آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم؛
در حالی که رودخانه کارون از مسیر ایذه به استان خوزستان وارد می شود در کنار آن روستاها و مناطقی وجود دارند که از آب آشامیدنی مناسب بی بهره هستند
کد خبر: ۴۷۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 09 August 2017
در حالی که با آغاز گرمای بی سابقه خوزستان در هفته های گذشته بار دیگر مشکل اب آشامیدنی در برخی مناطق ایذه و باغملک در رسانه ها و شبکه های مجازی مطرح شده است فرماندار ایذه نیز در گفتگو با رسانه ها خواستار تسریع در اجرای پروژه انتقال اب از سد گارون3 برای رفع این مشکل شده است.

در حالی که رودخانه کارون از مسیر ایذه به استان خوزستان وارد می شود در کنار آن روستاها و مناطقی وجود دارند که از آب آشامیدنی مناسب بی بهره هستند.

آنگونه که مدتی قبل خادمی نماینده ایذه گفته بود در ایام گرما حدود 45 روز برخی از این مناطق آب نداشته اند و این مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

به گفته این نماینده مجلس، رود کارون بخش دهدز را دور می‌زند و این روستا بین سدهای کارون 3 و 4 قرار گرفته اند اما برق این منطقه روزانه 20 بار می‌رود و آب خوردن ندارند. مازاد چاه‌های نفت از روستای مرغا می‌گذرد، اما کلاس درس بچه‌های این روستا در محل نگهداری حیوانات برگزار می‌شود!

بگفته وی حداقل ۲۰۰ روستا در ایذه و باغملک آب ندارند.

جالبتر آنکه با وجود عبور کارون از دهدز و ایذه و وجود سد کارون 3 در نزدیکی این شهر، آب شرب ایذه و دهدز از طریق چاه تأمین می‌شود که بگفته بیرانوند فرماندار ایذه، متأسفانه امسال با کاهش آب‌های زیرزمینی، چاه‌ها نیز افت آب پیدا کرده اند، به طوری که تعدادی از آن‌ها از مدار خارج شده اند. 

حالا حتی در شهر ایذه هم چندین نقطه از شهر از جمله در دهدز آب آن‌ها به صورت جیره‌بندی است و این مناطق در شبانه‌روز فقط یک ساعت آب دارند و بقیه روز از آب بی بهره هستند.

کم آبی در ایذه نه تنها باعث شده است تا تامین آب آشامیدنی مردم با مشکلات جدی مواجه شود بلکه کشاورزی این منطقه را نیز لنگ کرده است. 

احداث سد کارون 3 باعث شد بسیاری از زمین های کشاورزی و حتی آثار تاریخی منطقه زیر آب برود و آبگیری سد برای مسیر ارتباطی برخی روستاها مشکلاتی ایجاد نمود که برای حل آن از شناورهای آبی استفاده کردند که همین موضوع هم باعث بروز برخی مشکلات و حوادث تلخ در سال های گذشته شده است.

به نظر می رسد تسریع مسئولان وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و پیگیری استانداری خوزستان برای رفع مشکل آب شرب شهرهای ایذه و باغملک و روستاهای اطراف آنها ضروری است و ادامه این وضعیت بویژه در گرمای سوزان تابستان قابل تحمل نخواهد بود چرا که بی آبی در کنار کارون و سد کارون3 برای مردم توجیه ناپذیر و غیرقابل قبول است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار