حضور خوزستانی ها در کابینه چگونه محقق می شود؟
واقعیت های سیاسی جامعه ایران نشان می دهد صرف طرح برخی مطالب و مطالبات کلی صرفا نوعی بیان آمال و آرزوهاست و بعبارتی دیگر بیشتر می تواند مصارف تبلیغاتی داشته باشد
کد خبر: ۴۶۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 25 July 2017
این روزها در رسانه های مختلف، اظهارنظرهای برخی نمایندگان خوزستان در مجلس در خصوص کابینه دوازدهم و ضرورت حضور وزرای خوزستانی در کابینه منتشر می شود. این مطالبه از سوی برخی نخبگان نیز در فضای رسانه ای مطرح شده است.

گرچه اصل طرح این مطالبه با توجه به شرایط خاص خوزستان از نظر ژئوپلیتیکی، اهمیت اقتصادی و اجتماعی و... و حجم انبوهی از مشکلات انباشته شده که هر از چندگاهی خود را نشان می دهند، مورد توجه مردم و رسانه ها قرار می گیرد و می تواند در فضایی مناسب و البته مدبرانه بدان توجه نمود اما واقعیت های سیاسی جامعه ایران نشان می دهد صرف طرح برخی مطالب و مطالبات کلی صرفا نوعی بیان آمال و آرزوهاست و بعبارتی دیگر بیشتر می تواند مصارف تبلیغاتی داشته باشد.

بسیار قابل تشخیص است که اساسا دولت ها بر اساس مطالبه های استان محور، وزیر تعیین نمی کنند یعنی دولت ها به صرف آنکه نمایندگان و نخبگان استان از او بخواهند در کابینه از وزرای خوزستانی هم استفاده کند، چنین کاری نخواهد کرد. نه برای خوزستان بلکه برای دیگر استانها هم چنین است. حتی حضور برخی وزرایی که اصالتا اهل برخی استانها هستند از یک یا چند استان خاص-مثلا اصفهان که همیشه مورد توجه ما بوده است- بر اساس یک سهمیه بندی استانی نیست گرچه بصورت نانوشته چنین اتفاقی می افتد چراکه حضور آنها در کابینه، خروجیِ وزن و انسجام و لابی سیاسی و اجتماعی آنها در حمایت از چهره های مشخص (و نه صرفا سهمیه خواهی استانی از دولت با مصاحبه های رسانه ای) است. این البته به معنای آن نیست که نمایندگان و نخبگان این استانها برای حضور هم استانی هایشان در کابینه لابی نمی کنند و یا موفق نمی شوند، خیر. اتفاقا نکته همین جاست. آنها لابی می کنند، تلاش و پیگیری می کنند و از نیروهای شاخص خود که امکان رایزنی برای آنها وجود دارد فارغ از نگرش های سیاسی حمایت می کنند.

مساله این است که نمایندگان و نخبگان خوزستانی بجای مصاحبه های دهان پرکن و مطالبه گری صرفا رسانه ای از دولت، نیروهایی خوزستانی که شاخص های تصدی وزارتخانه های مشخصی را دارند مورد حمایت قرار بدهند. همه نیرو و توان آنها باید تا پیش از پیشنهاد کابینه به مجلس در راهروهای هیئت دولت و ریاست جمهوری صرف شود و سپس در رای اعتماد به کابینه نیز این نقطه نظرات خود را دنبال کنند. ضمن آنکه آنها می بایست متناسب با شرایط سیاسی روز جامعه و دولت منتخب، از ظرفیت جریان های سیاسی همسو با دولت برای تحقق این مطالبه کمک بگیرند و گرنه صرف طرح شعارهایی خطاب به دولت که باید از وزرای خوزستانی استفاده شود و دولت باید چنین و چنان کند، نتیجه ای در بر نخواهد داشت. 

مهدی مکارمی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار