کد خبر: ۴۷۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷ 05 August 2017
علاوه بر كتاب خدا(قرآن مجيد)، احاديث بجا مانده از پيامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)، بهترين دستور و راهنماي زندگي براي ما شيعيان است. دیروز ولادت با سعادت  حضرت امام رضا(ع) بود. ما شيعيان به همه امامان عشق و علاقه ي فراواني داريم ليكن بدلايل مختلف كه در اين نوشتار نمي گنجد علاق مان به امام رضا (ع) وصف ناشدني است. به حديثي از امام در دوران دانشجويي برخورد كردم كه بسيار برايم جالب  و از نظر وقت شناسي سرمشق زندگي شد. 

امام رضا(ع) مي فرمايند:
"شيعيان من شبانه روز خود را به سه قسمت تقسيم مي كنند. يك قسمت براي كار است. يك قسمت براي خواب است، و يك قسمت براي تفريح و عبادت است".

اول اينكه امام رضا(ع) اين حديث را در ١٣٠٠ سال قبل بيان كرده اند در حاليكه ساعت مكانيكي كه شبانه روز را به ٢٤ ساعت تقسيم مي كند، در حدود ٦٢٠ سال پيش اختراع شده است و ساعت مچي مكانيكي فقط سابقه اي ٢٣٠ ساله دارد(شبانه روز ٢٤ ساعت).

دوم از تقسيم ٢٤ ساعت به ٣، عدد ٨ حاصل مي شود. بر اساس گفته امام رضا(ع): ٨ ساعت كار، ٨ ساعت خواب و ٨ ساعت تفريح، استراحت و عبادت.
ناگفته پيداست كه بر اساس آخرين تصميمات بين المللي يعني سازمان جهاني كار(ILO)، ساعت كار براي يك انسان عادي ٨ است.

همچنين براي يك انسان سالم و عادي در هر ٢٤ ساعت شبانه روز، ٨ ساعت خواب براي بدن لازم است. 

در يك جامعه ي متعادل و پيشرفته ي امروزي ٨ ساعت تفريح(انواع و اقسام تفريحات سالم امروزي و روابط اجتماعي و فعاليت هاي  مختلف ورزشي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ...) لازم است.

اين گفته ي امام رضا(ع) به باور من از آن روي اهميت دارد كه در آن زمان نه ساعت مكانيكي وجود داشته كه شبانه روز را به ٢٤ ساعت تقسيم كند، نه سازمان جهاني كار وجود داشته كه بر اساس پژوهش هاي  مدرن و امروزي  مدت زمان كار مفيد با بهره وري مناسب را ٨ ساعت در شبانه روز تعيين كند و نه پزشكي پيشرفته ي امروزي وجود داشته كه براي يك انسان عادي و سالم و معمولي قاعده را بر ٨ ساعت خواب در شبانه روز  تعيين نمايد.

حال بر ما شيعيان آن حضرت است كه بكوشيم اين حديث ناب را در زندگي جمعي و فردي خود جاري نماييم، گرچه ممكن است استثناهايي وجود داشته باشد، ليكن قاعده كلي بر اين است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار