کد خبر: ۴۸۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 28 August 2017
خوزستان رده دوم تعداد غرق شدگی در کشور را دارد و سالیانه تعداد زیادی از افراد جان خود را هنگام شنا کردن در رودخانه های این استان از دست می دهند.

خوزستان رده دوم تعداد غرق شدگی در کشور را دارد و سالیانه تعداد زیادی از افراد جان خود را هنگام شنا کردن در رودخانه های این استان از دست می دهند.

دمای بالای 50 درجه فصل تابستان در خوزستان باعث می شود که مردم برای فرار از گرما به کنار رودخانه ها برای شنا و آب تنی پناه برند.

شنای مردم در رودخانه بدون آموزش و بدون استفاده از وسایل ایمنی باعث شده که آمار بالایی از مرگ و میر در خوزستان به دلیل غرق شدگی ثبت شود.

بسیاری از کودکان، نوجوانان، و جوانان در خوزستان برای سپری کردن اوقات فراغت خود و برای گریز از گرما در رودخانه های این استان شنا می کنند و در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن آموزش لازم و نبود وسایل ایمنی نجات غریق لازم در ساحل رودخانه ها، جان خود را از دست می دهند و همین موضوع باعث شده که خوزستان جایگاه دوم کشور در آمار غرق شدگی را داشته باشد.

تابستان امسال یک فاجعه غرق شدگی در خوزستان رخ داد که در آن اعضای یک تور گردشگری در منطقه چال کندی دزفول در رودخانه دز گرفتار شدند که این حادثه باعث غرق و جان باختن 6نفر از اعضای این تور شد.
جمعیت هلال احمر و سازمان آتش نشانی 2 دستگاهی هستند که عملیات امداد و نجات غرق شدگان در رودخانه ها را برعهده دارند که البته سازمان آتش نشانی در هنگام شب غواصی برای نجات حادثه دیدگان در رودخانه ها ندارد.

جایگاه آموزش در بحث شنا به مردم و معرفی شرایط مختلف رودخانه ها و استقرار وسایل نجات غریق در سواحل رودخانه ها در خوزستان خالی است.

به گفته کارشناسان یکی از عواملی که می تواند آمار غرق شدگی را در خوزستان کاهش دهد توزیع مناسب استخر در سطح شهرها و کاهش هزینه استفاده از استخرها است تا مردم به جای شنا در رودخانه از استخر استفاده کنند.

در دسترس بودن وسایل کمک رسانی در زمان حادثه غرق شدگی و ایمن سازی سواحل به وسایل نجات غریق و استفاده از ناجیان در سواحل رودخانه ها نیز می تواند در کاهش آمار غرق شدگی تاثیر گذار باشد.

نبود امکانات تفریحی و آگاه نبودن و بی احتیاطی مردم و رفتن به مناطق ممنوعه شنا و نبود تابلوی هشدار در مناطق پرخطر رودخانه ها و توجه نداشتن مردم به هشدارهایی که در مناطق پر خطر رودخانه ها نصب شده ، از دیگر عوامل بالا بودن آمار غرق شدگی در خوزستان است.

بر اساس آمار هیأت شنای اهواز 140 استخر در خوزستان وجود دارد که به جز استخرهای شرکت فولاد، مناطق نفت‌خیز و سازمان آب و برق همه استخرها عمومی هستند.

در بیشتر شهرهای خوزستان استخر وجود ندارد و آموزش شنا از دوران کودکی در اولویت برنامه های سیستم آموزشی و خانواده نیست.

هزینه بالای استفاده از استخر نیز باعث می شود که بسیاری از مردم امکان استفاده از این تفریح را نداشته باشند و برای سپری کردن اوقات فراغت خود شنا کردن در رودخانه ها را انتخاب کنند.

کانال های آب از دیگر مکان هایی است که مردم در خوزستان برای شنا در فصل تابستان استفاده می کنند؛ در سطح برخی شهرستان های خوزستان کانال های آبیاری که بیشتر مورد استفاده کشاورزی است وجود دارد که برخی برای شنا استفاده می کنند و شنا کردن در آنها بارها حادثه آفرین شده است.

 آگاهی مردم از شنا در مناطق حادثه خیز از راه های کاهش آمار غرق شدگی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: باید حساسیت لازم در خصوص خطرات و پیامدهای شنا در مکان های ناامن رودخانه های خوزستان در میان مردم ایجاد شود تا آمار غرق شدگان در خوزستان کاهش یابد.

محمد خدادادی گفت: اگر آگاهی لازم درباره شنا کردن در مناطق ناامن و پرخطر بوجود آید کمتر شاهد حوادث غرق شدگی خواهیم بود.

وی افزود: همچنین ایمن سازی ساحل رودخانه‌ها مثل سواحل دریا و نیز احداث پایگاه های امداد و نجات در کنار رودخانه های شلوغ، و توسعه و تجهیز پایگاه های امداد و نجات موجود در خوزستان از جمله راه های کاهش آمار بالای غرق شدگی در استان است.

خدادادی با بیان اینکه آموزش افرادی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگی می کنند برای کمک به افراد غرق شده بسیار مفید و کارساز است اظهار کرد:ساخت استخر در شهرستان های بدون استخر با کمک بخش خصوصی می تواند به حل این معضل کمک شایانی کند.

وی احداث مرکز آموزش تخصصی جستجو و نجات در آب های خروشان را از دیگر راه حل های کاهش آمار غرق شدگی در خوزستان نام برد.

وی ادامه داد: زیرساخت های امداد و نجات خوزستان به منظور پاسخگویی به فوریت های امدادی کافی نیست و با وجود اقدامات موثر انجام شده درسال های اخیر، تقویت زیرساخت های امدادی خوزستان از ضروریات به شمار می رود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین با اشاره به ایجاد مرکز آموزشی جستجو و نجات در شهرستان دزفول بیان کرد: دزفول از جمله شهرستان هایی است که آمار بالایی در غرق شدگی دارد به همین منظور مجوز این مرکز که نخستین مرکز آموزش تخصصی در زمینه جستجو و نجات در سیلاب و آب های خروشان کشور است، با پیگیری جمعیت هلال احمر دزفول از سوی معاون آموزشی پژوهشی، فناوری و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جمعیت هلال احمر صادر شد.

خدادادی گفت: با احداث این مرکز علاوه بر افزایش ظرفیت مرکز تخصصی آموزش جستجو و نجات از سیلاب ها و آبهای خروشان، امکان آموزش های کوهستانی و دیگر آموزش ها نیز برای اعضای جمعیت هلال احمر کشور فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر دزفول ساخت مرکز آموزش نجات غریق در خرمشهر نیز در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه پارسال 135 مورد غرق شدگی در خوزستان به ثبت رسید افزود: خوزستان رتبه دوم میزان غرق شدگی را در کشور دارد.

وی گفت: احداث پایگاه های امداد و نجات ساحلی، افزایش تجهیزات، آموزش آحاد جامعه، نصب تابلو شنا ممنوع در مناطق پر خطر، حصار کشی کانال ها در کاهش خطر غرق شدن موثر است.

خدادادی بیان کرد: جمعیت هلال احمر در رابطه با بحران افزایش آمار غرق شدگان متولی امر نیست ولی به صورت معین و همکار در صورت درخواست وارد عمل می‌شود.

 شنا کردن در مناطق ناامن از دلایل افزایش آمار غرق شدگی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان نیز بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال 26 مورد عملیات نجات غرق شدگان از سوی جمعیت هلال احمر خوزستان انجام گرفت که 59 نفر دچار غرق شدگی شدند و از این تعداد 16 نفر فوت کردند این در حالی است که در مدت مشابه پارسال 12 مورد عملیات انجام گرفت و از 13 نفر که دچار غرق شدگی شدند یک نفر فوت کرد.

صادق سلامت گفت: مهمترین عاملی که می تواند در کاهش آمار غرق شدگی تاثیر گذار باشد آموزش است و باید از مرکز آموزش تخصصی جستجو و نجات در سیلاب و آب های خروشان برای تربیت نیروی امدادی آماده و متخصص استفاده کرد.

وی ادامه داد: رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌ها و شاه کانال هایی در مسیرهای مختلف در سطح خوزستان وجود دارد که شنا کردن در نقاط ناامن این آب ها از مهم ترین عوامل آمار غرق شدگی در استان است.

وی گفت: یکی از مناطقی که در خوزستان آمار بالایی از غرق شدگان را دارد منطقه'علی کله ' دزفول است که با وجود تابلوهای هشدار و پیام هایی که در طول ساحل برای جلوگیری از شنا وجود دارد، همچنان آمار غرق شدگان بالاست.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی برای شنا نکردن در رودخانه های پرخطر انجام شود افزود:
برای شنا نکردن مردم در رودخانه ها و مناطق پرخطر ، باید راهکارهایی اندیشیده شود؛ برخی افراد در فصل تابستان پس از حضور در ساحل رودخانه ها، اقدام به شنا کردن می کنند بدون آنکه توجهی به اخطارها و هشدارهای امنیتی داشته باشند.

 خوزستان دومین قتلگاه شنا در رودخانه

بر اساس آماری که از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام شده است خوزستان دومین استان در میزان غرق شدگی را در سطح کشور دارد.

بنا به اعلام سازمان پزشکی قانونی در 15 سال گذشته سه هزار و 93 تن در خوزستان در رودخانه ها غرق شده اند.

بر اساس این آمار در برخی سال ها از جمله در سال 1382 آمار غرق شدگی در کشور و خوزستان آمار غرق شدگی بسیار افزایش یافته است.

بر اساس آماری که از سوی اداره کل پزشکی قانونی خوزستان اعلام شده پارسال 135 نفر در خوزستان بر اثر غرق شدگی جان خود را ازدست دادند و در چهار ماه نخست امسال نیز بیش از 30 نفر هنگام شنا در رودخانه ها غرق شده اند.

 نبود استخر دانش آموزی در خوزستان

آمار کودکان و نوجوانانی که برای گذاراندن اوقات فراغت خود در رودخانه های خوزستان شنا می کنند و غرق می شوند کم نیست؛ به عنوان مثال در تیر امسال 2کودک 13 ساله در یک روز در رودخانه کارون در اهواز غرق شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: فضای ورزشی آبی (استخر) برای قشر دانش آموز در خوزستان وجود ندارد تا در گرمای تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود از این فضا استفاده کنند لذا به ناچار شنا کردن در رودخانه را انتخاب می کنند.

محمد تقی زاده افزود: امسال 245 پایگاه برای برگزاری 50 برنامه اوقات فراغت برای دانش آموزان در سطح خوزستان تدارک دیده شده و سعی شده در مناطق محروم کلاس ها و برنامه های اوقات فراغت به صورت رایگان برگزار شود.

وی گفت: متاسفانه همه دانش آموزان از برنامه های اوقات فراغت استفاده نمی کنند و در برخی موارد خانواده ها مانع استفاده فرزندان خود از این برنامه ها می شوند؛ باید استفاده از برنامه های اوقات فراغت در بین دانش آموزان فرهنگ سازی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: در مناطق محروم وجود فضاهای ورزشی و فرهنگی برای اوقات فراغت دانش آموزان بسیار لازم است تا برای گذراندن اوقات فراغت خود در تابستان شنا کردن در رودخانه را انتخاب نکنند.

 متولی جلوگیری از غرق شدگی کیست؟

عوامل مختلفی برای جلوگیری آمار بالای غرق شدن در خوزستان دخالت دارد که از آن جمله می توان فراهم سازی فضاهای ورزشی با هزینه کم به ویژه در مناطق محروم و در کنار مناطقی که به رودخانه نزدیک است، آگاهی مردم از نقاط پرخطر رودخانه ها، ایمن سازی سواحل رودخانه، ایجاد برنامه های اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان، استقرار ناجی در رودخانه ها و ... اشاره کرد که فراهم کردن این شرایط نیاز به یک متولی دارد.

سالانه تعداد زیادی که بیشتر از قشر جوان و نوجوان هستند در رودخانه های خوزستان جان خود را از دست می دهند و تاکنون هیچ برنامه و راهکار مشخصی برای جلوگیری از این مرگ و میر در خوزستان تهیه نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار