نشست تخصصی مدیران عامل شرکت های حفاری و انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران به میزبانی شرکت ملی حفاری ایران در اهواز برگزار شد
کد خبر: ۴۲۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 23 May 2017
مهندس حیدر بهمنی در سخنانی از حضور مدیران عامل شرکت های حفاری و رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز در این نشست تشکر و قدردانی کرد و گفت: این گردهمایی با هدف هم افزایی و تشریک مساعی  میان شرکت های فعال در عرصه صنعت حفاری کشور تشکیل شده است. 

وی افزود: این نشست با حضور چهره های پیشکسوت و شاخص صنعت حفاری برگزار می شود که در شکل گیری شرکت ملی حفاری و ایجاد صنعت حفاری در کشور نقش موثری داشته و دارند. 

بهمنی در پیوند با این مطلب اظهار کرد: صنعت حفاری در ایران در شرایط سخت و دشواری شکل گرفت و در عمل این صنعت از نقطه صفر کلید خورد و امروز در اوج بالندگی قرار دارد و شرکت ملی حفاری ایران به عنوان پایه گذار این صنعت در کشور حرف اول را می زند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: راهبری بیش از 70 دکل حفاری خشکی و دریایی، امکانات و تجهیزات و متعلقات مربوط به خدمات فنی تخصصی و پشتیبانی، برخورداری از بالغ بر 17 هزار نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد از جمله پنج هزار نفر دانش آموخته در مقطع کارشناسی، یک هزار نفر کارشناش  ارشد و 250 نفر دارای مدرک دکتری از ویژگی ها و ظرفیت های ممتاز این شرکت به شمار می آید.   

وی با بیان اینکه بخش عمده نیروهای متخصص و با تجربه شرکت های بخش خصوصی حفاری در کشور از میان کارکنان و دانش آموختگان مرکز تکنولوژی حفاری این شرکت می باشند، افزود: هم اکنون ارزش سرمایه ای ملی حفاری افزون بر دو میلیارد دلار برآورد می شود. 

بهمنی خواستار انسجام و خرد جمعی در حفظ ، تقویت و توسعه صنعت راهبردی حفاری در کشور شد و اظهار کرد: شرکت های حفاری داخلی باید با همدلی، همکاری، همگرایی و تعامل با یکدیگر در جهت افزایش سهم خود در بازار داخلی و حضور در بازارهای خارجی هم افزایی و همپوشانی داشته باشند. 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: توسعه صنعت حفاری با اهتمام به استفاده از توانمندی های داخلی اعم از نیروی انسانی مجرب و تحصیلکرده، تجهیزات ساخت داخل، دستیافته فنی حاصل تفکر و اندیشه متخصصان ایرانی موجب ایجاد اشتغال، رونق بخشیدن به فضای کسب و کار، تثبیت نرخ حفاری، پاسخگویی به موقع به نیازهای صنعت نفت و توسعه پایدار خواهد شد. 

بهمنی تاسیس انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران را در ایجاد انسجام و تقویت شرکت های حفاری داخلی بسیار موثر دانست و آمادگی این شرکت را برای تعامل هرچه بیشتر با این انجمن در تمامی زمینه ها بویژه آموزش مورد تاکید قرار داد. 

همدلی و همسویی، تعامل سازنده، تهیه دستورالعمل های اجرایی و کاربردی ، داشتن نشریه تخصصی و انعکاس اخبار فعالیت های انجمن، کمک به شرکت هایی که به هر دلیل دچار رکود کاری و در معرض آسیب قرار می گیرند و استفاده از ظرفیت های یکدیگر در ابعاد فنی تخصصی و آموزشی از دیگر محورهای سخنان مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران بود. 

در این نشست رئیس انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران ومدیر عامل شرکت عملیات اکتشاف نفت با بیان اینکه این انجمن در سال89پیشنهاد، تاسیس و در سال 93 آغاز به کار کرد، گفت: در شکل گیری این انجمن شماری از پیشکسوتان و مدیران صنعت حفاری نقش داشته اند و از جمله اهداف تشکیل این مجموعه ایجاد انسجام میان شرکت های فعال در این زمینه ، افزایش تعاملات، تبادل تجارب و تقویت صنعت حفاری کشور بوده است. 

مهندس محمد عالمی ضمن تشکر از حضور مدیران شرکت های حفاری حاضر در این نشست و مدیریت ارشد شرکت ملی حفاری ایران در ایجاد زمینه فرصت برای این گردهمایی، گفت: به واقع ملی حفاری مولد همه شرکت های حفاری در کشور است. 

وی با بیان اینکه هم اکنون در ایران 116 دکل حفاری خشکی ملکی داریم که متعلق به 14 شرکت می باشند، افزود: از این تعداد شرکت  10 شرکت عضو انجمن هستند. 

وی با اشاره به اینکه هم اینک از مجموع دکل های خشکی24 دکل در حال حاضر غیر فعال است، اظهار کرد: سرمایه گذاری این شرکتها درصنعت  حفاری کشور بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان برآورد و حجم بازار درگردش مالی حدود 12 تا15هزار میلیارد تومان است  باید با برنامه ریزی و ایجاد زمینه های همکاری از این سرمایه در جهت رشد، توسعه پایدار این صنعت و ایجاد اشتغال وبهبود راندمان و کاهش قیمت تمام شده در استفاده بهینه به عمل آید.

عالمی به بیش از یکصد سال فعالیت صنعت نفت در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تاسیس شرکت ملی حفاری ایران و تجارب ارزشمند کسب شده در حدود چهار دهه گذشته باید در راستای تامین نیازهای داخلی و حضور در مناقصات بین المللی نقش اثربخشی خود را ایفا و نیازهای این صنعت را به نحو مطوب برآورده نماییم. 

رئیس انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران پایداری شرکت ها، حضور فعال در مناقصات داخلی و خارجی، بسط روابط با مدیران ارشد در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران را همسو با  تقویت انجمن در نتیجه همکاری میان شرکت های عضو، تعریف نرخ پایه حفاری و روز آمد بودن دانش تخصصی و توان عملیاتی شرکت ها کاهش هزینه ها و انجام بموقع تعهدات را در پیشبرد برنامه ها و رشد و ارتقاء شرکت ها با اهمیت دانست. در صورت رسیدن به این موارد امکان کسب اعتماد و حمایت از شرکتهای داخلی افزایش می یابد و میتوان تلاش کرد تا زمانیکه دکلها و تجهیزات داخلی ظرفیت خالی دارند امکانات شرکتهای خارجی بکار گرفته نشود و شرایط کار با سرمایه گذار خارجی فراهم شود.

وی با بیان اینکه در توسعه این صنعت باید نگاه ها همسو شود و این امر امروز امکان پذیر است افزود: به تناسب ایجاد بازار کار و تقویت ناوگان حفاری خشکی،  توجه به بازار حفاری در دریا و تقویت ناوگان دریایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است بوِیژه اینکه هم اکنون حدود 18 دستگاه حفاری دریایی در حوزه های نفت و گاز در دریا در مالکیت شرکتهای ایرانی است.روزی کمبود دکلهای دریایی یکی از گلوگاه های توسعه همزمان میادین دریایی بود ولی امروز این کمبود به میزانی رفع و دکل ایرانی منتظر کار وجود دارد و شرکتهای حفاری اماده برای کمک به صنعت نفت در توسعه میدان های نفتی مشترک در دریا می باشد. 

عالمی در پیوند با این مطلب به هدفگذاری انجمن در راستای توسعه صنعت حفاری اشاره و اظهار کرد: در  انجمن فعالیت هایی خوبی صورت گرفته که در مجمع سالیانه گزارش میگردد با تشکیل کمیسیون های تخصصی از جمله با موضوعات  منشور اخلاقی،  کمیسیون حقوق و قراردادها، منابع انسانی و آموزش. و ایمنی تلاش بر این است که کمیسیون ها  خروجی کاربردی ارائه دهند  ونتایج در اختیار شرکتها گذاشته شود. 

رئیس انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران با اشاره به اینکه اعضای انجمن از میان مدیران و متخصصان شرکت های حفاری دولتی و خصوصی هستند، فعال سازی ظرفیت های کار، رفع مشکلات قرار دادها،  رتبه بندی  استانداردها، نظام نرخ نامه و کیفیت و هزینه های تمام شده را از مواردی عنوان کرد که با حضور نمایندگان شرکت ها در کمیسیون ها  طرح و مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد. 

 وی در ادامه به پرسش های طرح شده از سوی برخی از حاضران در جلسه پاسخ و خواستار همکاری نزدیکتر شرکت های حفاری نفت و گاز با انجمن و تبادل نظرات و پیشنهادات شد.

در ادامه این گردهمایی رئیس هیئت مدیره شرکت حفاری شمال و عضو انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران به بیان دیدگاه های خود در مبحث توسعه صنعت حفاری و نقش مشارکت شرکت های فعال در این عرصه در پیشبرد اهداف و برنامه ها پرداخت. 

مهندس محمود شریفیان نقش شرکت ملی حفاری ایران را در تربیت نیروهای کارآمد در صنعت حفاری کشور بسیار مهم خواند و تصریح کرد: تعامل مثبت میان شرکت ها و استفاده از ظرفیت های یکدیگر می تواند در بالابردن ظرفیت و توانمندی این صنعت راهبردی مفید واقع شود. 

مهندس اصغر رفیعی مدیرعامل شرکت توسعه حفاری تدبیر دیگر سخنران این نشست بود که با بیان اینکه شرکت ملی حفاری ایران پایه گذار صنعت حفاری در کشور است، از انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز خواست تا نقش پر رنگتری در ایجاد تعامل و انسجام بین شرکت های فعال در این عرصه داشته باشد. 

مهندس سید محمد مدنی مدیرعامل شرکت حفاری استوان کیش نیز در سخنان خود اظهار کرد:    همدلی و همکاری میان شرکت های حفاری داخلی اعم از دولتی و خصوصی و مشارکت بیشتر، موجب رشد روز افزون صنعت حفاری در کشور و ورود شرکت ها به اجرای پروژه ها به صورت توسعه میدان می شود. 

مهندس جمال زاده مدیرعامل شرکت بین المللی حفاری دیگر سخنران این نشست بود که با بیان اینکه شرکت ملی حفاری محور اصلی صنعت حفاری در کشور است، خواستار تعامل بیشتر این شرکت با شرکت های بخش خصوصی و همچنین انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز گردید.

وی در بخشی از سخنانش گفت: بحث حفاری در دریا باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد و با توجه به کاربست دکل های دریایی جدید از سوی تعدادی از شرکت ها، بکارگیری ظرفیت های این شرکت ها در صنعت نفت باید مورد توجه جدی واقع گردد. 

مهندس زیاری مدیرعامل شرکت پترو گوهر فراساحل کیش نیز محور سخنان خود را روی راه های ارتقاء بیش از پیش صنعت حفاری و ایجاد ارتباط با مدیران نفتی قرار داد و هماهنگی در بالادستی و اعتماد به توان داخلی،  انسجام کار تیمی و تقویت نقش انجمن در ایجاد انسجام میان شرکت ها را یادآور شد و بر استفاده از توان تخصصی مهندسان داخلی تاکید کرد.  

مهندس نامی مدیر عامل شرکت دانا انرژی بحث کیفیت بخشی به کار و رعایت استانداردها را مورد تاکید قرار داد و در موضوع مناقصات، هم افزایی میان کارفرماها و شرکت های پیمانکاری، رعایت آیین نامه ها و توسعه فضای کار نکاتی را متذکر گردید. 

وی گفت: برآورد شرکت های متقاضی باید بروز باشد و نرخ پایین به طور قطع کیفیت را کاهش خواهد داد و به مخازن نفت و گاز و تولید صیانتی صدمه خواهد زد.  

مهندس پارساپور مدیرعامل حفاری مپنا نور کیش در سخنانی گفت: انجمن باید شاخص های هزینه ها را برای شرکت ها تعریف و در تعامل با شرکت ملی نفت ایران باشد تا شرکت ها در برنامه های توسعه ای مشارکت داشته باشند.

وی افزود: شرکت های حفاری داخلی می توانند با هم افزایی و سرمایه گذاری شرکت های اکتشاف و تولید ایجاد و نیازهای شرکت های متقاضی را در حفظ، نگهداشت و افزایش ظرفیت تامین نمایند. 

دکتر ناصر قلی پور مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران با ارائه گزارشی از برنامه های حفاری چاه های نفت و گاز در برنامه ششم توسعه  گفت: در سال 96 که اولین سال اجرای این برنامه است وزارت نفت، حفاری حدود 580 حلقه چاه خشکی و دریایی توسعه ای، توصیفی، اکتشافی و تعمیری  را با بیش از140 دکل خشکی و دریایی در دستور کار دارد. 

همچنین مهندس مسعود صادق موسوی از شرکت نفتکاو با اشاره به اهمیت کار انجمن تصریح کرد: برای پیشبرد کار باید راهکار و روش اجرایی داشته باشیم . 

در ادامه مهندس مهران مکوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در پروژه های حفاری گفت: براساس اظهارات طرح شده نیاز بر این است که باید انجمن تمامی شرکت های حفاری را در راستای سیاستگذاری، برنامه ریزی، کیفیت گرایی و تثبیت نرخ حفاری در کشور  تحت پوشش بگیرد تا اثر بخشی آن بیشتر شود. 

وی تاکید کرد باید بازار حفاری بر اساس ظرفیت های شرکت ها تقسیم شود تا از رکود شرکت ها و توقف کار دکل ها ی حفاری پیشگیری گردد.     

مهندس مسعود حقیقی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات فنی و تخصصی گفت: نگرش ما باید به سمت تثبیت جایگاه انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز در تصمیم گیری و تصمیم سازی های کلان صنعت حفاری باشد تا این صنعت بتواند پویا به فعالیت خود در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور ادامه دهد.  

در نشست تخصصی مدیران عامل شرکت های حفاری و انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران مدیران عامل شرکت های حفاری استوان کیش، بین المللی حفاری، توسعه حفاری تدبیر، حفاری و اکتشاف انرژی پارس، دانا انرژی، پتروگوهر فراساحل کیش، نفت و گاز پرشیا، نفتکاو ، مپنانور کیش، رئیس هیئت مدیره شرکت حفاری شمال، معاون توسعه کسب و کار شرکت گلوبال پتروتک کیش و رئیس و اعضای انجمن حفاری شرکت های نفت و گاز ایران حضور داشتند.

 در پایان جلسه کلیه شرکتها بر فعال سازی دکلها ی خشکی و دریایی و داشتن قراردادهای بلند مدت و حمایت از بکارگیری امکانات داخلی در برابر خارجی و رسیدن به نرخ مناسب برای ماندگاری با توجه به شرایط بازار نفت تاکید داشتندو بر امر بروز رسانی دانش کار و بهبود راندمان کار ، کنترل بر هزینه ها و کاهش قیمت تمام شده توجه بیشتری بنمایند.

در ادامه این گردهمایی، جلسه ماهیانه هیات مدیره انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز کشور با حضور اعضای این انجمن برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار