مدیریت بحران استانداری خوزستان از اقدامات پیشگیرانه در برابر گرمازدگی خبر می دهد؛
با توجه به ایجاد نگرانی از افزایش بیماری های منتقله از راه آب و غذا در چنین ایامی ضرورت داشت در این زمینه نیز شاهد اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم به مردم باشیم. لازم به نظر می رسد مدیریت بحران استان تعارفات را کنار گذاشته و ضمن برخورد جدی تر با این موضوع، تذکرات لازم را به دانشگاه و دیگر متولیان امور بدهد.
کد خبر: ۴۵۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ 08 July 2017
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با تابناک خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش آسیب های گرمای هوا گفت: پیرو جلسه هفته گذشته و تصمیماتی که اتخاذ شده بود، امروز نیز جلسه ای در سالن جلسات اداره کل بحران با حضور جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و رؤسای دانشگاهها برگزار شد. 

حاجی زاده ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته و بیان اقدامات در حال انجام گفت: مسئولیت ها و تعهدات دستگاههای ذیربط بویژه صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، شهرداری و... در بحث اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه مورد تاکید قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: در زمینه بحران بایستی ابتدا زیرساختها اصلاح شوند تا بتوان از بحران خارج شد و به نوعی پیشگیری قبل از وقوع بحران شود. 

وی گفت: مقرر شد ضمن برگزاری میزگرد در صدا و سیما و اجرای برنامه های آموزشی، شهرداری نیز ملزم به نصب بیلبوردهایی در سطح شهر برای اطلاع رسانی به شهروندان و تهیه ماسک و آب و توزیع در سطح شهر و نصب سایه بان در اماکن پرتردد گردید.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تصویب خرید دستگاه uv سنج و استقرار در اداره کل هواشناسی خبر داد و افزود: با خرید و نصب این دستگاه، بر اساس داده‌های این دستگاه می‌توانیم هشدارها و اخطارهای لازم را به شهروندان در این زمینه بدهیم. وی ادامه داد: در رابطه با خریداری تلویزیون‌های شهری برای اطلاع‌رسانی نیز، خریداری و نصب دو دستگاه تلویزیون شهری که جزو تعهدات اداره‌کل هواشناسی خوزستان بود، انجام شده است و بزودی این تلویزیون‌ها فعال می‌شوند.

حاجی زاده افزود: ‌در جلسه امروز، اعضای کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی کارگروه گرمای هوا و تشعشات با محوریت مدیریت بحران خوزستان و دبیری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشخص شدند و بحث نصب بیلبوردهای آموزشی در سطح شهری برای آموزش‌های بهداشتی در شرایط افزایش گرما، تشکیل میزگرد با حضور پزشکان و کارشناسان و استفاده از ظرفیت سامانه‌های پیامکی دستگاه‌های اجرایی برای آموزش گسترده‌تر و بیشتر شعارها و نکات بهداشتی و اطلاعیه‌ها در زمینه خودمراقبتی و مقابله با گرمازدگی در این جلسه مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.

به گزارش تابناک خوزستان، با وجود تصمیمات ستاد بحران استان، به نظر می رسد اقدامات آموزشی، فرهنگسازی و جبرانی برای کاهش آسیب های حاصل از افزایش بی سابقه دما، در هفته های گذشته به نحو مناسبی انجام نشده و نقش متولیان آموزش بهداشت و سلامت در این زمینه کمرنگ بوده است و جای این سوال باقی است که چرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور که در زمینه سلامت شهروندان دارای مسئولیت است در این زمینه آنگونه که باید دست بکار نشده و از ظرفیت های مختلف رسانه ای، مجازی و محیطی برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش ها و توصیه های لازم بدین منظور به عموم مردم به نحو مناسبی بهره نبرده است. این در حالی است که در صورت وقوع پدیده های مشابه در دیگر استانها، مجموعه های علوم پزشکی همه امکانات خود را برای کاهش آلام و مصائب مردم و پیامدهای آن بکار می گیرند.

متاسفانه با وجود انتقادات رسانه ای و وعده مدیریت بحران استان، هنوز دستگاههای متولی آموزش و بهداشت انتظارات را پاسخ نداده و همچنان در زمینه فرهنگ سازی و توزیع اقلام رایگان و آمادگی سطح شهرها مشکلات جدی را شاهد هستیم. ضمن آنکه با توجه به ایجاد نگرانی از افزایش بیماری های منتقله از راه آب و غذا در چنین ایامی ضرورت داشت در این زمینه نیز شاهد اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم به مردم باشیم. لازم به نظر می رسد مدیریت بحران استان تعارفات را کنار گذاشته و ضمن برخورد جدی تر با این موضوع، تذکرات لازم را به دانشگاه و دیگر متولیان امور بدهد.

هشدار دوباره مدیریت بحران استان
 همزمان اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با صدور اطلاعیه ای از وقوع پدیده گرد و غبار در استان خبر داده است و نسبت به افزایش دما تا پایان هفته هشدار داد.

بر این اساس با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر بالا بودن دمای هوا تا روز چهارشنبه 96/04/21 و گرمای بیش از حد و طاقت فرسا همراه با افزایش رطوبت و پدیده شرجی در استان از روز شنبه (روز جاری) تا اواخر دوشنبه 96/04/19 که به 50 درجه سانتیگراد و بالاتر خواهد رسید هشدار لازم در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم توسط رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در مورد آمادگی کامل کلیه دستگاههای مربوط و مراکز درمانی و بهداشتی و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان درباره اطلاع رسانی به کشاورزان جهت اتخاذ تدابیر لازم از سوی کشاورزان برای استفاده بهینه آب در مزارع همچنین اطلاع رسانی به شهروندان بویژه کودکان سالمندان کشاورزان و دامداران جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و جلوگیری از گرمازدگی همچنین عدم تردد غیرضروری و سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اعلام و ابلاغ گردید.

همچنین با توجه به پیش بینی وزش بادهای قابل ملاحظه و تأثیر این پدیده در استان و افزایش غلظت آلاینده گرد و خاک و کاهش دید افقی ابتدا در مناطق مرکزی و جنوبی استان در روز شنبه مورخ 96/04/17 این اداره طی اطلاعیه ای  هشدار لازم جهت آمادگی شورای مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تدابیر و آمادگی لازم و کامل دستگاههای مربوط  و موردنیاز و مراکز بهداشتی و درمانی و خدماتی شهرستان بررسی پست ها و خطوط انتقال برق و تإسیسات و شبکه های آبرسانی و اطلاع رسانی به شهروندان بویژه بیماران کودکان سالمندان کشاورزان و دامداران و مسافران جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی  مانند عدم تردد غیرضروری و قرارگرفتن در فضای باز و استفاده از ماسک مناسب در هنگام وقوع گرد و غبار و سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی را صادر کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار