رئیس پلیس راهور خوزستان مطرح کرد:
کد خبر: ۴۷۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 07 August 2017
رئیس پلیس راهور خوزستان با اشاره به آثار منفی گرما بر رانندگی گفت: بنا بر تحقیقات انجام شده، در فصل گرم سال به دنبال افزایش سفرها  آمار تصادفات در نقاط بسیار گرم 43 درصد افزایش یافته است.

سرهنگ قاسم قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، در خصوص تاثیر گرمای شدید هوا بر رانندگی، اظهار کرد: به طور کلی گرما علاوه بر کاهش آستانه تحمل راننده موجب افزایش واکنش‌های ناگهانی و بروز حالت تهاجمی می‌شود که به تبع آن منجر به بالا رفتن میزان خطای تشخیصی انسان خواهد شد. حاصل این امر می‌تواند افزایش تصادفات به ویژه در مناطق گرمسیر باشد.

وی تصریح کرد: گرما به طور مستقیم باعث بروز تصادفات جاده‌ای نمی‌شود اما بر افزایش حجم تردد و مسافرت در جاده‌ها تاثیر بسزایی دارد. نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در فصل گرم سال به دنبال افزایش سفرها شاهد افزایش 43 درصدی تصادفات در نقاط بسیار گرم هستیم.

رئیس پلیس راهور خوزستان با بیان اینکه گرما بر رانندگی و وقوع تصادفات اثری منفی دارد، عنوان کرد: گرما بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه نقشی موثر دارد. گرمای ساطع شده از سطح جاده‌ها به ویژه در مسیرهای صاف و طولانی بین شهری موجب دوبینی و خستگی زودهنگام چشم‌های راننده می‌شود. از سوی دیگر افزایش دما و گرمای زیاد خواب‌آلودگی رانندگان را به دنبال دارد که همین عامل منجر به کاهش توانایی کنترل خودرو و در نهایت وقوع تصادفات خواهد شد.

قدرتی بیان کرد: هنگامی که خودرو در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرد و درب‌های خودرو بسته و خودرو خاموش باشد، نوعی گاز بسیار خطرناک به نام "بنزن" تولید می‌شود که در واقع حاصل آثار گرما بر قطعات پلاستیکی خودرو است. بنا بر تحقیقات انجام شده این گاز موجب ابتلا به بیماری سرطان ریه می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین قبل از سوار شدن در خودرویی که برای مدتی در معرض گرمای شدید بوده است باید یک درب خودرو باز و یک درب دیگر چندین بار باز و بسته شود تا با فشار ایجاد شده گرمای محبوس شده در کابین خودرو تخلیه شود. همچنین می‌توان برای دقایقی شیشه‌های خودرو را پایین آورد.

رئیس پلیس راهور خوزستان گفت: از دیگر اقداماتی که به منظور کاهش اثر منفی گرما می‌توان به رانندگان توصیه کرد؛ استفاده از سیستم خنک‌کننده خودرو است که می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای آثار منفی روحی و روانی گرما بر رانندگان را کاهش دهد. همچنین رانندگان حتی‌الامکان باید سعی کنند در ساعات اوج گرما رانندگی نکنند. در خودروهای فاقد سیستم خنک‌کننده نیز باید با شیشه‌هایی که پایین کشیده شده رانندگی کرد.

قدرتی ادامه داد: در گام دوم رانندگان باید به منظور افزایش آستانه تحمل و شکیبایی خود در گرمای شدید در طول روز به مصرف مایعات بپردازند. استحمام روزانه نیز در کاهش پرخاشگری‌های ناشی از گرما موثر است. استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس در مسیرهای طولانی بهترین شیوه برای جلوگیری از تصادفات در اوج گرما است که در سفرهای برون شهری و درون شهری توصیه می‌شود.

وی در خصوص نوع پوشش رانندگان در فصل گرما اظهار کرد: باید متناسب با این فصل لباس‌های نخی، خنک و با رنگ روشن پوشیده شود. لباس‌هایی که دارای درصد زیادی پلاستیک هستند یا لباس‌هایی به رنگ مشکی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. امیدواریم رانندگان با رعایت این توصیه‌ها و همچنین با داشتن شکیبایی بتوانند در پیشگیری از تصادفات و حوادث جاده‌ای به پلیس کمک و سلامتی را به خود و دیگران هدیه کنند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار