و جای آن را دارد که در برابر تمام هجمه‌های عالمانه، عامدانه، زیرکانه و مدبرانه که در حال طراحی برای توخالی کردن جامعه ما هستند، بنویسیم و تفکرات خودمان را در حوزه هنر به مردم ارایه کنیم. 
  
جوروند خود را انسانی متعهد به هنر دانست و عنوان کرد: هنری که متعهدانه و مسوولانه نباشد، عمری کوتاه دارد و متعاقبا اثری روی مخاطب نخواهد داشت؛ از این رو رسالت ما رسالت سنگینی است. 
  
وی گفت: ما در طراحی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 96، بنا را بر این گذاشتیم که حوزه‌های فرهنگی و هنری توسط خود هنرمندان مدیریت شوند و ما اداری‌ها تنها در حوزه خدمات و پشتیبانی در خدمت آن‌ها باشیم. در همین راستا نیز ما شورای مشورتی تئاتر را در استان خوزستان تشکیل دادیم چراکه یکی از چالش‌هایی که همواره در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن مواجه بودیم این بوده است که شورای مشورتی‎ای وجود نداشت. وظیفه این شورا، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت است که این آمال و آرزوی تمام جامعه ما است. 
  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: ما مسوولان اداره، انسان‌هایی اداری هستیم و تخصص و تبحری در حوزه هنر نداریم و نمی‌توانیم تولیدات هنری داشته باشیم اما می‌توانیم پشتیبان حوزه هنر باشیم؛ از این رو این شورای مشورتی را برای حوزه‌های موسیقی و هنرهای تجسمی هم جهت سیاستگذاری و برنامه‎ریزی دراین حوزه‎ها تشکیل می‌دهیم. 
  
او تاکید کرد: ما اداریون موظفیم بستری فراهم آوریم تا هنرمندان تئاتر در آن رشد کنند و بالیده شوند که این شورای مشورتی نیز در ادامه همین اندیشه است. 
  
جورند در ادامه به راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان تئاتر نیز اشاره کرد و گفت: این صندوق در برخی استان‌ها تشکیل شد اما متاسفانه در خوزستان هنوز تشکیل نشده است. ما هنرمندانی داریم که پس از سال‌ها کار حوزه تئاتر و روی صحنه به علت عارضه یا بیماری از حوزه هنر دور می‌شوند و به هیچ وجه دستگیری نمی‌شوند که با تشکیل این صندوق حمایتی می‌توان از بسیاری از هنرها و هنرمندان حمایت کرد. 
  
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من به شیوه برگزاری جشنواره تئاتر نقد جدی دارم و از همین رو به آقای چنانی (دبیر امسال جشنواره) تأکید کردم که حتماً زمینه‌ای فراهم آید تا هنرمندان تئاتر ما از کمبود امکانات گله‌مند نباشند چرا که این موضوع اصلاً شایسته نیست. 
  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: با تمام این‌ها، ما اقدامات خودمان را آغاز کرده‌ایم و سعی در این داریم که با رفع مشکلات در سال‌های آینده شاهد جشنواره‌های بی‌نقص باشیم. 
  
وی با بیان اینکه خوزستان از برگزاری یک جشنواره ملی محروم بود عنوان کرد: به همین دلیل من در جلسه‌ای با آقای مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور) برگزاری یک جشنواره ملی را در استان پیشنهاد دادم که خوشبختانه استقبال خوبی از آن شد. 
  
جوروند دراین خصوص اضافه کرد: پس از این استقبال موضوع را با همکاران در درون استان مطرح کردیم که پس از رایزنی‌ها و جلسات مستمر در نهایت موضوع جشنواره ملی با محوریت و موضوعیت نفت در استان خوزستان میان ما تایید شد و ما این جشنواره را با امکانات و اعتبارات استان همین امسال با قوت برگزار خواهیم کرد. 
  
او خاطرنشان کرد: همگی ما خیز برداشته‌ایم تا این جشنواره را از ملی به بین‌المللی تبدیل کنیم چرا که مفهوم نفت حوزه‌ای بین‌المللی است و خوزستان با دارا بودن نفت این لیاقت را دارا است که جشنواره‌ای با محوریت نفت در حوزه تئاتر بین‎المللی برگزار کند. 
  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار امیدواری کرد: با چنین فعالیت‌هایی بتوان به سمت و سوی یک هنر متعالی، آسمانی و الهی حرکت کرد. 

همچنین ناصر چنانی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان در این مراسم گفت: آغاز کار جشنواره تئاتر استان خوزستان از فروردین 1396 اتفاق افتاد که در این زمان شورای سیاستگذاری این جریان مهم و تاثیرگذار در کنار همه برنامه‌های فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد استان تلاش کردند و این جشنواره را پایه‌گذاری کردند. 
  
وی با بیان این‎که برگزاری جشنواره به شکل مطلوب از تاکیدات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بود، ادامه داد: دکتر جوروند همواره بر فراهم آوردن امکانات مناسبی که در شأن و منزلت هنرمندان استان باشد تاکید داشت و فراهم آوردن یک فضای آرام برای اجرای گروه‌های نمایشی را از ملزومات می‌دانست که در همین راستا برنامه‌هایی به منظور ارتقا سطح علمی و تجربی هنرمندان تدوین شد. 
  
دبیر جشنواره تئاتر خوزستان افزود: دکتر جوروند همچنین تاکید داشت که اگر بنا است نمایشی تولید شود، این نمایش باید متناسب با نیازهای فرهنگی و هنری جامعه باشد. 
  
وی گفت: تلاش‌های زیادی طی این مدت شد که این اصول به عینه تحقق پیدا کند و ما بتوانیم امکاناتی را برای هنرمندان فراهم کنیم که خوشبختانه به یاری همه دوستان و هنرمندان سعی کردیم امکانات را به گونه‎ای فراهم آوریم که محفلی برای اجرای آبرومندانه این جشنواره مهم در استان خوزستان باشد که جا دارد از تک تک این عزیزان سپاسگزار باشم. 
  
چنانی عنوان کرد: 40 اثر از 15 شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از همه این شهرستان‌ها که اجرای عمومی خودشان را منظم و برنامه‌ریزی شده انجام دادند تشکر می‌کنم. 
  
وی بیان کرد: بیست و نهمین جشنواره تئاتر خوزستان به هر نحوی که بود به اتمام رسید؛ ما مایل بودیم تمام گروه‌های نمایشی استان در این جشنواره حضور داشته باشند و همه هنرمندان خود را در این عرصه نشان دهند و تبادل تجربه کنند ولی با توجه به امکانات محدود این امر میسر نبود و تنها 9 اثر توسط هیات بازبینی انتخاب شدند و رقابت کردند. 
  
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد: از امروز باید صحفه جدیدی را برای تئاتر و ارتقای آن در استان باز کنیم و به همراه هم فکر کنیم و خلاءهای موجود همچون گفت و گوهای فرهنگی و هنری را پر کنیم. 
  
وی افزود: معتقدم اگر گفت‎وگوهای فرهنگی هنری ما، خارج از مباحث سخت‌افزاری، در کنار پیگیری‌های موجود وجود داشته باشد و انجمن هنرهای نمایشی نیز در این راستا کمک کند شاهد روزهای بسیار خوبی برای تئاتر استان می‎توان بود. 
  
چنانی با اشاره به این که خود نیز قبول دارد جشنواره نقاط ضعفی داشت گفت: در کنار این کم و کسری‌ها، نقاط قوتی هم وجود داشت که باید آن‌ها را به فال نیک بگیریم. به عنوان دبیر جشنواره از بابت نقاط ضعف عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده جشنواره‌ای به مراتب بهتر از آن چیزی که امسال ارایه شد، ارایه دهیم. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار