دکتر نشیبی:
سل ریوی و سل حنجره امکان سرایت دارند ولی بقیه اشکال سل مثل سل غدد لنفاوی و سل استخوان مسری نیستند
کد خبر: ۴۲۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 17 May 2017
دکتر روح انگیز نشیبی متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیات علمی گروه بیماریهای عفونی  در خصوص بیماری سل گفت :  ابتلا به بیماری سل هیچ منعی برای ازدواج و بارداری نیستیک عفونت باکتریایی است که معمولا ریه‌ها را درگیر می‌کند که در این صورت به آن "سل ریوی" گفته می‌شود .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطقی است که شیوع نسبتا بالایی از سل دارد هر کسی میتواند به این بیماری مبتلا شود ولی کسانی که در زندان ها و کمپ ها ی ترک اعتیاد هستند و افرادی که در تماس نزدیک با بیمار مبتلا به سل هستند بیشتر امکان ابتلا دارند .

نشیبی با تاکید بر این مطلب که بیماری سل کاملا قابل درمان است و هیچ گونه نگرانی در این باره وجود ندارد افزود: سل ریوی و سل حنجره امکان سرایت دارند ولی بقیه اشکال سل مثل سل غدد لنفاوی و سل استخوان مسری نیستند .

متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیات علمی گروه بیماریهای عفونی دربیان علایم این بیماری اذعان داشت: از علائم سل ریوی، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، بی اشتهایی و سرفه های خلط دار به ویژه همراه با خلط خونی می باشد و در سایر ارگان ها علائم بر اساس عضو درگیر متفاوت است .

نشیبی راه های پیشگیری از این بیماری را در فاز سرایت بیماری از تماس نزدیک با بیماران مبتلا به سل ریوی و حنجره خودداری شود.

وی با بیان اینکه تشخیص زود هنگام بیماری از انتشار بیماری در جامعه پیشگیری میکند، ادامه داد: تمام افرادی که سرفه طولانی مدت دارند، لازم است به پزشک مراجعه کنند تا بیماری زودتر تشخیص داده و درمان شود.

نشیبی بیان داشت: ابتلا به بیماری سل هیچ منعی برای ازدواج و بارداری نیست و لازم است افراد خانواده باید جهت ابتلا و نیز پیشگیری به پزشک مراجعه کنند.

متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیات علمی گروه بیماریهای عفونی اظهار داشت: بیماری به شرط مصرف دارو توسط بیمار قابل درمان است. متاسفانه برخی بیماران به محض بهبودی نسبی داروها را قطع میکنند که باعث مقاومت دارویی و عود علایم پس از مدتی میشود . فرد مبتلا باید داروها را به طور منظم مصرف کرده و از قطع داروها بدون مجوز از مراکز بهداشتی و متخصص بیماریهای عفونی خودداری کند.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر نشیبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار