پس از مرگ دلخراش دختر ۲ ساله اسفرورینی توسط سگ‌های ولگرد در پیش چشمان مادرش، مسئولان به فکر ساماندهی پسماندها و اتلاف سگ‌های ولگرد افتاده‌اند.
کد خبر: ۴۶۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ 22 July 2017
مدتی پیش بود که مادری جان کندن کودک خود را در جلوی چشمان خود دید و نتوانست برای او کاری کند و این کودک معصوم طعمه سگ‌های ولگرد کوی و برزن شد.

داستان از جایی آغاز می‌شود که مسئولان زمانی که اتفاقی دردناک، مانند این اتفاق می‌افتد شروع به توجیه‌کردن و فرافکنی می‌کنند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا بگویند این اتفاق تقصیر ما نیست و حتی یک بار نشد که اتفاقی دردناک بیافتد و مسئولی عذرخواهی کرده و مسئولیت را بپذیرد چه برسد به برکنار شدن و استعفا.

حال که این اتفاق دردناک رقم خورده و عذرخواهی مسئولان هم نمی‌تواند مرهمی بر آلام و آه‌های جانسوز یک مادر فرزند از دست داده باشد، مسئولان به فکر چاره افتاده‌اند تا از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

این اتفاق سبب شد تا نخستین نشست کارگروه پسماند در سال 96 در شهرستان تاکستان برگزار شود که در این نشست بخشداران، شهرداران، رئیس اداره محیط زیست و سایر اعضای کمیته حضور داشتند.

سیاوش طاهرخانی، فرماندار تاکستان در این نشست که در سالن جلسات فرمانداری تاکستان برگزار شد ضمن ابراز همدردی با خانواده این کودک دو ساله اسفرورینی اظهار داشت: قبل از اینکه چنین حوادثی اتفاق بیافتد باید این جلسات برگزار و تکلیف سگ‌های ولگرد روشن می‌شد ولی با تمام این وجود باید برای پسماندهای این شهرستان و سگ‌های ولگرد چاره‌‌اندیشی کرد تا چنین حوادثی تکرار نشود.

طاهرخانی تصریح کرد: منتظر مصوبه بودن توجیهی مناسب برای عمل‌نکردن به تعهدات شهرداری نیست و شهرداری باید قبل از وقوع چنین حوادثی به وظایف ذاتی خود عمل می‌کرد.

علی عمویی شهردار اسفرورین نیز با اشاره به اینکه ازابتدای امسال هیچ سگی را جمع‌آوری و تلف نکرده‌ایم، اظهار داشت: تا سال گذشته سالانه حدود 300 سگ ولگرد را به وسیله گلوله تلف می‌کردیم؛ به طوری که سال 95 حدود 300 تا 400 قلاده سگ را تلف کردیم.

وی افزود: اما از وقتی بخشنامه زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد از جانب فرمانداری، اداره محیط زیست و شبکه بهداشت برای اجرا به ما ابلاغ شده، به‌دلیل مشخص‌نبودن نحوه جمع‌آوری، دفع و محل عقیم‌‌سازی و سازوکار آن، به اتلاف سگ‌ها ادامه ندادیم.

عمویی تصریح کرد: منتظر تصمیم مسئولان از جمله دامپزشکی بودیم، با این حال تصمیم داشتیم مانند سال‌های قبل عمل کنیم که بی‌نتیجه مانده است.

شهردار اسفرورین با بیان اینکه اداره محیط زیست اجازه اتلاف سگ‌ها را نمی‌دهد، عنوان کرد: تا زمان تعیین ابلاغیه از سوی نهادهای مرتبط، دیگر منتظر نمی‌مانیم بلکه از مسئولان بالادستی خود با نامه ‌نگاری، کسب تکلیف می‌کنیم.

عمویی خاطرنشان کرد: بنا بود پیمانکاری از سوی مسئولان مرتبط برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد به ما معرفی شود که این کار انجام نشد. اینک باید اقدام کنیم و جای مشخصی مانند کمپ تعیین و سگ‌ها پس از زنده‌گیری، برای انجام آزمایش‌های دامپزشکی و عقیم‌سازی در آن نگهداری شوند.

در این نشست مقرر شد تا پسماندهای تاکستان تا 15 مرداد به سایت تجمع زباله محمد آباد منتقل شود و تمامی شهرداران شهرستان تاکستان موظف به اجرای این مصوبه هستند.

همچنین در این نشست مقرر شد تا شهرداران منتظر مصوبه یا بخشنامه‌ای نمانند و تا جایی که ممکن است نسبت به زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

وجود سگ‌های ولگرد تنها مختص به اسفرورین و یا تاکستان نیست بلکه این اتفاق یا حوادثی از این دست ممکن است در هر شهر یا روستای دیگر تکرار شود، بنابراین کارگروه مدیریت پسماند و اتلاف سگ‌های ولگرد نه تنها در این شهر بلکه باید در همه نقاط استان برگزار و شده و نتایج آن مشهود باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار