نامه نیوز نوشت؛ سه وزیر کلیدی در دولت دوازدهم ماندگار می شوند؟ این سوالی است که این روزها محافل سیاسی و رسانه ای کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۵۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 03 July 2017
کمتر از یک ماه دیگر مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم حسن روحانی برگزار می شود تا منتخب بیست و چهارمیلیونی میانه رو خود را برای معرفی کابینه دوازدهم آماده کند. کابینه ای که در چند هفته اخیر، گمانه زنی های بسیاری درباره آن مطرح شد. در این بین حامیان و ناظران نیز پیشنهادات و انتقاداتی را درباره وزرای دولت دوازدهم با تکیه بر تجربه های دولت یازدهم به رئیس جمهور ارائه دادند.

انتخاب وزرای همسو با رئیس جمهور و سهمیه بندی نکردن وزرای کابینه از جمله درخواست های سیاسیون از روحانی برای انتخاب وزرای دولت دوازدهم است. در این میان اما حواشی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نشانه هایی را در اختیار ما می گذارد که نشان می دهد روحانی به ایجاد سلسله ای از تغییرات در کابینه دوازدهم می اندیشد.

علاوه بر این بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که روحانی در 4 سال گذشته از سوی وزرای غیرهمسوی خود متحمل آسیب‌های بسیاری شده تا جایی که برخی از وزرا در انتخابات برای اینکه بتوانند همچنان در پست‌های سیاسی باقی بمانند در هر دو جبهه روحانی - رئیسی فعالیت ‌کردند.

وزیرایی که همسو هستند اما ....

از سوی دیگر، برخی از وزرای دولت اما نه به دلیل همسو نبودن، بلکه به دلیل انتقادات و هجمه هایی بسیاری که از سوی دلواپسان به آن‌ها می‌شود در مظان تغییر قرار گرفته اند. در این میان می توان از 3 وزیر کلیدی دولت دوازدهم نام برد. کسانی که در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردارند و بعید به نظر می‌رسد که جامعه خواهان کنار رفتن آن‌ها از دولت باشند. بیژن زنگنه وزیر نفت،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت سه وزیری هستند که عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده اند.

نماینده خوزستان: به او رای مشروط می دهیم

بیژن زنگنه با 26 سال سابقه وزارت یکی از مردان قدرتمند و کلیدی دولت یازدهم بوده است، مردی که به شیخ الوزرا معروف است و به تنهایی مقابل مطامع کشورهای عربی برای کاهش قیمت نفت ایستادگی کرد و اکنون تهران تنها تولید کننده نفت اوپک است که سطح تولیدات خود را کاهش نداده است. وی یکی از وزرایی است که زمزمه رفتنش از کابینه به دلایل مختلف از جمله بالا رفتن سن به گوش می رسد.در همین زمینه علی سامری،‌نماینده مردم خوزستان و عضو کمیسیون انرژی بر این عقیده است که زنگنه يكي از أفراد با سابقه و كاركشته در حوزه نفتی است.

او در این باره می گوید: زنگنه در طول فعاليت چندين ساله خود كارنامه مناسبي دارند.

سامره با ایراد انتقاداتی به عملکرد زنگنه به ویژه در خوزستان رای مجدد به وی را مشروط دانسته و گفت: اگر آقاي زنگنه بازهم بخواهند كانديداي وزارت نفت شوند و اگر قرار باشد به وي راي دهيم قطعا راي مشروط خواهد بود. مردم از ما انتظار دارند و وزير هم بايد به مطالبات و خواسته هاي ما سريعا رسيدگي كند."

وی با بیان اینکه نمايندگان خوزستان از عملكرد زنگنه رضایت ندارند، تاکید کرده است: وزارت نفت پروژه های بسياری را در شهرهای مختلف انجام و اگر هم پروژه ای را در استان خوزستان انجام مي‌دهند در شان مردم اين خطه نيست .

سامري با بيان اينكه در پروژه هاي نفتي اين استان استخدام ها خانوادگي و قبيله اي است، خاطر نشان كرد: در پروژهاي كه انجام مي شود اصلا أفراد بومي استان كه قالبا جوان و با مدارك تحصيلي بالا هستند استفاده نمي شود. به طور مثال أعراب بومي استان در اين پروژها اصلا ديده نمي شوند. ما بارها خواستار رسيدگي وزراي نيرو و نفت به مشكلات استان بوده ايم؛ اما متاسفانه گوش شنوايي نيست.

امتداد دیپلماسی امید در دولت

ظریف، مردِ لبخند و دیپلماسی را میتوان کلیدی ترین وزیر روحانی در 4 سال گذشته دانست، مردی با سابقه بیش از 20 سال دیپلماسی فعال و هدفمند که توانست پرونده سنگین مذاکرات هسته ای را به سرانجام برساند. محبوبیت و مقبولیت ظریف نه تنها در میان مردم زبانزد عام و خاص است بلکه نمایندگان مجلس ویژگی های منحصر به فرد وی را تحسین می کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه،‌عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد ظریف و حضورش در کابینه دوازدهم  می گوید :"همواره اعتقادم بر این بوده است یکی از وزرای که کارنامه قابل دفاعی را دارد، دکتر ظریف است. ایشان در زمان تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران دیپلماسی بسیار موفقی را از خود نشان دادند،‌ ضمن اینکه اقای ظریف علاوه بر اینکه در داخل کشور توانستند مصوبات شورای امنیت ملی را به خوبی نمایندگی کنند در خارج از کشور هم دیپلماسی مقتدرانه ای را از خود به نمایش گذاشتند؛ به همین دلیل ایشان از نیروهای موفق هستند که طبیعتا انتظار داریم در کابینه بعدی هم از ایشان استفاده شود و با رای بالای مجلس به کار خود ادامه دهند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه قاطبه کمیسیون امنیت ملی خواهان حضور دکتر ظریف در کابینه بعدی هستند،‌گفت: سخنانی که مبنی بر عدم حضور ایشان در دولت بعدی مطرح می‌شود شایعاتی بیش نیست و ایشان حتما از وزرای کابینه دوازدهم خواهد بود."

مردِ اول بهداشت و سلامت کشور ابقا می شود؟

حسن قاضی زاده هاشمی نیز از آن وزرایی است که اکثریت رای دهندگان به روحانی،‌خواهان ابقای وی در این سمت هستند.طرح تحول سلامت از طرح‌های موفق و قابل قبول وزیر بهداشت بوده است.

در همین زمینه حیدرعلی عابدی،‌عضو کمیسیون ،‌به عملکرد وزیر بهداشت دولت یازدهم اشاره کرده و گفته است: از آنجایی که آقای دکتر قاضی زاده هاشمی مبتکر طرح تحول سلامت هستند و تجربه 4 ساله وزارت را هم در کارنامه خود دارند،‌امیدواریم بتوانند این مسیر را ادامه بدهند.

وی در این باره می گوید: اکثریت اعضای کمیسیون به دلیل طرح تحول سلامت، نظر مثبتی را به دکتر هاشمی دارند و خواهان حضور ایشان در دولت بعدی نیز هستند .

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا این ژنرال ها در دولت بقای خواهند ماند و اینکه حسن روحانی چه تصمیمی در این مورد خواهد گرفت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار