در ایران و خوزستان، اراده ای برای مقابله، چه توانمندی مردم و چه دادن وسایل سرمایشی و حفاظتی وجود ندارد و هنوز به این باور نرسیدند که این پدیده گرمایی یک پدیده سوزناک، سوزنده بشر و طبیعت است که از خشک شدن رودخانه ها و نهرها و جوی ها و ازبین بردن رطوبت و نم خاک و نامهربانی و زخم زدن به طبیعت به وجود امده است
کد خبر: ۴۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 08 July 2017
علی میلاسی- پدیده سوزناک گرمای بیش 60درجه، نشانه ی تب بالای درد ها و مشکل های خوزستان است.

خوزستانی ها دیدند و غیرخوزستانی ها در خبرها خواندند و شنیدند که گرمای تیرماه خوزستان، رکوردشکن جهان شد و متن خبر این بود؛"دمای اهواز به 129درجه فارنهایت که 53/88درجه سلسیوس است و نمایه واقعی گرما به دلیل رطوبت در حد124درجه فارنهایت رسیده که همان 61/11درجه سانتی گراد است".

اهواز، آلوده ترین شهر جهان و عقب مانده ترین کلان شهر ایران بود، حال این آلودگی و عقب افتادگی با همراهی موج گرمای بیش از 60درجه، مردم را در خطر فرار و مرگ و طبیعت را به خشکیدن و نابودی می برد. 

اگرچه این موج گرما را نتیجه تغییرات اقلیمی می دانند، اما نباید در ایران همه ی آن را جزو حادثه طبیعی و تغییرات اقلیمی دانست. این پدیده سوزناک، همانند پدیده ریزگردها، آلودگی ها و باران های اسیدی را باید دستاورد بشر در دستکاری چرخه طبیعی آب و نامهربانی و زخم زدن به طبیعت و ریشه ی این پدیده سوزناک گرما در کم آبی یا بی آبی است که از 30سال پیش هشدار دهنده، 20سال پیش به مرز خطر و نزدیک به ده سال است که به بحران رسیده که به آن بی توجهی و بی خیالی شده است.

هنوز ما نتوانسته ایم با این واقعیت کنار بیاییم که بحران فعلی جهانی، به خصوص برای ایران، بحران بی آبی است. اگر در دیگر قاره ها و کشورها، هنوز به نقطه بحران نرسیدند، اما در کشور ما از مرز خطر هم گذشته و باز در خوزستان کشنده و ویران کننده شد. زیرا خوزستان بیش تر از دیگر سرزمین ها، تغییرات اقلیمی را تجربه می کند که این تغییراقلیم، طبق نقشه های جهانی، از جنوب غرب ایران یعنی از خوزستان آغاز و در آینده کل فلات ایران را در بر می گیرد. پدیده سوزناک گرمای خوزستان مهم ترین دستاورد این تغییر اقلیم است که اگر نتوانیم رطوبت خاک را تامین کنیم،گرمای هوا بازهم شدیدتر می شود.

در کشورهایی با چنین پدیده ای-هرچند که در هیچ کشوری مثل ایران و استانی همانند خوزستان، به این شدت پیش نیامده و نخواهد آمد-توانایی مردم را در برابر تغییرات اقلیمی و محیطی بالا می برند. اما می بینیم که در ایران و خوزستان، اراده ای برای مقابله، چه توانمندی مردم و چه دادن وسایل سرمایشی و حفاظتی وجود ندارد و هنوز به این باور نرسیدند که این پدیده گرمایی یک پدیده سوزناک، سوزنده بشر و طبیعت است که از خشک شدن رودخانه ها و نهرها و جوی ها و ازبین بردن رطوبت و نم خاک و نامهربانی و زخم زدن به طبیعت به وجود امده است.

کم شدن آب بدن، خستگی ناشی از حرارت و عصبانیت، اسپاسم، سکته مغزی و دیگر بیماری ها از آسیب های پدیده سوزناک گرماست که خوزستانی ها در برابر ابن پدیده موج گرما همانند پدیده ریرگردها، آلودگی ها، خشکسالی ها، بیکاری، بی آبی، فقر و بیماری و اعتیاد، ناتوان مانده اند. 

باید بپذیریم که این پدیده سوزناک گرمایی که به بالای 60درجه رسیده، نشانه ی تب مشکل ها بیماری ها و نداری های خوزستان است که سال های سال مردم را آزار دادهو می دهد و از نفس می اندازد.

دولت و حاکمیت، حداقل برای تسکین و مقابله جزیی-زیرا برای درمان چنین دردهایی، همه طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون و دیگر رودخانه های جاری در خوزستان را نادیده بگیرد. سدسازی ها را تعطیل و خاک را نمناک شود و مهم تر از همه، چرخه ی طبیعی باران را-با هر علم و تکنولوژی و سرمایه گذاری-بازسازی کنیم. اگرچنین نکنیم و بحران بی آبی خوزستان جدی گرفته نشود، و برای حل ان، حرکت، سرماگذاری و مقابله نشود، پدیده سوزناک گرمایی و خشکسالی و... خوزستان را به خاکستر خواهد نشاند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار