معرفی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، بدون حضور زنان در کابینه دوازدهم، گمانه‌زنی و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و انتقاداتی را متوجه روحانی و دولت دوازدهم کرد. انتقاداتی که همچنان ادامه دارد و یکی از منتقدان جدی آن، زنان نماینده مجلس هستند.
کد خبر: ۴۸۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 20 August 2017
به گزارش تابناک : در آخرین روزهای جلسات رأی اعتماد کابینه دوازدهم، نمایندگان مجلس به ارزیابی وزرای پیشنهاد شده پرداخته‌اند و بحث بر سر رد و یا تأیید برخی وزرا بالا گرفته است. نمایندگان زن مجلس، همچنان با اعلام نارضایتی از عدم حضور زنان در میان وزرای پیشنهاد شده، خواستار توضیحات رئیس‌جمهور پیرامون این عدم حضور هستند. 

در این خصوص، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه همچنان از نبود زنان در کابینه دوازدهم دلخوریم، اظهار کرد که همچنان بنا را به حمایت از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور گذاشته‌ایم.

ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نظر مجلس و وضعیت وزرای پیشنهادی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: بنده از روز اول اعلام کردم که هدفم حمایت از دولت و آقای روحانی است. در زمان انتخابات هم برای ایشان فعالیت کردیم و هدف ما پیروزی آقای روحانی بود. علی‌رغم اینکه از نبود وزیر زن در کابینه دلخوریم ولی باز هم بنا را به حمایت از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور گذاشتیم. 

او ادامه داد: شخص من فقط درصورتی‌که احساس کنم حضور فرد یا افرادی در کابینه به صلاح آقای روحانی نیست رأی اعتماد نخواهم داد و باید بگویم این احساس به من دست داده است. البته امروز را هم برای بررسی و هم‌فکری می‌گذاریم ولی اگر همچنان این احساس را داشته باشم مجبورم به وظیفه خود عمل کنم. ما در فراکسیون امید جلسه خواهیم داشت و راجع به موضوعات مختلف بحث خواهیم کرد و قرار نیست همه افراد یک‌دست رأی دهند.

تاج‌الدین در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر تمایل به حضور زنان در کابینه دوازدهم و عدم امکان‌پذیری آن گفت: من معتقدم آقای رئیس‌جمهور اگر برای معرفی زن تحت‌فشار بوده‌اند بهتر است توضیح دهند که ما هم به‌عنوان نمایندگان زن مجلس بتوانیم دلیل آن را به جامعه زنان منتقل کنیم. اکنون نگرانی ما این است  قول آقای روحانی برای حضور زنان در دیگر پست‌های دولت هم به نتیجه نرسد. البته امیدوارم که این اتفاق در آن سطوح به وقوع نپیوندد و شاهد حضور زنان در دیگر لایه‌های مدیریتی دولت باشیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در پایان، در پاسخ به این سؤال که کابینه پیشنهادی  در جهت خواست 24 میلیون رأی‌دهنده به آقای روحانی هست یا خیر گفت: الآن که من دارم با شما صحبت می‌کنم باید بگویم بنا ندارم به همه کابینه رأی مثبت دهم مگر آنکه در فراکسیون دلایل موجه و قابل قبولی ارائه شود.

در همین راستا، نماینده مردم قزوین، در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم گفت: تعداد زیادی از آرای آقای روحانی متعلق به زنان بوده و ایشان هم در کمپین‌های انتخاباتی خود قول‌هایی را به این قشر بزرگ و تأثیرگذار جامعه دادند.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره چرایی عدم انتصاب زنان در کابینه دوازدهم گفت: آقای رئیس‌جمهور در صحن مجلس گفتند ما می‌خواستیم از زنان در کابینه حضور داشته باشند ولی نشد که جا دارد ایشان به‌طور شفاف، علت آن را توضیح دهند. تعداد زیادی از آرای آقای روحانی متعلق به زنان بوده و ایشان هم در کمپین‌های انتخاباتی خود قول‌هایی را به این قشر بزرگ و تأثیرگذار جامعه دادند.

او ادامه داد: اگر گفته شود که در بین بانوان افراد متخصص نداری، قابل‌قبول نیست زیرا امروز همه شاهد این هستیم که بسیاری از زنان کشور ما از قدرت مدیریتی بالایی برخوردارند.

زرآبادی اضافه کرد: اگر گفته شود مشکل قانونی داریم بازهم این ادعا رد می‌شود، زیرا در قانون به این موضوع اشاره‌ای نشده و حتی در دولت دهم یک وزیر زن داشتیم. اگر گفته شود ازنظر فرهنگی، جامعه پذیرای استفاده از وزیر زن نیست بازهم موردقبول نیست. زنانی که امروز به مجلس راه پیدا کردند در یک رقابت نابرابر و حتی در برخی شهرهای کوچک به این موفقیت رسیدند. در شرایطی که در حوزه‌های انتخابیه تعداد زیادی مرد نامزد کرسی بهارستان بودند مردم به تعداد قلیل زنان اعتماد کردند و این نشان از آن دارد که جامعه به لحاظ فرهنگی آمادگی پذیرش وزیر زن را هم دارد.

نماینده قزوین با انتقاد از وزرای پیشنهادشده در کابینه دوازدهم گفت: به نظر من درمجموع، افراد معرفی‌شده نه‌تنها باعث تقویت دولت نخواهند شد که باعث تضعیف دولت به نسبت دوره پیش هم خواهند بود و این انتخاب‌ها را توسط آقای رئیس‌جمهور در جهت خواست ۲۴ میلیونی مردم نمی‌دانم.

او همچنین در رابطه با مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من سؤالات و انتقاداتی را مطرح کردم که ایشان در حین دفاع از خود به آن‌ها پاسخ ندادند و اعلام کردند به دلیل ضیق وقت مکتوب جواب‌ها را ارائه خواهند کرد. البته ایشان هشت دقیقه وقت اضافه آوردند که می‌توانستند به این ابهامات پاسخ دهند. روز بعد ایشان به‌صورت مکتوب به سؤالات و ابهامات پاسخ دادند که برای من به لحاظ فنی اقناع‌کننده نبود. اشکالاتی که من از آقای جهرمی گرفتم تماماً فنی بود و به‌هیچ‌عنوان نگاه سیاسی و جناحی به ایشان نداشتم.

زرآبادی در پایان در خصوص وضعیت کسب رأی اعتماد وزرای پیشنهادی در مجلس اظهار کرد: برخی وزرای پیشنهادی از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و بعد از جمع‌بندی جلسه فراکسیون‌ها تصمیم در رابطه با وزرای پیشنهادی مشخص می‌شود. 





منبع : رویداد 24 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار