کودک دو ساله‌ای در شهر اسفرورین از توابع تاکستان با حمله سگ‌های ولگرد جان باخت؛ اما معلوم نیست این کودک قربانی حمله سگ‌ها شد یا قصور شهرداری؟
کد خبر: ۴۵۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 08 July 2017
خبر، تکان‌دهنده بود: دختر دو ساله ای اسیر سگ‌های ولگرد شده و جان داد.

روایت حادثه؛ اورژانس و مردم

مردم شهر اسفرورین تعریف می‌کنند که حدود ساعت ۸:۰۰ صبح روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه ۹۶ «آتنا» از منزل خارج شده و به کوچه رفته بود، مادر که کودک را در خانه نیافته، بیرون می‌آید وفرزندش را در دهان سگ‌ها می‌بیند.

فریاد و شیون مادرانه‌اش همسایه‌ها را به داخل کوچه می‌کشاند و تعقیب سگ‌ها به وسیله همسایه‌ها او را رها و سگ را فراری می‌کند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی استان قزوین گرچه همسایه‌ها بااورژانس تماس می‌گیرند؛ اما حال او را که وخیم می‌بینند، پیش از رسیدن نیروهای اورژانس، خودشان کودک را به بیمارستان تأمین اجتماعی تاکستان انتقال می‌دهند.


چنان‌که گفته شده؛ یک ساعتی از ظهر گذشته و «آتنا» که حالا از ناحیه گردن و دیگر قسمت‌های بدن آسیب دیده است، به بیمارستانی در شهر قزوین اعزام می‌شود؛ اما قبل از آنکه به قزوین برسد، جان می‌دهد.

آرامش اسفرورین؛ قربانی سگ‌های ولگرد

اسفرورین سگ‌های ولگرد زیادی دارد، در بلوار شهید بهشتی تعدادشان خیلی زیاد است؛ این را مردم شهر می‌گویند.

آن‌ها می‌گویند: سگ‌ها آرامش شبانه ما را گرفته‌اند. چند بار از شهرداری خواسته‌ایم به موضوع رسیدگی کنند، اما این‌کار انجام نشده است و مسئولان شهرداری پاسخگو نیستند.

همسایه خانه آتنا می‌گوید: چیزی که موجب تجمع سگ‌ها در این محل شده، کانال آب و تجمع فاضلاب است که محل مناسبی برای سگ‌ها فراهم کرده است.

وی این را هم اضافه می‌کند که بارها موضوع را به شهرداری انتقال داده و خواستار رسیدگی شده‌ایم؛ اما هیچگاه در عمل نتیجه‌ای مشاهده نکرده‌ایم.

همسایه این خانه به مراجعه خود و دیگر اهالی به استانداری اشاره و بیان می‌کند: یک بار به اتفاق اهالی شهر به استانداری رفتیم و موضوع را مطرح کردیم؛ اما به آن رسیدگی نشد.

سخن شهردار: بی‌تقصیریم

شهردار اسفرورین اما با تأکید بر اینکه شهرداری در حادثه مرگ این کودک، مقصر نبوده، معتقد است وجود کانال و فاضلاب هم ربطی به تجمع سگ‌ها ندارد.

علی عمویی بااذعان به اینکه ازابتدای امسال هیچ سگی را جمع‌آوری و تلف نکرده‌ایم، می‌گوید:تاسال گذشته سالانه حدود ۳۰۰ سگ ولگرد را به صورت «مرگ با ترحم» به وسیله گلوله تلف می‌کردیم؛ به طوری که سال ۹۵ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلاده سگ را تلف کردیم؛ اما از وقتی بخشنامه زنده ‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد از جانب فرمانداری، اداره محیط زیست و شبکه بهداشت برای اجرا به ما ابلاغ شده، به دلیل مشخص نبودن نحوه جمع‌آوری، دفع و محل عقیم‌ سازی و سازوکار آن، به اتلاف سگ‌ها ادامه ندادیم.

وی ادامه می‌دهد: منتظر تصمیم مسئولان از جمله دامپزشکی بودیم، با این حال تصمیم داشتیم مانند سال‌های قبل عمل کنیم که بی‌نتیجه مانده است.

شهردار اسفرورین با بیان اینکه اداره محیط زیست اجازه اتلاف سگ‌ها را نمی‌دهد، تصریح می‌کند: تا زمان تعیین ابلاغیه از سوی نهادهای مرتبط، دیگر منتظر نمی‌مانیم بلکه از مسئولان بالادستی خود با نامه ‌نگاری، کسب تکلیف می‌کنیم.

عمویی خاطرنشان می‌کند: بنا بود پیمانکاری از سوی مسئولان مرتبط برای زنده ‌گیری سگ‌های ولگرد به ما معرفی شود که این کار انجام نشد است.


وی اضافه می‌کند: اینک باید اقدام کنیم و جای مشخصی مانند کمپ تعیین و سگ‌ها پس از زنده‌گیری، برای انجام آزمایش‌های دامپزشکی و عقیم‌سازی در آن نگهداری شوند.

نقش محیط زیست، بهداشت و دامپزشکی در سلامت مردم

با این احوال مسئول روابط عمومی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست قزوین با بیان اینکه این اداره ‌کل نقش و وظیفه‌ای در مقابل سگ‌های ولگرد ندارد، می‌گوید: دفع این سگ‌ها به هر شکل اعم از کنترل، نگهداری، عقیم‌سازی و نظایر آن طبق بخشنامه وزارت کشور بر عهده شهرداری قرار دارد و محیط زیست در این زمینه هیچ‌گونه ارتباط یا دخل و تصرفی ندارد.

محمد سعید محمدی اضافه می‌کند: بی‌توجهی به مسائل بهداشتی و محیط ‌زیستی و تجمع سگ‌های ولگرد در داخل شهر، ارتباطی با محیط زیست ندارد و نوع دفع آن اعم از اتلاف یا زنده‌گیری و عقیم‌ سازی به محیط زیست مرتبط نیست.

عسگر شریف ‌زاده، مدیر شبکه بهداشت شهرستان تاکستان نیز تصریح می‌کند: اتلاف و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد طبق دستورالعمل وزارت کشور به فرمانداری‌ها ابلاغ شده و مسئولیت اجرایی آن بر عهده شهرداری‌هاست و نقش شبکه بهداشت تنها مربوط به نظارت بهداشتی در زمانی است که به دفع به شیوه سنتی و اتلاف سگ‌ها یا درمان حیوان‌گزیدگی، واکسیناسیون و ایمن‌سازی مرتبط باشد.

مدیرکل دامپزشکی قزوین هم بیان می‌کند: وظیفه دامپزشکی در مورد سگ‌های ولگرد صرفا محدود به بُعد بهداشتی آن بر اساس قرارداد شهرداری و شامل موضوعاتی مانند واکسیناسیون علیه هاری، قلاده‌گذاری، دادن قرص ضد انگل، سم و مواد ضدعفونی‌کننده است و این اداره‌ کل در زمینه عقیم‌ سازی آن‌ها هم نقش یا وظیفه‌ای ندارد.


بهمن نقیبی با بیان اینکه زنده‌ گیری و عقیم‌سازی این سگ‌ها هم با برگزاری مناقصه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می‌شود، می‌افزاید: چنانچه سگ، مشکوک به هاری باشد، با گزارش دانشگاه علوم پزشکی، نمونه‌گیری و در صورت تأیید هاری، واکسیناسیون در رینگی به شعاع یک تا دو کیلومتر وظیفه دامپزشکی است؛ اما اگر موضوع هارگزیدگی مطرح نباشد، مسئله که فقط تهاجم سگ است، به محدوده وظایف شهرداری برمی‌گردد؛ چرا که موضوع دفع سگ‌های ولگرد طبق دستورالعمل وزارت کشور صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه ارتباطی با دامپزشکی ندارد.

فرماندار چه می‌گوید؟

سیاوش طاهرخانی، فرماندار تاکستان با تأیید سخنان شهردار مبنی بر ضرورت زنده‌ گیری و عقیم‌ سازی سگ‌های ولگرد به دلیل مسائل محیط ‌زیستی آن طبق مصوبات کشوری به خبرنگار می‌گوید: البته این موضوع مجوزی برای کوتاهی شهرداری در جمع‌آوری سگ‌ها نمی‌شود و باید آن‌ها را جمع‌آوری کند؛ پس اگر جمع‌آوری نکرده باشند، کوتاهی شده است؛ زیرا شهرداری نمی‌تواند جمع‌آوری سگ‌ها و انجام وظایف خود را به واسطه این مصوبه به تعویق بیندازد.



خاطره تلخ توجیه

این حادثه در قرن بیست و یکم در یک اجتماع انسانی و یک شهر رخ داده؛ در شهری که محل جولان سگ‌های ولگرد شده است.

اکنون «آتنا» این کودک خردسال به شکل وحشتناکی جان داده و برای مادرش که شاهد این صحنه دردناک بوده، خاطره تلخی رقم خورده است که تا پایان عمر، برایش فراموش‌ شدنی نخواهد بود؛ اما باید دید آیا هیچ توجیه و بخشنامه‌ای درجمع‌آوری نشدن سگ‌ها از سوی متولیان امر و در نتیجه، وقوع این حادثه برای چنین مادری پذیرفتنی است؟

نگذاریم در سایه بی توجهی و سهل انگاری متولیان امر حادثه ای دیگر جان کودک مظلوم دیگری در شهرهای کوچک استان قزوین را قربانی کند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار