طی هفته گذشته و هفته جاری، فراکسیون مختلف مجلس، جلساتی با وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها جهت آشنایی بیشتر با آنان و برنامه هایشان برگزار کردند. که اولین آن با حضور امیر حاتمی در فراکسیون نمایندگان ولایی، برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ 14 August 2017
جلسات بررسی وزرای پیشنهادی از روز سه شنبه آغاز خواهد شد. جلسات رأی اعتماد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت؛ هرچند روز پنجشنبه روز کاری در مجلس به حساب نمی آید، با توافق نمایندگان مجلس در این روز نیز مجلس یک شیف کاری به بررسی رأی اعتماد نمایندگان خواهد پرداخت.

به گزارش «تابناک»؛ در هفته جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها و فراکسیون های مختلف وزرای مرتبط با حوزه‌های کاری خودشان را برای بررسی برنامه و صلاحیت آنها ارزیابی کردند.

طی هفته گذشته و هفته جاری، فراکسیون مختلف مجلس، جلساتی با وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها جهت آشنایی بیشتر با آنان و برنامه هایشان برگزار کردند. که اولین آن با حضور امیر حاتمی در فراکسیون نمایندگان ولایی، برگزار شد. این فراکسیون هجده کمیته تخصصی برای بررسی عملکرد و سابقه کاری وزرای پیشنهادی جهت رأی اعتماد به آنان تشکیل داده است.

جزئیات جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ۳۵ ساعت طول خواهد کشید و به احتمال زیاد در چهار جلسه نوبت صبح و عصر رأی اعتماد به وزرا بررسی خواهد شد.

جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم روز سه شنبه ۲۳ مردادماه با سخنرانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

طبق آیین نامه داخلی مجلس اولین جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی جهت بررسی کلیت، اصول و خط مشی کلی کابینه پیشنهادی، با سخنرانی حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور آغاز می شود که وی ضمن تشریح برنامه‌های خود از وزرای پیشنهادی کابینه دفاع می‌کند. در این جلسه رئیس جمهور فرصت خواهد داشت، دو ساعت و نیم از خط مشی، ترکیب وزرا و برنامه دولت دفاع کند.

پس از اظهارات رئیس جمهور برای کلیت رأی اعتماد به وزرا، پنج نماینده به عنوان موافق و پنج نماینده هم به عنوان مخالف اظهار نظر می‌کنند. سپس رئیس جمهور و یا هر کسی را که او تعیین کند وقت دارند برای پانزده دقیقه به پرسش های نمایندگان پاسخ دهند. همچنین سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا خوهد بود

سپس نوبت به بررسی جداگانه وزارت خانه ها بر اساس حروف الفبا می رسد. در مورد هر وزیر دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک ـ نفر مخالف و موافق به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهند کرد. اگر یکی از وزرای پیشنهادی مخالفی نداشته باشد، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده موافق نیز نمی‌تواند دفاعی از وزیر پیشنهادی داشته باشد.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور، سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت سخنرانی دارد. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می گیرد.

انتخاب سرپرست برای وزارت خانه های بی وزیر

سپس رئیس‌جمهور می ‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و یکجا از آنان دفاع کند.

رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی، همزمان و در آخرین جلسه رأی اعتماد انجام شود، ولی برای هر وزیر، یک صندوق رأی جداگانه تعبیه می شود. اگر نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی به وزیر پیشنهادی رأی مثبت دهند، براساس قانون آن فرد می تواند به عنوان وزیر دولت مشغول به خدمت شود.

همچنین اگر وزیری رأی اعتماد نگیرد، رئیس جمهور برای معرفی گزینه بعدی سه ماه فرصت دارد که در این مدت رئیس دولت برای آن وزارتخانه‌ها سرپرست معین می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار