از تعداد کل طرح‌های سال 96، 174 طرح روستایی با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد و 29 میلیون ریال و 280 پروژه شهری با اعتبار 9 هزار میلیارد و 68 میلیون ریال است
کد خبر: ۴۸۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 28 August 2017
بهره برداری از یک هزار و 506 طرح ثمره چهار سال فعالیت دولت یازدهم در خوزستان است که از این میان 454 طرح با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال مربوط به سال 96 است.

از این طرحها 342 طرح در سال 93 ، 203 طرح نیز در سال 94 و 507 طرح در سال 95 بهره برداری شد.

امسال نیز در هفته دولت 454 طرح عمرانی با اعتبار 11 هزار و 97 میلیارد ریال و با ایجاد فرصت اشتغالزایی برای هفت هزار و 332 نفر بهره برداری می شود که از این تعداد 49 طرح ملی، 119 طرح استانی و 286 در قالب سایر طرح‌ها قرار دارد.

از تعداد کل طرح‌های سال 96، 174 طرح روستایی با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد و 29 میلیون ریال و 280 پروژه شهری با اعتبار 9 هزار میلیارد و 68 میلیون ریال است.

بیشترین اعتبار هزینه شده از میان دستگاه های اجرایی به سازمان آب و برق خوزستان با سه هزار میلیارد و 430 میلیون ریال، برق منطقه ای خوزستان با 2 هزار میلیارد و یک میلیون ریال و شرکت گاز استان با یک هزار میلیارد و 467 میلیون ریال تعلق دارد و بیشترین تعداد پروژه آماده بهره برداری را شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با 107 طرح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با 48 طرح و پس از آن اداره کل نوسازی مدارس با 43 طرح به خود اختصاص داده اند.

از میان شهرستان‌های استان شهرستان اهواز با 60 طرح ، دزفول با 53 طرح و شهرستان بندر ماهشهر با 32 طرح بیشترین طرحهای امسال را به خود اختصاص داده اند و بیشترین اعتبار هزینه شده در میان شهرستان های استان متعلق به شهرستان اهواز با یک هزار و 288 میلیون ریال، شهرستان بهبهان با یک هزار و 459 میلیون ریال و شهرستان شوشتر با یک هزار میلیارد و 290 میلیون ریال است.

 اجرایی شدن طرح مقابله با ریزگردها
رییس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان با تشریح دستاوردها و عملکرد دولت به مناسبت فرارسیدن هفته دولت اظهار کرد: در تمام طول سال هزاران میلیارد تومان صرف توسعه زیرساخت های استان می شود که تنها تعداد معدودی از آنها به صورت نمادین در هفته دولت رونمایی می‌شود.

امید حاجتی تاکید کرد: تلاش شده تا طرح ها پراکندگی متناسبی در تمام شهرستان ها داشته باشند.

وی درباره حل معضل ریزگردها گفت: از سال گذشته دولت به شکل جدی به بحث مدیریت کانون های فوق بحرانی ریزگردها ورود کرد و اقدامات اجرایی از سال گذشته با اختصاص اعتبار کافی در 2 جبهه آغاز شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان با اشاره به کاشت نهال در یکی از کانونهای بحرانی ریزگردها توسط سازمان منابع طبیعی خاطر نشان کرد: کانال عظیمی توسط سازمان جهاد نصر در حال احداث است که وظیفه آن آبرسانی به نهال ها و رهاسازی آب به عرصه هایی است که امکان کاشت نهال در آنها نیست.

وی گفت: این کانونها در سال‌های گذشته نیز به واسطه رطوبت خاک حاصل از باران مهار می شدند اما به علت خشکسالی های متوالی انسجام خاک کاهش و اکنون از روشی مصنوعی درحال انجام این کار هستیم.

حاجتی با بیان اینکه نتیجه این اقدامات در کوتاه مدت نمایان نمی شود، ادامه داد: ظرف 2تا سه سال آینده شاهد کاهش قابل توجه ریزگرد در استان به ویژه شهر اهواز خواهیم بود.

پیشرفت و اثر بخشی طرح 550 هزار هکتاری
وی گفت: طرح 550هزار هکتاری به عنوان یکی از مؤثرترین و موفق ترین طرح ها و مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به خوزستان است این طرح بزرگترین طرح آبی و خاکی کشور محسوب می شود که تمامی شرکت های پیمانکاری، مشاور و ماشین الات در استان خوزستان در این طرح به کار گرفته شده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با بیان اینکه تمام توان فنی مهندسی کشور در خوزستان فعال هستند، اظهار داشت: حدود 230هزار هکتار از آن تاکنون اجرایی شده که تأثیر خوبی در تولید و بهره وری و کاشت محصولات کشاورزی داشته است.

وی افزود: در محل های اجرای این طرح علاوه بر بازتوزیع ثروت و بالار فتن درآمد کشاورزان، باعث مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت نیز شده است همچنین این طرح در بعد ملی و برنامه امنیت غذایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهمترین طرح دولت یازدهم در خوزستان را شاید بتوان طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری دانست.

این طرح که بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور معرفی شده است، برای احیاء 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام در سال 75 در سفر رهبری به خوزستان مصوب شد.

از سال 87 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت و نیز به دلیل اختصاص نیافتن منابع اعتباری طرح با کندی زیادی همراه بود. تا پیش از سفر ریاست جمهوری 66 هزار هکتار و بعد از آن 140 هزار هکتار از این طرح اجرا شده است.

در سال 92 و در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد.

این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

فاز نخست این طرح با وسعت 312 هزار هکتار است.

دولت در شرایط سخت اقتصادی منابع مالی این طرح را تامین کرد و تاکنون بیش از سه هزار میلیار ریال اعتبار به این طرح اختصاص داده شده است و برای سال 95 نیز 13 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح مصوب شده است.

 تلاش برای حل مشکل آب شرب خوزستان
وی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر گفت: طرح غدیر باعث حل مشکل آب شرب بسیاری از مناطق استان خواهد شد اما در کنار آن طرح های دیگری نیز به همین مقصود درحال انجام است که همه آن ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از مناطق به ویژه در محدوده سدها در طرح اولیه پیش بینی نشده بودند گفت: در اصلاحیه های بعدی این مناطق نیز اضافه شدند و درحال حاضر نگرانی از این منظر وجود ندارد و به سرعت و با جدیت این طرح در حال اجرا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان با اشاره به اینکه باحضور استاندار بخشی از این طرح در دشت آزادگان بهره برداری شد تصریح کرد: مشکلی از بابت تأمین اعتبار و روند اجرایی طرح وجود ندارد.

مرحله نخست طرح آبرسانی غدیر در اهواز در سال 92 و همزمان با نخستین سفر رئیس جمهوری به خوزستان اجرا شد که در آن زمان غرب اهواز زیر پوشش این طرح قرار گرفت و حدود 60 درصد جمعیت از این طرح بهره مند شدند.

مرحله دوم طرح غدیر نیز شامل تامین 130 هزار مترمکعب آب در روز برای مناطق شرقی اهواز است که این آب به تصفیه خانه «ملی راه» اهواز متصل می شود.

طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب 25 شهر و یک هزار و 608 روستای خوزستان در حال اجراست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار