در نشست وزیر نفت با صنعت گران خوزستان تصویب شد؛
وزیر نفت در نشست با صنعت گران استان خوزستان دستور تشکیل کارگروهی با محوریت بررسی مشکلات سازندگان تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را صادر نمود
کد خبر: ۴۲۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 13 May 2017
وزیر نفت در نشست با صنعت گران استان خوزستان دستور تشکیل کارگروهی با محوریت بررسی مشکلات سازندگان تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را صادر نمود. 

بیژن زنگنه در نشست با صنعتگران استان در محل سالن اجتماعات شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان  اظهار کرد: در واقع نقاط قوت و ضعف، توانایی ها و نارسایی ها مشخص هستند، وزارت نفت ارتباط مستقیمی با سازندگان ندارد و این پیمانکاران می باشند که مطابق قرارداد موظف به تأمین قطعات، نصب و اجرا می باشند بنابراین آنچه منجر به ترغیب پیمانکاران به خرید تولیدات داخلی می شود عاملی جز کیفیت محصولات تولیدی نیست. 

زنگنه با اشاره به اینکه مقرر است خوزستان تبدیل به اکوسیستم فناوری انرژی در جنوب غرب کشور شود بیان کرد: باید علل گسیختگی روابط بین نقش آفرینان این حوزه مشخص شود و این امر تحقق نمی یابد مگر اینکه کارگروهی تخصصی و متشکل از مدیران ارشد صنعت نفت در استان، مدیران استانی و سازندگان داخلی  اقدام به انجام مطالعات فنی و کارشناسی بر روی موانع و راهکارهای مرتفع نمودن آنها و همچنین انجام بازدیدهای میدانی نمایند. 

وزیر نفت با تصریح بر اینکه تا زمانی که مشکل شناسایی نشود یافتن راه حل مسیر نخواهد بود یادآور شد: اینکه دستورالعملی مبنی بر اینکه هیچ پیمانکاری مجوز خرید قطعات مورد نیاز خود از خارج از کشور را ندارد ابلاغ شود راهکاری نیست که به طور مداوم و در تمامی ادوار کارایی داشته باشد اما افزایش و همسان سازی کیفیت محصولات داخلی با مشابه خارجی ، تجمیع چند شرکت داخلی و خرید امتیاز شرکتی خارجی که نقش پشتیبان و تضمین کننده کیفیت قطعات تولیدی داخلی را ایفا و پیمانکاران را ترغیب به خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود از این شرکت نماید از جمله راهکارهای معقولانه می باشد. 

وی ادامه داد: در سال های اخیر هیچ گونه خرید تجهیزاتی مانند توربین 30 مگاواتی، ترانس، تابلوی برق و ... از خارج از کشور صورت نگرفته است و دلیل آن افزایش کیفیت، متنوع بودن محصولات و رقابتی بودن بازار این کالاها بوده است، اصولاً افزایش کیفیت به ایجاد رقابت منتهی می گردد و در حال حاضر نیز اکثریت پالایشگاه ها در حال نوسازی تجهیزات خود هستند و اینکه چگونه درصد خرید تجهیزات از سازندگان داخلی افزایش یابد نکته ای است که باید برای آن برنامه، تفکر و تدبیر داشت. 

زنگنه با تأکید بر اینکه به تمامی مشکلات سازندگان داخلی واقف است عنوان کرد: در صنعت کشور، هدفی مهم تر از رونق تولید داخلی و به تبع آن ایجاد و افزایش میزان اشتغال وجود ندارد، از مشکلاتی مانند ارزش افزوده، عوارض گمرکی، کمبود نقدینگی، تأخیر در پرداخت مطالبات سازندگان داخلی و ... اطلاع کافی وجود دارد و حتی بخشنامه و دستورالعملی مبنی بر اینکه ارزیابی و مقایسه قیمت برای شرکت در مناقصات پس از خروج کالاها از گمرک و محاسبه هزینه های ترخیص کالا، حمل و نقل و ... باید صورت گیرد ابلاغ شده است که اگر بصورت مستند اجرایی نشدن آن منعکس شود برخورد لازم با خاطیان صورت می گیرد، ارزش افزوده نیز مساله ای می باشد که برای مناطق ویژه نیز صدق می کند و از این نظر تفاوتی وجود ندارد.
 
وزیر نفت خاطرنشان کرد: در برهه ای از زمان، ارائه تقاضای تجهیزاتی مانند پمپ های درون چاهی و ... سبب ساز انتقال تکنولوژی تولید آنها شد و در واقع از اهرم خرید برای دستیابی به تکنولوژی ساخت آن استفاده شد و پس از تولید در داخل دیگر نیازی به ارائه تقاضا به خارج از کشور نبود و در حال حاضر از مجموع 10 قلم قطعه و تجهیزاتی که مورد نیاز بود در تولید 6 قطعه آن به خودکفایی رسیده ایم و به ادامه این روال تا مرحله خودکفایی کامل خوشبین هستیم. 

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای صنایع کوچک گفت: باید از صنایع کوچک مراقبت کرد تا به ورطه نابودی و حذف از چرخه تولید سقوط نکنند، نگران صنایع کوچک هستیم زیرا بیشترین میزان تحرک و پیشرفت را از طریق همین صنایع که در صورت حمایت شدن از  قابلیت توسعه یافتن برخوردار هستند خواهیم داشت و خوزستان با توجه به ذخایر زیرزمینی و ظرفیت بالایی که در بخش صنایع دارد می تواند آینده صنعتی کشور را دگرگون سازد وصنعت  ایران را صاحب برند و حرف در سطح بین المللی سازد.

در ادامه، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان گفت: تاکنون سه شهرک تقریباً تخصصی بصورت خودجوش در مرکز استان و در قالب شهرکهای صنعتی شماره 1، 3 و 4 تشکیل شده است که اغلب واحدهای صنعتی مستقر در این شهرکها  در حوزه تولید و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعال می باشند، تلاش ما در راستای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز به منظور گسترش و افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی توسط این واحدها می باشد تا بدین ترتیب این واحدها به جایگاه واقعی خود در دایره صنعت کشور دست یابند. 

اخلاق محمدیان با اشاره به نیاز بسیار بالای صنعت نفت به قطعات و تجهیزات بیان کرد: تولیدات داخلی بخشی از نیازهای صنعت نفت را برطرف می نماید و لذا باید تلاش هایی سازمان یافته در مسیر توانمندسازی، دانش بنیان شدن و بهره گیری از تکنولوژی های کمپانی های بین المللی صورت گرفته و ظرفیت پاسخگویی به تقاضای صنعت نفت توسط سازندگان داخلی را افزایش داد. 

وی افزود: دانش بنیان شدن قریب به 70 واحد صنعتی فعال در عرصه تولید و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سطح استان و بهره مندی آنان از ظرفیت های صندوق نوآوری و شکوفایی، استفاده از تسهیلات و ضمانت نامه های سرمایه گذاری از جمله اقدامات مثبت صورت گرفته طی سال های اخیر می باشد و بدون شک با تشکیل کارگروهی که وزیر نفت به آن اشاره نمودند و برای نخستین بار در استان اجرایی خواهد شد شاهد تأثیرگذاری مثبت آن نیز خواهیم بود. 

بر اساس این گزارش، در این نشست که با حضور استاندار خوزستان، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ مشاوران حوزه انرژی و چند تن از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار