کد خبر: ۴۶۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ 20 July 2017
 یک متخصص قلب و عروق با تشریح عوارض گرمازدگی بر لزوم افزایش اطلاعات پزشکی عموم مردم درباره این مبحث و راههای پیشگیری و مقابله با آن تاکید کرد.

دکتر طوبی اکبری دراین باره به ایرنا گفت: آگاهی افراد جامعه از اطلاعات پزشکی را لازم و ضروری است ولی متاسفانه آگاهی پزشکی کاذب در جامعه وجود دارد که ضرر و زیان آن بیش از ناآگاهی است.

وی افزود: مطالعه پزشکی افراد جامعه در کشورهای اروپایی و آمریکایی خیلی مرسوم است و در سایت های معتبر دانشگاهی بخشی تحت عنوان آموزش در دسترس افراد جامعه است و این امر باعث پیشگیری بسیاری از بیماری های آنها شده است این درحالی است که بازدید های جامعه ما از سایت های پزشکی همچون سایت های آموزشی ایران سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران 'مرکز قلب' و دانشگاه علوم پزشکی ایران(بیمارستان رجایی) کم است.

وی در ادامه گفت: مطالب ساده ای که افراد از آن آگاهی پیدا می کنند می تواند پیشگیری مناسبی برای جلوگیری از بروز بیماری ها داشته باشد.

تحقیقات نشان داده مبتلایان به بیماریهای قلبی چنانچه در فصل تابستان به شهرها و مکان هایی با رطوبت بالا سفر کنند، چندین برابر بیشتر دچار عوارض قلبی می شوند. متاسفانه بسیاری از مردم تصور می کنند آب و هوای مرطوب تنفس را ساده تر و مانند ساحل دریا به دلیل وجود هوای پاک تر به تنفس کمک می کند اما تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در رطوبت زیاد برای سلامتی قلب مضر است. 

وی ادامه داد: براساس اعلام متخصصان قلب اگر افراد بالای 70 سال در حمام های بخار و سوناها با رطوبت بالا قرار گیرند و این کار به صورت مکرر انجام شود، احتمال خطر برایشان به حدی بالا می رود که امکان دارد جان خود را از دست بدهند. 

وی در خصوص پیامدهای قرار گرفتن در محیط های با گرمای بالا همراه با رطوبت، با تاکید براینکه گرمازدگی یک آسیب جدی به بدن انسان در فصل گرماست، گفت: گرمازدگی در فصل گرما به خصوص در منطقه خشک و نیمه خشک ایران و حتی کشورهای دیگر دنیا تجربه شده ، وقتی بدن در معرض گرما قرار می گیرد، ساز و کار بدن به سمتی می رود که گرما را دفع کند زیرا اگر این گرما داخل بدن بماند و دفع نشود باعث از بین رفتن سلول های بدن شده و موجب مرگ احتمالی افراد می شود بنابراین کار اولیه بدن در مواجه با گرما تعریق، قرمزی پوست و تند شدن نفس است.

دکتر اکبری اظهار کرد: درصورتی که دمای هوا افزایش یابد و راهکارهایی مقابله با گرما بدلیل مصرف دارو یا بیماری تضعیف شده باشد یا گرما بحدی شدید و طولانی باشد و راهکارهایی مذکور نتواند بر آن غلبه کند، گرمازدگی پیش می آید و یک وضعیت حاد همراه با تب شدید ایجاد شده و فرد علاوه بر کاهش هوشیاری، دچار رنگ پریدگی پوست، دچار بی قراری و نفس تنگی شدید می شود.

وی افراد مسن بالای 50 سال، بیماران قلبی و زنان باردار را از افراد آسیب پذیر در مقابل گرما دانست و گفت: افراد مسن بالای 50 سال ، افراد چاق، بیمارانی که داروهای قلبی مصرف می کنند و زنان باردار از افراد ضعیف و آسیب پذیر در مقابل گرما محسوب می شوند.

*** پیشگیری و راهکارهای مقابله با گرمازدگی 
پزشک مختصص قلب و عروق خرمشهر، توجه به پیشگیری از گرمازدگی افراد در هوای گرم و شرجی جنوب بخصوص شهرهای آبادان و خرمشهر را ضروری خواند.

وی خارج نشدن از خانه از 10 صبح تا 16 را از راهکارهای اولیه مقابله با گرمازدگی عنوان کرد و گفت: به بیماران قلبی توصیه می شود در روزهای گرما و هنگام ظهر از خانه خارج نشوند ، سایر افراد هم درصورت اجبار به خارج شدن از منزل استفاده از لباس روشن، کفش و جوراب های نخی مناسب را فراموش نکنند و قبل از بیرون رفتن هم 2 لیوان آب بنوشند تا بدن گرما را دفع کند.

وی همچنین به ورزشکاران توصیه کرد: در معرض گرما و تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند و فعالیت خود را ملایمتر و در محیط های خنک ورزش های مناسب را انجام دهند.

دکتر اکبری گفت: بیماران قلبی تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض هوای گرم پرهیز کنند و در فصل گرما با پزشک معالج خود مشاوره و ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف داروهای قلبی هم باعث افزایش خطر گرما زدگی می شود لازم است فرد مصرف کننده دارو در مواجه با گرما حداکثر احتیاط را داشته باشد.

** استفاده از شربت های سنتی و هندوانه از روش مهم رفع تشنگی 
این متخصص قلب و عروق یکی از مهمترین روش های درمانی رفع تشنگی و گرمازدگی را نوشیدن شربت های سنتی عنوان کرد و گفت: شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین، عرق شاتره، کاسنی از جمله نوشیدنی ‌های سنتی و وطنی هستند که قدیمی‌ ها نوشیدن آن ها را برای رفع تشنگی و خنک شدن بدن در فصل گرما بسیار کارساز می ‌دانستند.توصیه برخی از پزشکان برای پیشگیری از گرمازدگی استفاده از دانه‌ های خاکشیر است این ماده گیاهی ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌ بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می ‌کنند. این دانه‌ ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی کاهش می دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار