به بهانه 27 اردیبهشت ، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ؛
بقلم ، کامبیز بهادری (کامیار بهادر )
کد خبر: ۴۲۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 18 May 2017
 در تقویم رسمی کشور کشورمان 27 اردیبهشت هر سال ، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است .روزی که به این بهانه می توان به بررسی مسائل و مشکلات روابط عمومی پرداخت . روابط عمومی رشته ای وارداتی است که حدود 65 سال پیش توسط مدیران شرکت های نفتی ایرانی  انگلیسی در کشور ما راه اندازی شد . 

آنچه بنظر می رسد پس از گذشت این سالها هنوز روابط عمومی با نیازهای کشور تطبیق داده  نشده و بومی سازی آن صورت نگرفته است . 

در حال حاضر روابط عمومی ها با مشکلات فراوانی روبه رو هستند که می توان به برخی از آن اشاره کرد : یکی ازمشکلات عدم ایجاد ساختارعلمی در روابط عمومی هاست بطوریکه درهرسازمان و نهادی این ساختار  متفاوت است . دیگر مشکلات مشخص نبودن جایگاه تشکیلاتی این نهاد در شرکت ها و سازمان هاست . بطوریکه در برخی از سازمان ها زیرمجموعه حوزه ریاست است در برخی زیر مجموعه دفتر ریاست و ... است .

یکی دیگر از  مشکلات ، حتی عنوان آن هم پس از این سال ها هنوز مشخص نشده است بطوریکه روابط عمومی و اطلاع رسانی ، روابط عمومی و آموزش ، روابط عمومی و تبلیغات و غیره از  عناوین آن است . 

سومین مشکل روابط عمومی ها کمبود متخصص روابط عمومی است .در کشور ما حدود 200 هزار نفر در این حرفه فعال هستند که 65 درصد بدنه روابط عمومی ها آموزش های لازم را ندیده اند و غیر متخصص هستند .

حال این سوال پیش می آید با وجود این بدنه غیر متخصص در روابط عمومی ها ، چه انتظاری از آنها می توان داشت ؟ 

در مراکز آموزش عالی رشته روابط عمومی تا کارشناسی ارشد تدریس می شود اما وجود عدم دروس عملی از ضعف های دیگر این رشته است و اینکه مقطع دکتری این رشته در کشور وجود ندارد موجب مهاجرت برخی از علاقه مندان به کشورهای همسایه می گردد.

یکی دیگر از مشکلات روابط عمومی ها برخورد سلیقه ای مدیران با این نهاد است .بطوریکه برخی مدیران به روابط عمومی ، اطلاع رسانی و تبلیغات اعتقاد خاصی دارند و زمینه فعالیت را برای مدیران روابط عمومی فراهم می کنند . 

بلعکس آن مدیرانی هستند که اعتقاد چندانی به این فعالیت ها ندارند و باعث منزوی شدن روابط عمومی چی ها می گردند . در بعد منابع مالی هم روابط عمومی ها با مشکلات فراوانی روبه رو هستند که به نوع تفکر مدیران بالادستی آنها برمیگردد. 

لذا با توجه به کلیه مشکلات مطرح شده بنظر می رسد باعث تاسف فراوانی است که پس از گذشت 65 سال از عمر روابط عمومی در ایران همچنان با مشکلات فوق روبه رو هستیم .

امید که به نقش و جایگاه این نهاد  مهم بیشتر توجه شود و شاهد برطرف شدن مشکلات آن باشیم . 
منبع: تابناک
برچسب ها: روابط عمومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار