کد خبر: ۴۷۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 08 August 2017
استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در استان، گفت: اگر بخواهیم کاری کنیم که بیش از60 درصد دانش‌آموزان به پژوهش‌سرا دسترسی داشته باشند، ‌شاید به بیش از 100 پژوهش‌سرا نیاز داشته باشیم؛ بنابراین در ابتدا نیاز است پژوهش‌سراها در استان به صورت کمی افزایش پیدا کنند تا وقتی به تعداد قابل قبولی رسیدند، از لحاظ کیفی‌ آنان را ارتقا دهیم. 

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در آیین آغاز عملیات اجرایی "اولین رصدخانه خورشیدی دانش‌آموزی کشور" و "آزمایشگاه نانوتکنولوژی پژوهش‌سرای غدیر ناحیه 4 اهواز" که امروز دوشنبه (16 مرداد) در سالن جلسات این پژوهش‌سرا برگزار شد، اظهار کرد: توجه و اهتمام به پژوهش‌سراها امری بسیار ارزنده است، چرا که این کشور به سوی رشد و تعالی حرکت نمی‌کند، مگر اینکه دانش‌آموزان آن محقق و جستجوگر بار بیایند و محدودیت برای آنان قائل نشویم و شرایط را برای آن‌ها مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت تحقیق‌محوری و دانایی‌محوری حرکت کنیم و از حافظه‌محوری فاصله بگیریم، گفت: از دانشگاهی در کالیفرنیا بازدید کردم که شرکت‌ها و مؤسسات در طی یک ‌سال مبلغ 3.3 میلیارد دلار را تنها برای امر تحقیق و پژوهش، به این دانشگاه کمک کرده بودند. ما باید اهمیت پژوهش و تحقیقات را علاوه بر محور کردن برای دانش‌آموزان، برای تمام کشور جا بیاندازیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: اکنون برخی شرکت‌ها برای امر پژوهش گرنت می‌دهند یا برای یک کار خیر جمعی کمک می‌کنند، زیرا وقتی تحقیقی به نتیجه برسد، برای تمام دنیا مفید خواهد بود. بنابراین باید پژوهش را در کشور و استان، محور قرار دهیم و محققان را اجر نهیم که این کار باید از دانش‌آموزان شروع شود.

شریعتی تصریح کرد: در کالیفرنیا دیدم چنان دانش‌آموزان را به پژوهش علاقه‌مند می‌کنند که از هیچ وقتی مضایقه نمی‌کنند که ذهن خود را تحلیل‌گر بار بیاورند. توجه به پژوهش‌سراها و توسعه آن‌ها کار ارزشمند و مفیدی است؛ اکنون در استان بیش از 40 پژوهش‌سرا وجود دارد اما اگر بخواهیم کاری کنیم که بیش از60 درصد دانش‌آموزان به پژوهش‌سرا دسترسی داشته باشند، ‌شاید به بیش از 100 پژوهش‌سرا نیاز داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید توجه اساسی به این امر شود و اساتید فنی و معلمان برجسته برای این مراکز به کار گرفته شوند. همچنین معلمان درجه یک برای آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شوند، چرا که کار آزمایشگاه به آن سادگی که در کتاب‌ها نوشته شده، قابل انجام نیست و هنر می‌خواهد.

استاندار خوزستان افزود: ما نیز کمک می‌کنیم تا تعداد بیشتری از دانش‌آموزان استان به مراکز پژوهشی دسترسی پیدا کنند. در ابتدا نیاز است پژوهش‌سراها در استان به صورت کمی افزایش پیدا کنند تا وقتی به تعداد قابل قبولی رسیدند، از لحاظ کیفی‌ آنان را ارتقا دهیم.

شریعتی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اولین رصدخانه خورشیدی دانش‌آموزی کشور، گفت: ما برای خرید PCR، مبلغ 250 میلیون تومان را در اختیار این پژوهش‌سرا قرار می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به بازدید خود از پردیس دختران دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم فاطمه زهرا(س) و مشکلات این دانشگاه نیز گفت: باید مسئولان این دانشگاه با آموزش و پرورش به توافق برسند که آیا آمادگی این را دارند که ساختمان این پژوهش‌سرا را به عنوان دانشگاه استفاده کنند و مجتمع رفاهی با سه اتاق مجموعه خوابگاهی خود کنند یا کار دیگری انجام دهند.

استاندار خوزستان ادامه داد: ایجاد تغییرات و تعمیر در این ساختمان تا حد قابل قبولی پذیرفته است اما با اینکه شکل ساختمان به طور کلی عوض شود، موافق نیستم. بنابراین باید تعیین تکلیف کنید که چه کاری انجام شود و به ما ارجاع دهید.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان امروز از پردیس دخترانه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم فاطمه زهرا(س) اهواز بازدید کرد و در جریان مشکلات این دانشگاه قرار گرفت، همچنین پس از این بازدید از پژوهش‌سرای غدیر ناحیه 4 اهواز و فعالیت‌های این مرکز بازدید به عمل آورد
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار