کد خبر: ۴۷۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 06 August 2017
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، به ضرورت خودباوری علمی اشاره كرد و گفت: امروز با گذشت سی‌وهفت سال از تاسیس این نهاد، نه‌تنها هنوز راه زیادی در وصول به این آرمان در پیش داریم، بلکه ضرورت آن بسیار بیشتر شده و به این دلیل امروز، به‌مراتب بیش از گذشته به جهاد دانشگاهی نیازمند هستیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با بیان اینکه در آستانه دو مناسبت مهم قرار داریم که یکی سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی و دیگری روز خبرنگار است، اظهار کرد: در ارتباط با جهاد دانشگاهی مایلم از زاویه دید متفاوتی به مساله جهاد دانشگاهی نگاه کنم و فراتر از تعارف‌ها و مدح و ستایش‌ها این موضوع را به بحث و گفت‌وگو بگذارم.

وی عنوان کرد: در سال 1357 انقلاب بزرگی در کشور شکل گرفت و به پیروزی رسید که دایره تاثیرگذاری این انقلاب محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نبود و این انقلاب منشا تحولات بزرگی در جهان شد و این حرفی نیست که از باب مبالغه و اغراق بیان شده باشد. من ادعا می‌کنم که حتی در گفتمان جهانی و ادبیات دوران معاصر، انقلاب اسلامی تاثیرگذار بوده و دلیل این ادعا نیز تولد و ظهور و بروز گفتمان و ادبیاتی است که تا قبل از انقلاب اسلامی، در دنیا شاهد آن نبوده‌ایم.

شفیعی مفاهیم و واژگانی مانند ایستادگی، مقاومت، استکبارستیزی، سلطه‌ناپذیری، معنویت‌گرایی، دین‌مداری، استقلال، خودباوری، خداباوری و کدخداستیزی را مؤلفه‌های ادبیات انقلاب اسلامی دانست که در گفتمان رایج معاصر وارد شدند و گفت: افقی که این انقلاب ترسیم کرده، همانی است که امام (ره) در پیام 29 تیر 1367 بیان کردند که بحث ما، بحث زمین و خاک و منطقه و مرز نیست، بحث ما نصب پرچم "لا اله الا الله" بر قلل رفیع کرامت بشری است و این چشم‌اندازی است که امام (ره) برای انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

وی اظهار داشت: این انقلاب، به دلیل آنکه انقلاب بود و نه رفرم، به‌تناسب گستردگی سازوکار خود نیازمند ابزارها و بازوهایی بود که به همین تناسب نهادهایی در انقلاب اسلامی متولد شدند. به‌طور مثال سپاه در انقلاب اسلامی تولد پیدا کرد و بر سپاه عنوان جمهوری اسلامی قرار نگرفت، بلکه بر سپاه عنوان انقلاب اسلامی نهاده شد. سپاهی که پاسداری از انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و انقلاب اسلامی فراتر، گسترده‌تر و توسعه‌یافته‌تر از اعتبارات حقوقی کشور جمهوری اسلامی ایران است. 

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: ارتش ما ارتش جمهوری اسلامی ایران است و لذا دفاع از تمامیت ارضی و مرزهای بین‌المللی کشور ایران وظیفه محوله به ارتش جمهوری اسلامی است، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وظیفه پاسداری از مرزهای انقلاب اسلامی را بر عهده دارد. به‌عبارت‌دیگر حوزه ماموریت سپاه عمدتا نرم‌افزاری و در خصوص ارتش عمدتا سخت‌افزاری است.

شفیعی عنوان کرد: وقتی این انقلاب برای افق پیش رو و اهداف خود، سازوکارهای جدیدی را تاسیس و تعریف می‌کند، به این معنا است که مادامی‌که انقلاب به آن ضرورت‌ها و چشم‌اندازها نگاه و نظر دارد، به آنچه در این خصوص تمهید و اندیشیده شده، هم نیاز دارد. مگر می‌شود که انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران نیاز نداشته باشد؟ اصلاً تصور چنین چیزی هم، میسر و مقدور نیست.

وی افزود: مگر می‌شود انقلاب اسلامی به ادبیات انقلابی و گفتمان انقلابی نیاز نداشته باشد؟ مگر می‌شود انقلاب اسلامی به امام خمینی (ره) نیاز نداشته باشد؟ پس آنچه در انقلاب اسلامی بر اساس نیاز تولد یافته، مادامی‌که آن نیاز وجود دارد باید از آن دستاورد پاسداری، حمایت و پشتیبانی کرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان یکی از موارد مورد تاکید امام (ره) از اوایل انقلاب را "استقلال علمی" نه به‌معنای عدم ارتباط با دنیای علم، بلکه به‌معنای خودباوری و کنار گذاشتن روحیه وابستگی و خودکم‌بینی عنوان و تصریح کرد: امام (ه) آن نظریه باطلی را که اگر می‌خواهیم پیشرفته شویم، باید سر تا پا فرنگی شویم، کنار زد و به ملت ایران و امت اسلامی گفت و تاکید و تکرار کرد که شما باید به خودتان متکی باشید؛ درعین‌حال که با دیگران در تعامل و ارتباط هستید، اما باید به خودتان متکی و به توان خودتان مستظهر باشید.

شفیعی با بیان اینکه در ضرورت خودباوری علمی، جهاد دانشگاهی در کشور تولد پیدا کرد، افزود: من مایلم این نکته را به‌وضوح و روشنی بیان کنم که جهاد دانشگاهی تولد یافت برای آنچه با سازوکارهای موجود و رسمی در نظام علمی کشور، به‌دست نمی‌آمد؛ یعنی احساس می‌شد که ما آرمانی را دنبال می‌کنیم که برای دستیابی به آن آرمان به تاسیس جهاد دانشگاهی نیاز داریم.

وی با طرح این سؤال در سی‌وهفتمین سال تولد جهاد دانشگاهی که آیا آن آرمان هنوز وجود دارد یا خیر؟، عنوان کرد: اگر ما به آنچه می‌خواهیم دست یافته‌ایم و از آن ضرورت دیگر عبور کرده‌ایم و مطلب نهادینه شده است، پس می‌توانیم بگوییم که ما امروز دیگر در آن ماموریت به جهاد دانشگاهی نیاز نداریم، اما اگر ما عندالتحقیق و عندالتامل می‌بینیم که نه‌تنها هنوز راه زیادی در وصول به آن آرمان - خودباوری علمی - در پیش داریم، بلکه ضرورت آن بسیار بیشتر شده است؛ همچنان که در دنیای فانتزی و خوش‌ادای امروز می‌بینیم که نظام سلطه دقیقا درجایی که دانشمندان ما دارند به یک رشد علمی می‌رسند، وارد می‌شود و دانشمندان ما را ترور می‌کند، معنای دیگری برای ما تداعی می‌شود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: در واقع درجایی که انسان اصلاً باور نمی‌کند، می‌بینیم که نظام سلطه دست به اسلحه می‌برد، نخبه‌کشی می‌کند و اقرار هم می‌کند. اعتراف هم می‌کند که احمدی روشن را ما زدیم، رضایی‌نژاد را ما ترور کردیم و حتی ما، مستند به این تشخیص می‌رسیم که دکتر سعید کاظمی آشتیانی را نیز آن‌ها حذف فیزیکی کردند.

شفیعی تصریح کرد: وقتی‌که این دنیا، این‌چنین است که علم و دانش را طبقه‌بندی می‌کند - شما در تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه شاهد بودید که برخلاف اداهای روشن‌فکر مآبی و دموکراسی‌منشی در تحریم‌ها روابط علمی را نیز دچار محدودیت کردند و در تبادل دانشجو و دسترسی به بانک‌های مقالات علمی اختلال ایجاد کردند - درواقع کاملاً حوزه علم را در عرصه مبارزه و تحریم ما وارد کردند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ضرورت این‌چنین است، پس معلوم می‌شود که خودباوری و خوداتکایی علمی باید همچنان و با جدیت دنبال شود و ما به این دلیل امروز، به‌مراتب بیش از گذشته به جهاد دانشگاهی نیازمند هستیم زیرا ماموریت‌هایی که جهاد دانشگاهی عهده‌دار شده است، همچنان و بلکه بیشتر از گذشته ضرورت دارند.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان عنوان کرد: صرف‌نظر از حوزه علمی، جهاد دانشگاهی چون فرزند و مولود انقلاب اسلامی است، نمی‌تواند به حوزه فرهنگ بی‌توجه باشد. هر حرکتی حتی در حوزه‌های علمی مستظهر به یک پیوست فرهنگی است. اینکه ما در علم به‌دنبال قطع نیاز و قطع وابستگی هستیم، همان مستند فرهنگی حرکت علمی ماست.

شفیعی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه دفاع از فرهنگ انقلاب اسلامی سوابق درخشانی دارد، گفت: البته در مقام نقد می‌توانم این مسأله را مطرح کنم که مدت‌زمان زیادی است که حضور پررنگی را از جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی شاهد نیستیم و این می‌تواند به‌عنوان یک پیشنهاد در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی مطرح شود که وقتی روزبه‌روز مساله فرهنگ اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و کارآمدی آن روشن‌تر می‌شود، انتظار از جهاد دانشگاهی هم این است که در این عرصه حضور پیدا کند و مثل گذشته و بلکه شتابنده‌تر فعالیت کند.

وی اظهار کرد: در هر حال جهاد دانشگاهی سابقه درخشانی نیز در عرصه فرهنگی دارد و راه‌هایی را رفته و مسیرهایی را نیز طی کرده است؛ از یک‌سو به مجموعه جهادگران عزیز در سراسر کشور و استان خوزستان، سالروز تاسیس و تولد این نهاد انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و برای شهدای عزیز جهاد دانشگاهی آرزوی علو درجات دارم؛ همچنین برای آن دسته از خانواده جهاد دانشگاهی که امروز بعد از یک دوره خدمت بازنشسته شدند، آرزوی سلامتی و سربلندی دارم، درعین‌حال باید نکته‌ای را مطرح کنم. به اعتقاد من، جهاد دانشگاهی ماموریت خود را نباید با دولت‌ها و جریان‌های سیاسی، بلکه باید با انقلاب اسلامی تعریف کند. البته طبیعی است که جهاد دانشگاهی در هر مقطعی به مسئولان اجرایی کشور به نحو شایسته کمک کرده و خواهد کرد، اما این تعامل و همکاری با دولت‌ها و مسئولان اجرایی نباید به همسوسازی سیاسی منتهی شود.

شفیعی با تصریح بر اینکه جهاد دانشگاهی باید با آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت خود را تعریف کند، گفت: جهاد دانشگاهی درعین‌حال که به دولت‌ها کمک می‌کند، اما نباید دولتی شود؛ دولت‌ها باید جهادی شوند، اما جهاد نباید دولتی شود. جهاد دانشگاهی باید همچنان نهادی در تراز انقلاب اسلامی باقی بماند، اندیشه انقلاب اسلامی را ترویج کند، آرمان‌های انقلاب اسلامی را دنبال کند و ان‌شاءالله نسخه کارآمد و قابل استنادی از حرکت‌های علمی و فرهنگی جهادی را تدوین کند و به نمایش بگذارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار