کد خبر: ۴۷۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 12 August 2017
جمعی از فعالان محیط زیست با برگزاری یک گردهمایی در تالار اقتصاد بومی ، به انتخاب بی طرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو درکابینه حسن روحانی اعتراض کردند.

به گزارش شوشان، دلیل اعتراض خوزستانی ها به این انتخاب، سابقه و ردپای بی طرف در طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران در دوران ریاست جمهوری خاتمی است چرا که گفته می شود حبیب الله بی طرف در احداث سد کارون 3 که به آوره کردن بیش از 16 هزار نفر از مردم منطقه ایذه و دهدز؛ همچنین در احداث سد گتوند علیا که به تغییر زیست بوم 16 روستا و مهاجرت اجباری مردم زیادی از منطقه منجر شد و در ساخت کانال های انتقال آب کوهرنگ و بهشت آباد دخالت مستقیم داشته است.

یکی از پررنگ ترین شعارهایی که از سوی فعالان محیط زیست بر دیوار محل برگزاری همایش نصب شده بود، اشاره به شعاری داشت که در روز سخنرانی روحانی در سفر انتخاباتی اش در اردیبهشت ماه امسال از سوی مردم خوزستان بیان شده بود. شعار "ما که هواتو داشتیم، چرا سهمی نداشتیم" در واقع اعتراض و گلایه مردم خوزستان به عدم انتخاب وزیر خوزستانی در وزارت خانه های مهم و تاثیرگذار کابینه روحانی است.

این جلسه در واقع اعتراضی بود بر بخشی نگری و قوم گرایی در کابینه  و به طور کلی در مرکز که تمام توزیع ثروت و قدرت در آن اتفاق می افتد و موضوع آن بخشی نگری و ساختار قومیت زده وزارت نیرو و تاثیر آن در زندگی خوزستانی ها بود.

سخنران ویژه این مراسم "فاطمه ظفرنژاد" کارشناس ارشد پژوهش های آب بود که سابق بر این در بدنه سد سازی کشور فعالیت داشته ولی به دلیل اعتراض به مافیای آب از سمت خود کنار رفته است.

تاسیس وزارت نیرو نقطه آغاز ایجاد بحران آب بود

به گزارش شوشان ،  کارشناس ارشد پژوهش های آب با اشاره به برخی اثرات انتقال آب اظهار کرد: امنیت ملی و امنیت غذایی کشور امروز به دلیل مدیریت سازه ای آب به خطر افتاده است. بنابراین حکمرانی خوب آب برای حفاظت از این دو مورد ضروری است.

 فاطمه ظفرنژاد توضیح مختصری در خصوص پیشینه 10 هزار ساله کشور در بحث مدیریت آب داشت و گفت: برای قرن ها مردم ایران در نقاط مختلف کشور آب را بنا به وضعیت منطقه خود مدیریت می کردند و به یک الگوی مدیریتی و مصرفی در جغرافیای خود رسیده بودند ولی در سال 1332 با به وجود آوردن وزارت نیرو و یکپارچه کردن این الگوهای متنوع، بحث های انتقال آب و اثرات آن نمایان شد.

این دانش آموخته دانشگاه پاریس، احداث سد کرج و انتقال آب این سد را برای مصارف آشامیدنی شهر تهران، نخستین مورد انتقال آب در ایران خواند و اذعان داشت: در سال 1339 برای نخستین باز اعتراض به سدسازی، عدم رعایت حق آبه و خشکیدن باغ ها در پایین دست در ایران شکل گرفت ولی وقعی به آن گذاشته نشد. 

وی افزود: انتقال آب به تهران باعث شد شهری که با قنات تامین آب می شد، اکنون با احداث 5 سد و انتقال آب هنوز هم دچار بی آبی باشد و از سوی دیگر احداث همین سدها در نهایت موجب خشک شدن دریاچه نمک و آلودگی شهر تهران شد.

باید جلوی وزارت نیرو را گرفت و بساط سدسازی ها را برچید

نویسنده کتاب "پیامدهای زیست محیطی سدهای بزرگ" جمله "بیش تر مصرف کنندگان آب کشور کشاورزان هستند" را فقط یک جمله در توجیه سد سازی از سوی تکنوکرات ها دانست و گفت: باید جلوی تکنوکرات ها را گرفت و بساط سدسازی و پیش از همه وزارت نیرو را برچید. در حالی که کشور امریکا به برچیدن سدها و احداث قنات ها روی آورده، ما با شیوه های غلط مدیریتی در حال نابودی کشور هستیم. همه ارکان جاندار و بی جان طبیعت به شکل بی رحمانه و حکیمانه ای به هم وصل هستند و کوچک ترین اتفاق در گوشه ای از جهان می تواند تاثیر شگرفی بر گوشه دیگر جهان بگذارد.

وی یادآور شد: تالاب هورالعظیم در نیم قرن اخیر بیش از 90 درصد وسعت خود را از دست داده و به نظر می رسد با مدیریت نادرست کنونی، این سرنوشت در انتظار تالاب شادگان هم خواهد بود.
ظفر نژاد با اشاره به طرح های انتقال آب وزارت نیرو بیان کرد: این وزارتخانه 6 خط انتقال از جمله چشمه لنگان، کوهرنگ 1، 2 و 3، بهشت آباد را بر روی رودخانه کارون تعریف کرده تا در نقاطی که توجیه اقتصادی ندارد صرف مصارف صنعتی کند در حالی که با این آب می توان جان انسان ها را نجات داد.

وی افزود: با توجه به این که منشا جنگ هایی مانند سوریه همین انتقال آب بوده است، وزارت نیرو باید از اجرای طرح های انتقال آب بدون در نظر گرفتن مسایل امنیتی خودداری کند چون می تواند اثرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

نیمی از حق آبه بحق کشاورزان صرف صنعت می شود!

کارشناس ارشد مسایل آب با بیان این که احداث فولاد در کنار خلیج فارس از هزینه های ساخت کانال و لوله انتقال آب کم هزینه تر است، عنوان کرد: آبی که می تواند حیات بخش باشد، با قیمت 330 تومان فروخته می شود و هزینه انتقال هر متر مکعب آب را به 100 هزار تومان می رساند با این حال عده ای که منافع آن ها ایجاب می کند، اصرار دارند سدها ساخته و آب منتقل شود تا کرمان به قطب فولاد ایران تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید گندم که محصولی بسیار کم آب است به بهانه پرآبی کنار گذاشته می شود و در عوض صنعت آب بر فولاد، آن هم در مناطق کویری گسترش می یابد. در گذشته بیان می شد بیش از 90 درصد آب کشور صرف کشاورزی می شود در حالی که در تحقیقات متوجه شدیم این تنها تبلیغات تکنوکرات هاست و واقعیت این است که بیش از 40 درصد آب شرب کشور و حق آبه هایی که حق کشاورزان است، صرف صنعت می شود!

ظفر نژاد استفاده از قنات را بهترین راه در تامین آب مناطق کویری دانست و گفت: برای قرن ها شیوه تامین آب این مناطق به درستی توسط "قنات" بوده و اکنون هم بهترین راه حل ساخت و استفاده از قنات هاست ولی وزارت نیرو نه تنها دست به انتقال آب می زند که قصد بهره برداری از آب های ژرف(فسیلی) را هم دارد.

وی افزود: باید از تجربه کشورهایی مانند عربستان و امارات در استفاده از آب های فسیلی آموخت در غیر این صورت با فرونشست بیش تر زمین در شهرها و مناطق مختلف کشور روبرو خواهیم بود که می تواند از زلزله هم خطرناک تر باشد.

دانشگاه عامل انتقال آب در کشور است!

نویسنده کتاب "تمدن و توسعه پایدار" دانشگاه را یکی از عوامل وضعیت کنونی حاکم بر آب کشور معرفی کرد و اذعان داشت:  دانشگاه در عین این که عامل پیشرفت کشور در برخی زمینه ها بوده، با قطع پیوند ما با گذشته مان به ویژه در بحث آب باعث به وجود آمدن این بحران شده است بنابراین دانشگاه نیاز به بازنگری دارد و بهترین راه استفاده از کتاب های بزرگانی چون ابوبکر محمدحسن حاسب کرجی در بحث سدسازی و استفاده بهینه از آب است.

وی افزود: به جای غلبه بر طبیعت و تهاجم به آن، باید مانند گذشتگان با طبیعت کنار بیاییم و خود را با طبیعت سازگار کنیم و از اعدام رودها دست برداریم.



ساخت کارخانه های فولاد در کویر جز انگیزه های شخصی مفهوم دیگری ندارد

به گزارش شوشان ، در ادامه این مراسم ، فروغی نیا سردبیر روزنامه صبح کارون با تاکید بر این که مطالبه گری و طرح پرسش و نگرانی برای توسعه خوزستان حق همه مردم استان است، عنوان کرد: منابع اولیه یکی از ابزار توسعه است که باید در کنار دیگر عوامل در هر طرحی توجیه داشته باشند. در واقع اشاره وی به اجرای طرح های فولادی در فلات مرکزی ایران و در پی آن پروِژه های انتقال آب و اثرات آن بر زندگی مردم پایین دست بود. 

وی گفت: با کدام توجیه اقتصادی کارخانه فولاد ارفع اردکان یزد با تولید 3.7 میلیون تن فولاد در منطقه کویری ایران ساخته شده و فعالیت می کند و برای آن 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب احداث می شود؟ چرا کارخانه فولاد هرمزگان دمونتاژ می شود و به مبارکه اصفهان منتقل می شود.

کارشناس ارشد اقتصاد دلیل اعتراض به انتخاب "بیطرف" را مطالعات این کارخانه فولاد و طرح های مشابه در زمان وزارت بی طرف خواند و گفت: اگر بنا است توسعه اتفاق بیفتد و توسط عوامل اقتصادی توجیه داشته باشد، ساخت کارخانه های فولاد در کویر بی معناست و جز انگیزه های شخصی مفهوم دیگری ندارد.

وی با انتقاد از عدم شایسته سالاری در انتخاب کابینه روحانی بیان کرد: چرا فرصت های شغلی و وزارت تنها برای افرادی خاص است و چگونه است فردی که در مهندسی فاجعه آمیز سد گتوند علیا نقش داشته و در عملکردش نمره رد گرفته است، دوباره چنین سمت مهمی در اختیارش قرار می گیرد.

فروغی نیا با اشاره به تاثیرات زیست محیطی و فاجعه انسانی سد گتوند گفت: سد گتوند علیا موجب آوارگی مردم بیش از 80 روستا در شمال خوزستان و تغییر الگوی مصرف این افراد شد. این سد باعث شد تا کشاورزانی که برای خود پیشینه و اعتباری داشتند، عنوان حاشیه نشین بگیرند و یا در کارخانه های اصفهان و یزد کارگری کنند. 


 
دفاعیات محلی درباره کارون به دفاعیات ملی تبدیل شود

به گزارش شوشان ، دکتر بهزادی کارشناس ارشد مسایل آب با اشاره به نامه اخیر مجمع نمایندگان اصفهان درخصوص افسردگی مردم اصفهان به دلیل عدم جریان یافتن دائمی زاینده رود اظهار کرد: وقت آن است که دفاعیات خود را درخصوص کارون عوض کنیم. مجلس مهم ترین اهرم ما در زمینه انتقال آب است ولی نمایندگان خوزستان در بحث کارون و انتقال آب تاکنون یا غیرمتخصص یا غیر تعهد بوده اند بنابراین نتوانسته اند در برابر این اختلاس خاموش انتقال آب واکنش درست نشان دهند.

وی یادآور شد: نمایندگان خوزستان و اصفهان همگی نمایندگان ملت ایران هستند و باید با موضوع انتقال آب به شکل علمی و تخصصی برخورد کنند.

این دکترای انرژی هسته ای، کاهش تولید انرژی را یکی اثرات انتقال آب دانست و گفت: سدسازی در کشور با هدف تولید انرژی گسترش یافت و اکنون با انتقال آب کارون، ناچار هستیم نیروگاه ها را در سطح قدرت پایین بهره برداری کنیم. با این کار بازده توربین ها 33 درصد کم می شود یعنی 30 درصد آبی که از توربین ها می گذرد، در تولید انرژی نقشی نخواهند داشت که به معنای دور ریختن آب و مخالف اصل بهره برداری است.

بهزادی تاکید کرد: باید موارد انتقال آب و ساخت کانال را به شکل قانونی پیگیری کنیم و دفاعیات ملی را جایگزین دفاعیات محلی کنیم تا موفق شویم.




" نه "خوزستانی ها باید به تفکر انتقال آب باشد

یک فعال حوزه محیط زیست با بیان این که " نه "خوزستانی ها باید به تفکر انتقال آب باشد و نه بیطرف، عنوان کرد: ما درباره فرد صحبت نمی کنیم. اعتراض ما به تفکری است که در ساختار و بدنه دولت نفوذ کرده و بر برنامه ریزی های کلان کشور تاثیر می گذارد.

کنعانی با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی انتقال آب بر مردم خوزستان گفت: سدسازی ها و انتقال آب، کوچ اجباری مردم و تغییر اقلیم منطقه شمال خوزستان و تغییر دموگرافی شهرهای جنوبی استان از جمله اروندکنار، چوئبده، هویزه را به دنبال داشته و منجر به افزایش حاشیه نشنی و بیکاری های گسترده در استان شده است که مانند بمب ساعتی عمل می کند.

وی ادامه داد: بارها به زبان قانون خواسته ایم جلوی این گونه کارهای غیرکارشناسانه که ایجاد ناامنی می کند گرفته شود، ولی توجهی به آن نمی شود. آیا باید کفن پوش کارون و خوزستان شویم تا دیده شویم؟

کنعانی رای به بیطرف را خط قرمز مردم خوزستان خواند و عدم عبور از آن را به نمایندگان خوزستان گوشزد کرد و گفت: اگر نمایندگان خوزستان از خط قرمز مردم عبور کنند، کارت قرمز این مردم را دریافت خواهند کرد.

وی اذعان داشت: مردم خوزستان به دولتی که هوایش را داشتنند اما سهمی به آن ها نداد کارت قرمز می دهند و اتمام حجت می کنند که به شعور مردم خوزستان احترام گذاشته شود و برای نخستین بار به مطالبات به حق مردم این استان توجه شود.







عکاس: محمد جليل زاده 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار