کد خبر: ۴۸۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ 30 August 2017
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه اختلافات و بحث‌های فعلی در شورای شهر اهواز تنها اختلاف نظر است و بر سر مباحث قومیتی یا سیاسی نیست، گفت: در شورا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا مطرح نیست. 

 محمدجعفر فلسفی در جمع خبرنگاران در واکنش به انتقادات اعضای غایب در جلسه دیروز شورا نسبت به جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورا در فرمانداری که هفته گذشته تشکیل شد، اظهار کرد: جلسه انتخابات هیأت رئیسه به صورت قانونی برگزار شده و فرماندار نیز به اعضای معترض پاسخ داده است اما در خصوص زمان برگزاری این جلسه بحث وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این اعضا در مورد این انتقادات خود، توجيه قابل قبولي دارند منطقي است. رونوشت پاسخ فرماندار به این اعضا صبح امروز به دست بنده رسيد. تا قبل از آن، هيچ اطلاعي در خصوص این اعتراض نداشتم. دوستان ابهام داشتند كه انتخابات هيأت رئيسه باید در اولين جلسه شورا که در ساختمان شورای شهر برگزار می‌شود، انجام مي‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص لغو جلسه امروز شورا که در پی غیبت پنج تن از اعضا جهت تشکیل به حد نصاب نرسید، بیان کرد: اگر شرایط ما در اهواز حاد و چالش برانگیز نبود، عدم برگزاری جلسات شورا، جاي نگراني نداشت اما به دليل شرايط خاص کنونی، اصرار بر برگزاري هرچه سريع‌تر جلسات شورا داريم.

فلسفی ادامه داد: جلسه شورا که ابتدا مقرر بود روز شنبه هفته جاری با دستور کار انتخاب شهردار برگزار شود، لغو شد و روز يكشنبه بر اساس توافق اعضا، این جلسه به صبح امروز موکول شد. اگر برگزاري اين جلسه را قبول نداشتند، چرا اين توافق را امضا کردند؟

وی افزود: دوستان معترض بايد در همان زمان به ما اعلام مي‌كردند كه معترض هستيم. اگر همان موقع اعتراض خود را  اعلام می‌کردند براي رفع ابهامات موضوع مورد اعتراض آنها به بحث و گفتگو می‌پرداختیم. البته تمامي اين مباحث قابل حل است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه تلاش کردیم جلسه امروز شورا، تفاهمی برگزار شود، عنوان کرد: البته به عدم حضور برخی دوستان در این جلسه خرده نمي‌گيرم.

فلسفی در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر وجود اختلاف نظر در شورا بر سر گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری گفت: در بحث گزینه‌ها روندی داشتیم که مرحله به مرحله کار پیش رفت و برخی اعضا به دلیل شرایط موجود از جمله انصراف دو گزینه از کاندیداتوری درخواست ورود گزینه‌های دیگر را دادند و با نظر اکثریت این موضوع را پذیرفتیم. چون مبنای کار شورا خرد جمعی است.

وی ادامه داد: نظر جمع اين بود كه گزينه‌هاي ديگري به گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری اهواز افزوده شود كه به اين نظر شورا كه البته نظر بدي نيست، احترام گذاشتم. وقتي قرار است شورایی حرکت کنیم، به جای وارد کردن خدشه حرکت ما باید بر مبنای خرد جمعی باشد. 

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای براي بحث انتخاب شهردار به اندازه اهواز حساسیت ایجاد نکرده، چون روندی که شکل گرفت مردم را به انتخابی هوشمندانه علاقمند کرده است. اين دغدغه خوب و مقدس است و هر فردی در مسير انتخاب شهردار پيشنهاد سازنده‌اي را ارائه دهد، براي آن احترام قائل هستيم.

فلسفی در پاسخ به این پرسش که آیا علت اختلاف نظر بین اعضای شورا بر سر مسائل سیاسی و جناحی است؟ گفت: اعضای شورا باتجربه هستند و نمي‌توان به راحتي كسي را متهم كرد. اينكه عنوان مي‌شود اختلاف نظر بین اعضای جمنایی دلیل اختلافات فعلی شورا بر سر انتخاب شهردار است، درست نیست.

وی ادامه داد: قصه ما سیاسی نیست. در این جا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا مطرح نیست. در شورا تقسيم‌بندي داخلي در واقع تقسيم‌بندي شكاف است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: اهواز مجموعه‌اي از قوميت‌هاست وقتي فردی از يك قوميت عضو شورا مي‌شود، عده‌اي به اين امر جهت‌دهی قومی می‌دهند. اما نبايد دسته‌بندي‌ها را تشديد كرد.

فلسفی ادامه داد: قاطعانه اعلام مي‌كنم بحث‌هاي شورا قوميتي نيست و همه اعضا با مطرح شدن مباحث و مسائل قومیتی برخورد می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. بسیاری از موضوعات و بحث‌ها در جمع و چارچوب خود اعضا و بین برخی اعضا است و نباید با علنی کردن این مسائل با آبرو و اعتبار شورا بازی شود.

وی افزود: به دلیل وجود حساسیت زیاد نباید به این مسائل و شایعات مبنی بر وجود اختلافات قومی در شورا دامن بزنیم. وقتي تعدادي از اعضا جلساتي با يكديگر دارند و ممكن است حرف‌هايي در این جلسات زده شوند بايد اسرار جلسه را حفظ كرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: بحث‌هاي شورا حساس شده‌اند از اين رو نبايد به اين حساسيت دامن زد.  اگر در جلسه علني حرف‌هاي 13 عضو شورا شائبه قوميتي داشت، بحث قوميتي بودن اين دوره از شورا درست بود اما قاطعانه اعلام مي‌كنم که بحث‌هاي شورا قوميتي نيست.

فلسفی با بیان اینکه در جلسات 13 نفره شورا در مورد دامن زدن به مسائل قومیتی هرگز صحبتی نشده است، اظهار کرد: اظهار نظر جمالی‌نژاد مبنی بر این که به منظور جلوگیری از انشقاق بین عرب و فارس از کاندیداتوری برای تصدی شهر اهواز منصرف شده، ناشی از تاثیرات فضای مجازی بوده است.

وی تصریح کرد: در روز انتخابات هیأت رییسه شورای شهر اهواز، یک اشتباه رخ داد که البته نباید این اشتباه را مبنا قرار دهیم. در این انتخاب، بعد از انتخاب رئیس و نایب رئیس شورا برای انتخاب دو منشی، دو نفر به عنوان کاندیدا معرفی شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  ادامه داد: با توجه به اینکه فقط دو کاندیدا برای انتخابات منشی اول و منشی دوم شورا داشتیم، پيشنهاد دادم كه در يك كاغذ و یک بار، رأی‌گیری انجام شود و پس از شمارش آرا، کاندیدایی که رأی بیشتر را کسب کرده بود به عنوان منشی اول، و کاندیدای دارای رأی کمتر به عنوان منشی دوم شورا انتخاب شوند.

فلسفی افزود: دوستان با این پینشهاد من مخالفت کردند و گفتند در تعرفه‌های رأی، تنها برای نوشتن نام یک کاندیدا است و بنابراین بنا شد که رأی‌گیری برای انتخابات دو منشی شورا در دو مرحله انجام شود. رای‌گیری در همین مرحله بود که موجب ایجاد سو تفاهم برای برخی اعضاء شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به برخی شائبه‌ها نسبت به علت انصراف آقای جمالی‌نژاد از کاندیداتوری برای تصدی شهرداری اهواز، بیان کرد: عدم راي به آقاي جمالي‌نژاد نه منشا قومیتی دارد و نه سیاسی و نه به معنای مخالفت است و می‌تواند به معنای امتناع باشد.

فلسفی ادامه داد: اینکه آقای جمالی نژاد رای نیاورد، خیلی موضوع پیچیده‌ای نیست و این موضوع بدون درگیری و تنش و به دلیل عدم اجماع اعضا اتفاق افتاد.  

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  اظهار کرد: پیام جلسه امروز شورا که البته رسمیت نیافت، جز وحدت و صمیمیت چيز ديگري نيست. قائل به اين هستيم كه تعدادي از اعضا بنا به دليلي كه در قالب بيانيه منتشر كردند، در جلسه حضور نداشتند. 

فلسفی گفت: تأكيد مي‌كنم بحث‌هاي شورا قوميتي و سياسي نبوده و بحث اختلاف نظر است. كه قول مي‌دهم اين مشكل نيز به بهترين نحو حل خواهد شد. از رسانه‌ها تقاضا دارم به شورا كمك كرده و از قضاوت زود هنگام پرهيز كنند و مستندات اعتراض دوستان را اخذ كرده و با قانون مطابقت دهند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار