مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان عنوان کرد:
کد خبر: ۴۶۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 28 July 2017
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با بیان این‌که تنها 16 نفر از 422 منتخب دوره پنجم شوراهای شهر در استان خوزستان زن هستند، گفت: سهم زنان از عضویت در شوراهای شهر دوره پنجم نسبت به دوره چهارم کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، شهاب صدیقی در نشست معاون عمرانی وزیر کشور با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که امروز (5 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از سال 93، تعداد شهرهای خوزستان به 76 شهر رسید و بر اساس قانون جدید تعیین اعضای شوراهای شهر، در پنجمین دوره شوراها در مجموع 422 عضو در شوراهای شهر سطح استان فعالیت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در خوزستان، 4 هزار و 55 نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد 94.16 درصد یعنی 3 هزار و 813 داوطلب تایید صلاحیت شدند و در نهایت 3 هزار و 241 نامزد عضویت در شوراهای شهر در انتخابات شرکت کردند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان بیان کرد: در دوره پنجم، تعداد اعضای شوراهای شهر مراکز 27 شهرستان خوزستان، 175 نفر است که از این تعداد 146 نفر مرد و 11 نفر زن هستند.

صدیقی بیان کرد: در دوره چهارم شوراهای شهر در خوزستان، 494 عضو داشتیم که 448 نفر مرد و 46 نفر زن بودند. در مجموع سهم زنان از عضویت در شوراهای شهر دوره چهارم در خوزستان، نسبت به کل اعضا، 9.31 درصد است. اما در دوره پنجم، سهم زنان به 3.79 درصد کاهش یافت و تنها 16 زن به دوره پنجم شوراهای شهر استان خوزستان راه یافتند.

وی در خصوص وضعیت مدرک تحصیلی منتخبان شوراهای پنجم شهرها در خوزستان، گفت: در دوره پنجم، تعداد راه‌یافتگان با مدرک تحصیلی زیر دیپلم نسبت به دوره چهارم کاهش یافت. همچنین نسبت به دوره چهارم، در این دوره تعداد منتخبان با مدرک تحصیلی دیپلم و کارشناسی کاهش و با مدرک کارشناسی ارشد افزایش یافت.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان ادامه داد: تعداد راه‌یافتگان با مدرک تحصیلی کارشناسی به شوراهای شهر خوزستان،‌ از 283 نفر در دوره چهارم به 230 نفر در دوره پنجم رسیده است. همچنین تعداد اعضای دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد از 69 عضو در دوره چهارم به 88 نفر در دوره پنجم شوراهای شهر افزایش یافته است، یعنی سهم اعضای با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، به کل اعضای شوراهای شهر از 13.79 درصد در دوره چهارم به 20.85 درصد در دوره پنجم رسیده است.

صدیقی با بیان اینکه رشد جمعیتی شوراهای شهر در خوزستان به سمت جوان شدن اعضای شورا است، اظهار کرد: تعداد راه‌یافتگان در بازه سنی 25 تا 30 سال، از 2.63 درصد دوره چهارم به 4.74 درصد در دوره پنجم، در بازه سنی 31 تا 40 سال از 36.64 درصد دوره چهارم به 40.28 درصد در دوره پنجم، و در بازه سنی 41 تا 50 سال، از 37.25 درصد دوره چهارم به 35.7 درصد در دوره پنجم رسیده است که نشان می‌دهد دوره پنجم از نظر سنی، شورایی جوان‌تر و دارای اعضای بیشتر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، نسبت به دوره چهارم است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما از شورای پنجم، یک شورای باتجربه و علمی است که می‌تواند خروجی و مدیریت خوبی در به کارگیری امور و فنون کاری داشته باشد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت‌: از 422 عضو شوراهای خوزستان در دوره پنجم، 7 منتخب "استاد دانشگاه"، 38 منتخب "بازنشسته"، دو منتخب "پزشک"، دو منتخب "روحانی"، 98 منتخب "فرهنگی"، 11 منتخب "کشاورز"، یک منتخب "نظامی"، سه منتخب "وکیل"، 123 منتخب "کارمند" و 124 منتخب دارای "شغل آزاد" هستند و 13 منتخب نیز در فرم ثبت‌نام خود در خصوص وضعیت اشتغال خود گزینه "بیکار" را نوشته‌اند.

صدیقی عنوان کرد: همزمان با برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراها از سوی معاونت سیاسی اجتماعی استانداری، ماموریت یافتیم که قبل از آغاز به کار شوراهای پنجم، کارگاه‌های هم‌اندیشی و تبادل نظر و انتقال آخرین مفاهیم قانونی را برای منتخابان شوراها بیان کنیم. بر این اساس خوزستان به شش منطقه تقسیم‌بندی شد و کارگاه‌ها از 17 تا 28 تیرماه برای تمام شهرها به جز سه شهر اهواز، آبادان و منصوریه برگزار شد.

وی در خصوص علت عدم برگزاری این کارگاه‌های هم‌اندیشی برای این سه شهر افزود: با توجه به اینکه آیین‌نامه‌های حاکم بر کلانشهر اهواز، آیین‌نامه شهرداری تهران است، باید کارگاه‌های جداگانه و مجزایی برای اهواز برگزار شود. در آبادن نیز به علت اینکه در زمان برگزاری این کارگاه‌ها، انتخابات شورای شهر آبادان به تایید نرسیده بود، نتوانستیم کارگاه‌های هم‌اندیشی را به این شهر ارائه دهیم. در شهر منصوریه شهرستان بهبهان نیز متاسفانه تاکنون انتخابات شورای شهر به تایید نرسیده است. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار