مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: آموزش های رسمی بدون نگاه به صنعت و بازار کار آموزش می دهد و در برخی از آموزش های غیر رسمی نیز این موارد پیش می آید.
کد خبر: ۴۱۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 27 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، همزمان با فرارسیدن هفته کار و کارگر، اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در بازدید از دفتر شبکه مرآت با ما به گفتگو پرداخت.

بخشی از گفتگوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با مرآت در ادامه می آید:

درخصوص اقدامات این اداره کل توضیحی مختصر بفرمایید؟

تنظیم بازار کار یکی از مهمترین وظیفه این اداره کل می باشد طوریکه اگر در واحد تولیدی فرصت شغلی وجود داشته باشد با استفاده از بانک اطلاعاتی جویندگان کارمتناسب با نیازشان افراد را معرفی خواهیم کرد.

بانک اطلاعاتی قوی از جویندگان کار در استان موجود است که با توجه به فرصت شغلی 3 تا 5برابر ظرفیت به واحد تولیدی افراد معرفی می شوند.

ارتباط این سازمان با آسیب پذیرترین قشر جامعه (افرادی که در مقابل تلورانس بازار حقوق ثابت می گیرند) است

نوع موضع و برخورد در مقابل آسیب پذیر ترین قشر جامعه بسیار مهم است که مسئولان این اداره قبل کار خود باید یک روانشناس خوب باشند.

کارآفرینی اتباع خارجی از مهمترین قسمت هایی است که در ساماندهی بخش اشتغال این اداره کل انجام می شود.

اگراختلافی بین کارگر و کافرما ایجاد شود، معاونت کار در بخش تنظیم روابط کار وارد این عرصه می شود که مباحثی مانند حقوق و مزایا، حادثه، اخراج و... مورد بررسی قرار می گیرد و آنچه که بر اساس قانون است در ابن بخش صورت می گیرد.

مسائل فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کارگران(از جمله مباحث ورزشی، اعتیاد، تنظیم خانواده، ارزش های دینی، مسابقات فرهنگی) در این معاونت انجام می شود.

میزان نرخ بیکاری و اشتغال در استان چند درصد است؟

این اداره کل به شخصه نمی تواند آمار بیکاری، اشتغال را بدهد و جز تکالیفش نیست و در حال حاضر تمکین به نهادها و دستگاههایی که مکلف به دادن آمار هستند دارد.

هر آنچه که مرکز آمار درخصوص نرخ بیکاری و اشتغال اعلام کرد ما هم از آن باید استفاده کنیم.

آیا در تمامی شهرستان ها مراکز کاریابی وجود دارد؟

بجز شهرستان میامی در مابقی شهرستان ها کاریابی ها فعالیت می کنند که در سطح استان 16 مرکز در حال خدمات رسانی به جویندگان کار هستند.

کاریابی ها برای ثبت نام و مشاوره به ازای هر نفر با توجه به مصوبه سال قبل 15 هزار تومان حق الزحمه می گیرند و برای معرفی برای یکسال کار 100 هزار تومان تقریبا 50درصد حقوق را از افراد جویای کار دریافت می کنند.

چند نفر در سطح استان در سال گذشته شاغل شدند؟

در سال قبل 14 هزار و 989نفر در کاریابی ها ثبت نام کردند که 50 درصد آنها داری تحصیلات دانشگاهی بودند.

از تعداد ثبت نام کنندگان 5هزار و 927 نفر در سال 95 از طریق کاریابی ها و اداره کل کار تعاون رفاه اجتماعی شاغل شدند.

7 هزار و 492 نفر سال گذشته شاغل شده در کل استان در دستگاههای دولتی و شرکت ها هستند.

به طور متوسط قریب به 19 هزار نفر بیکار با توجه به سرشماری نفوس و مسکن در استان وجود دارد.

در سال 94 و 95 برخی از واحدهای تولیدی به سوی بزرگتر شدند رفتند و برخی از واحدهای تولیدی در استان بدون گرفتن تسهیلات رونق بالغ بر 860 نفر شغل ایجاد کرده اند که این به معنای سامان پیدا کردن مباحث اقتصادی، جایگاه پیدا کردن واردات و صادرات، قوی تر شدن تبادل پول و دانش فنی است که اگر این روند پایدار باشد سطح اشتغال در استان تغییر پیدا خواهد کرد.

بنظر شما آیا آموزش ها با نیاز بازار کار تطابق دارد؟

آموزش ها با نیاز بازار کار تطابق ندارد طوریکه آموزش های رسمی بدون نگاه به صنعت و بازار کار آموزش می دهد و در برخی از آموزش های غیر رسمی نیز این موارد پیش می آید.

در حال حاضر شکاف بزرگی بین صنعت و دانشگاه به وجود آمده است.

این شکاف زمانی پیش آمد که ابتدا فارغ التحصیلانی که صنعت آنها را به کارگیری کردپی برده که این نیروها کارهای عملیاتی بلد نیستند و متقابلا دانشگاه دید که هرچه نیرو تربیت می کند صنعت از آن استفاده نمی کند.

باید این شکاف و فاصله به وجود آمده بین دانشگاه و صنعت را به حداقل برسانیم تا همراه سیاست همدیگر و در یک زنجیره حرکت کنند.

حوزه اشتغال روستایی در استان چگونه است؟

خیلی از روستاهای استان به علت نداشتن امکانات دارند خالی از سکنه می شوند که کمبود آب معضل اصلی است.

مشکلات موجود باید در طرح آمایش بررسی شود چراکه وقتی برای آشامیدن هم آب شرب وجود نداشته باشد برای کشاورزی و دامپروری هم موجود نخواهد بود.

در بسیاری از مناطق از آبیاری نوین استفاده می کنند و استفاده بهینه از منابع باید وجود داشته باشد و نباید از آبیاری سنتی استفاده شود که با تغییر خیلی از نگرش ها با آموزش می توانیم از امکانات موجود استفاده بهینه کنیم.

مهاجرت چندسالی است ثابت شده و اگر این سیاست ادامه پیدا کند مهاجرت معکوس نیز رخ خواهد داد.

چند نفر در سطح استان بیمه هستند؟

با توجه به اینکه 11 اداره کل در استان(تامین اجتماعی، درمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت،بانک رفاه، بانک توسعه تعاون ، بهزیستی، فنی حرفه ای ، صندوق کارآفرینی امید، صندوق بیمه روستاییان عشایر و صندوق بازنشستگان) زیر نظر وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی قرار دارند آنچیزی که مشمول قانون تامین اجتماعی است 100درصد شامل مشمول قانون کار قرار نمی گیرد مثلا کارمندی که مشمول مقرارات استخدام کشوری می باشد و دفترچه تامین اجتماعی دارد مشمول مقرارات تامین اجتماعی است اما مشمول قانون کار نیست.

به همین دلیل تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی 159 هزار و 635 نفر هستند که تعداد بیمه شده اجباری که با این اداره کل سرو کار دارند 110 هزار و 588 نفر می باشند.

چند کارگاه در سطح استان کد پروانه بهره برداری دارند؟

2 هزار کارگاه در سطح استان کد پروانه بهره برداری دارند که با بررسی صورت گرفته 1500 واحد تولیدی که پروانه بهره برداری از صنعت معدن تجارت دارند فعالند ونزدیک به 400 کارگاه نیز تعطیل هستند.

چند تعاونی در سطح استان فعالیت می کنند؟

شعار وزرات کار تعاون رفاه اجتماعی "با تعاون کار ایجاد می کنیم تا به رفاه برسیم" است.

بخشی از فعالیت اداره کل کار تعاون رفاه اجتماعی تشکیل، توسعه و ترویج تعاونی ها است.

هزار و 147 تعاونی در سطح استان فعالند که 254 هزار و 366 نفر عضو هستند که میزان شاغلین در این تعاونی ها 16 هزار و 865 نفر می باشد.

تعاونی در جایی شکل می گیرد که در آمد کم و جمعیت زیاد است و افراد به دنبال تولید و توزیع سرمایه هستند که بیشتر در مناطق روستایی شکل می گیرد که روستاییان عمدتا کارهای کشاورزی و دامپروری انجام می دهند

تعاونی ها در تمامی بخش ها (دانش بنیان، خدماتی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و..) فعالند که بیشترین فراوانی تعاونی در استان در بخش کشاورزی و زیرگروههای آن است و 30 درصد تعاونی ها در زیر بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

تعاونی هایی که70درصد اعضایش را زنان تشکیل دهند جز تعاونی های بانوان به شمار می آیند که140 تعاونی مختص بانوان در استان سمنان فعالیت می کنند.

چند واحد تولیدی در سطح استان تعطیل و چند واحد مشکل دار هستند؟

یک هزار و 972 کارگاه در سطح استان کد پروانه بهره برداری دارند که 620 کارگاه با پالایشی که صورت گرفت تعطیل بودند که اداره کل صنعت، معدن و تجارت دوباره بازنگری کرد که با بررسی های صورت گرفته از 620 کارگاه، 400 کارگاه فعالیت نداشتند و به طور کامل تعطیل بودند و مابقی فعالیت اندکی داشتند.

این کارگاه ها در سال 95 تعطیل نشدند و شاید برخی از آنها بعد یک ماه بعد از بهره برداری تعطیل شده باشند.

مشکلات اقتصادی کشور باعث آسیب به واحدهای تولید شده بود که برخی از واحدهای تولیدی نیمه فعال و حتی تعطیل شدند و برخی هم نمی توانند براساس ظرفیت خود کار کنند و باتوجه به شرایطی که در سال 94 و 95 ایجاد شد که تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی می دهند شاهد رونق آنها خواهیم بود.

در حال حاضر آمار دقیقی از کارگاه ها و واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل شده ها نداریم و در این زمینه باید اداره صنعت، معدن و تجارت پاسخگو باشدچراکه تامین نیرو واحدهای تولیدی که شروع به کار می کند با این اداره کل است و مابقی یعنی بررسی تعطیلی ها برعهده صنعت، معدن و تجارت است.

درحال حاضر 56 واحد تولیدی در سطح استان مشکل دارند و هر واحدی که مشکل دار می شود اولین قدمش تعدیل نیرو است و وقتی آن کارگرها به ما برای کار مراجعه می کنند متوجه می شویم فلان واحد دچار مشکل شده است که پیگیر آن می شویم.

واحدی که حداقل 2 ماه معوق حقوق دارد جز واحدهای مشکل دار است که برخی از این واحدها مانند البرز شرقی و ذوب آهن معوقات حقوقی دارند این در حالی است که در سال های اخیر البرز شرقی به ذوب آهن واگذار شد.

باتوجه به پیگیری های صورت گرفته و طبق آخرین مصوبات، هر زمان که لیست حقوقی ذوب آهن پرداخت شد برای البرز شرقی هم پرداخت می شود و مشکلات البرز شرقی به زودی رفع خواهد شد.

درخصوص حقوق کلیه واحدهای ذغالی مانند شمال شرق نیز این واحدها به هر میزان ذغالی که به البرز شرقی دادند ، ذوب آهن باید مستقیما پول را به آنها پرداخت کند.

حل مشکلات واحدهای تولیدی از تصمیمات آخر سال 95 است که امیدواریم با اجرایی شدن مصوبات مشکلات آنها حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار