بهره برداری از 1506 طرح ثمره چهار سال فعالیت دولت یازدهم در خوزستان (2)
طرح ساماندهی گردشگری تالاب شادگان، طرح گردشگری ، ساماندهی و احیای ساحل رودخانه ای گرگر، طرح گردشگری مال آقا و طرح گردشگری صحرایی (سافاری) در صحرای خوزستان (در منطقه ام الدبس) از دیگر طرح هایی است که آغاز شده و هر کدام با پیشرفت های فیزیکی متفاوتی در حال اجرا هستند
کد خبر: ۴۸۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 28 August 2017
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان درباره ایمن سازی راه های استان خوزستان توضیح داد: اداره کل راه و شهرسازی استان از بهترین و فعالترین دستگاه ها در سطح استان است که علاوه بر منابع استانی، منابع ملی را نیز جذب می کنند.

حاجتی با اشاره به اینکه نه تنها به وظایف خود در اجرای پروزه های استانی و ملی عمل می کنیم گفت: در پروژه هایی مانند مسیر زائران اربعین نیز که هنوز اعتبار خاصی به آن اختصاص پیدا نکرده عملکرد خوبی داشته ایم.

وی آماده سازی مسیر 2 طرفه زائران، پارکینگ و تأسیسات آب و برق و رفع نواقص سال های گذشته را از دیگر اهداف دانست و خاطر نشان کرد: در اجرای این پروژه ها از ظرفیت شرکت هایی همچون نفت استفاده می کنیم چراکه به واسطه فعالیت خود در قبال مردم خوزستان تکلیف دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با اشاره به اینکه درکنار اعتبار از ظرفیت قیر شرکت نفت نیز استفاده می شود، یادآور شد: در جلسه ای در ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر نفتداشتیم توسعه راه های استان مطرح شد چراکه تناسب خوبی بین راه های شریانی و حجم بار استان وجود ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: چهار خطه کردن محور سوسنگرد- بستان- چذابه (شش کیلومتر از ورودی بستان به سمت سوسنگرد) با 30 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید که برای 40 نفر اشتغال زایی کرد.

وی مین زدائی حریم جاده و افزایش ایمنی تردد، تسهیل در عبور و مرور زوار و ترانزیت کالا را از آثار احداث این جاده دانست.

حاجتی افزود: چهار خطه کردن محور آبادان – اروند (پنج کیلومتر ورودی آبادان به سمت اروند) با 100 میلیارد ریال اعتبار در سال 93 به بهره برداری رسید که برای 30 نفر اشتغال زایی به همراه داشت.

وی اضافه کرد: چهار خطه کردن محور آبادان – ماهشهر (20 کیلومتر ورودی ماهشهر به سمت آبادان) با اعتبار 200 میلیارد ریال در 93 به بهره برداری رسید که اشتغال زایی برای 80 نفر را نیز به همراه داشت.

حاجتی بیان کرد: چهار خطه کردن محور رامهرمز-بهبهان (پنج کیلومتر از خروجی رامهرمز به سمت بهبهان) با 100 میلیارد ریال اعتبار سال 94 به بهره برداری رسید که اشتغال زایی برای 30 نفر داشت.

وی خاطر نشان کرد: این طرح های راهسازی افزایش ایمنی تردد و تسهیل در ترانزیت کالا را موجب شده است

وی با اشاره به توسعه بنادر، دریا نوردی و پایانه های مرزی در زمینه صادرات کالا گفت: اقداماتی از چهار سال پیش در این زمینه آغاز شده است، وضعیتی که امروز در پایانه مرزی شلمچه و چذابه شاهد هستیم وضعیت خوبی است که با چهار سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به ظرفیت های بندری در استان توضیح داد: مشکل خاصی در این زمینه نداریم و بنادر ما پایین تر از ظرفیتشان فعالیت می‌کنند به همین دلیل نیازمند بحث توسعه در این شرایط نیستیم اما باید علاوه بر زیرساخت ها در بحث صادرات غیر نفتی بر برنامه ریزی ها و اقدامات نرم افزاری تمرکز کنیم و تسهیل در صادرات، ایجاد خط های اعتباری، رایزنی با کشورهای هدف صادراتی و تولید محصولات صادرات محور را مد نظر توسعه قرار دهیم.

اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های گردشگری خوزستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان تنها استانی است که سه اثر ثبت جهانی دارد و از ظرفیت بالایی گردشگری جنگ، گردشگری مذهبی ـ زیارتی، راهیان نور، زائران اربعین حسینی و... برخوردار است همچنین این استان به واسطه وجود دریاچه های پشت سد و آبهای جاری می تواند به عنوان مقصد گردشگری آبی مطرح شود.

وی افزود: برنامه ریزی برای رشد در صنعت گردشگری استان در دستور کار قرار داده شده است که به این حوزه به شکل ویژه بپردازیم و امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال در حوزه زیرساخت های گردشگری آبی، زیارتی و طبیعی و سلامت اختصاص داده شده است.

از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در خوزستان اجرای طرح های گردشگری با استفاده از ظرفیت رودخانه کارون و تالاب بین المللی شادگان و طبیعت صحراهای این استان، که تاکنون به آن توجهی نشده بود و برای نخستین بار عملیاتی شده است.

گردشگری، توسعه و تجهیز ساحل کارون در اهواز با احداث چهار مجموعه ساحلی در مناطق کیانپارس، عامری، گلستان و کارون و یک رستوران مجهز در جزیره ای کوچک در شمال پل هفتم از طرح هایی است که عمده آنهابه اتمام رسید و به بخش خصوصی واگذار می شود.

این طرح ها به منظور باز آفرینی منظر رودخانه برای تبدیل شدن به عرصه حیات اجتماعی، ایجاد قطب گردشگری منطقه ای ، استانی، ایجاد فضایی با نشاط با استفاده از منظر رودخانه و توسعه ورزش های آبی، به کارگیری تمامی قابلیت های محیطی از جمله رودخانه کارون به منظور جذب گردشگر، استقلال مالی و ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری و شهروندان در قالب راهکارهای سرمایه گذاری اجرا شده است.

طرح ساماندهی گردشگری تالاب شادگان، طرح گردشگری ، ساماندهی و احیای ساحل رودخانه ای گرگر، طرح گردشگری مال آقا و طرح گردشگری صحرایی (سافاری) در صحرای خوزستان (در منطقه ام الدبس) از دیگر طرح هایی است که آغاز شده و هر کدام با پیشرفت های فیزیکی متفاوتی در حال اجرا هستند.

طرح ساماندهی بازارچه چذابه، تصویب و اجرای برنامه آمایش استان، ایجاد شهرک های کشاورزی نیز از دیگر طرح هایی است که برای نخستین بار در خوزستان به اجرا درآمده و از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید در این استان است.

کاهش نرخ تورم و بیکاری استان

حاجتی تاکید کرد: نرخ تورم در سال 92 از 31.9% به 8.1% در سال 95 رسید، همچنین نرخ بیکاری استان از 13.1% در همان سال به 12.7% در سال 95 کاهش پیدا کرد.

وی با شاره به افزایش صادرات غیر نفتی توضیح داد: ارزش صادراتن غیر نفتی در سال 1392 به 4.2میلیار دلار می رسید که همین میزان در سال 95 به 6.5 میلیارد دلار تغییر پیدا کرد.

وی بیان کرد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد دانش بنیان گام های خوبی در استان را برداشته شده به طوری که تعداد شرکت های دانش بنیان در استان به 127 شرکت می رسد و از نظر تنوع محصولات دانش بنیان از 46 محصول دانش بنیان به 311محصول دست یافته ایم که نشان از حرکت در مسیر رشد وتعالی استان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان اجرای طرح های آبزی پروری در خرمشهر و اندیمشک را نیز یادآور شد و گفت: تکمیل تاسیسات زیربنایی مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با 135 میلیارد ریال اعتبار در سال 92 به پایان رسید.

وی ادامه داد: این طرح دارای 2 هزار هکتار مساحت و یک هزار و 400 هکتار مساحت مفید است که اشتغال را از 600 نفر در فاز اول به 2 هزار و 280 نفر در فاز دوم رساند.

حاجتی افزایش تولید آبزیان گرمابی از سه هزار و 500 تن در سال در فاز اول به 9 هزار و 200 تن در سال را از مزایای احداث فاز دوم این طرح عنوان کرد و افزود: این مجتمع باعث بهبود و ارتقای سرانه مصرف آبزیان، ایجاد اشتغال مولد، ارزآوری و صادرات و کاهش مهاجرت روستائیان را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: مجتمع پرورش ماهی سردابی اندیمشک نیز در سال 92 با حدود79 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

توسعه بهداشت و درمان

وی با اشاره به طرح های بهداشت و درمان که در دولت یازدهم به بهره برداری رسید توضیح داد: بیمارستان مادر رامهرمز با340 میلیارد ریال اعتبار در سال 92 به بهره برداری رسید.

وی افزود: این بیمارستان 100 تختخوابی در زمینی به مساحت 56 هزار مترمربع و با زیربنای 9 هزار مترمربع احداث شده است و دارای بخش های زنان و زایمان، نوزادان، اورژانس، آزمایشگاه، مراقبت های ویژه، اعمال جراحی، رادیو لوژی، icu، ccuو چهار اتاق عمل جنرال می باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: بیمارستان 160 تختخوابی مسجد سلیمان با 64 میلیارد ریال در سال 93 در زمینی به مساحت 34 هزار مرمربع و زیربنای 16 هزار مترمربع احداث شد.

به گفته وی، این بیمارستان از اولین بیمارستان های استاندارد در استان خوزستان به شمار می آید که دارای 20 بخش با تجهیزات مدرن است.

وی اضافه کرد: بخش BICU بیمارستان طالقانی اهواز نیز با 11میلیارد ریال اعتبار سال 94 به بهره برداری رسید که یکی از استانداردترین بخش های سوختگی کشور و مطابق استانداردهای عمرانی و تجهیزات روز دنیا است.

حاجتی همچنین با اشاره به احداث 151 خانه بهداشت، هشت مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و 6 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای گفت: این طرح ها با 186 میلیارد ریال اعتبار در فاصله سال های 92 تا 94 در استان ساخته شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سه بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان گنجویان دزفول نیز با 15 میلیارد ریال اعتبار در سال 93 به بهره برداری رسید.

حاجتی افزود: مرکز جراحی قلب دزفول با 43 میلیارد ریال اعتبار در سال 92 افتتاح شد که شامل تجهیزات کامل تخصصی برای انجام جراحی قلب باز برای بیماران شمال خوزستان و سایر استان های همجوار است.

وی همچنین گفت: مرکز شبانه روزی 12 تختی اندیکا با 25میلیارد ریال اعتبار سال 94 به بهره برداری رسید که با یک هزار و 360 مترمربع زیر بنا احداث شده و جمعیت روستایی بیش از 12 هزار نفررا پوشش می دهد.

حاجتی با بیان اینکه این مرکز خدمات مراقبت های بهداشتی از جمله خدمات پزشکی، پرستاری و پاراکلینیک شبانه روزی ارائه می دهد اظهار کرد: اتاق بستری موقت و امکانات احیا قلبی، ریوی و انجام جراحی های کوچک از امکانات این مرکز است.

وی اضافه کرد: مرکز دیالیز شبکه بهداشت و درمان هفتگل با پنج میلیارد ریال اعتبار و اورژانس هوایی دزفول با 10 میلیارد ریال اعتبار برای دسترسی به مناطق صعب العبور و توسعه خدمات بهداشتی در مناطق کوهستانی نیز سال 94 به بهره برداری رسیده است.

همچنین از جمله اقدامات در دست اجرای دولت در این حوزه می توان به احداث بیمارستان الوار گرمسیری اندیمشک، بیمارستان باغملک، بیمارستان خرمشهر، بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، بیمارستان اروندکنار، بیمارستان آغاجاری، تکمیل مرکز تخصصی پیوند مغز استخوان بیمارستان شفای اهواز، احداث کلینیک گلستان اهواز اشاره کرد.

توسعه منطقه آزاد اروند

یکی از مهمترین طرح های دولت یازدهم در استان الحاق شهرستان های خرمشهر و آبادان به محدوده منطقه آزاد اروند است.پس از سفر رئیس جمهوری در دی ماه سال 1392 این وعده اجرایی و 2 شهرستان آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند ملحق شدند و طی تصویب نامه دولت ابلاغ شده است.

همچنین آبرسانی به آبادان با احداث تصفیه خانه این شهر به ظرفیت 90هزار مترمکعب برای تامین آب آشامیدنی جمعیت شهری آبادان تا افق 1415 و با اعتبار یک هزار و 40 میلیارد ریال در سال 94 به بهره برداری رسید.

تصفیه خانه خرمشهر نیز با ظرفیت 105 هزار مترمکعب برای تامین آب آشامیدنی جمعیت شهری خرمشهر تا افق 1415جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بود که با اعتبار 941 میلیارد ریال در سال 94 به بهره برداری رسید.

راه اندازی فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری به خوزستان بود که کلنگ زنی طرح با ظرفیت یک هزار مگاوات در سال 1390 و ساخت نیروگاه در بهمن 1393 آغاز شد.

فاز اول نیروگاه با 500 مگاوات دارای سه واحد است که هم اکنون 360مگاوات آن با تامین سوخت از تیرماه 1395 وارد مدار شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدحسین رهبری زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
سلام.کدام عنوان درسته؟
رییس سازمان برنامه و بودجه یا سازمان مدیریت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار