استاندار خوزستان ؛
دکتر غلام‌رضا شریعتی در دیدار با اعضای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در سالن جلسات استانداری با موضوع افزایش حقوق 10 درصدی بازنشستگان برگزار شد
کد خبر: ۴۱۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 20 April 2017
دکتر غلام‌رضا شریعتی در دیدار با اعضای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به افزایش حقوق 10 درصدی بازنشستگان اظهار کرد: فکر می‌کنم عدد افزایش حقوق اهمیتی ندارد؛ بالا رفتن این رقم ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع ما باشد، اما در بلندمدت قدرت خرید ما تغییری نمی‌کند.

 
وی افزود: باید توجه کنیم که رشد حقوق چه نسبتی با تورم در جامعه دارد. اگر تورم کنترل شود، اما رشد حقوق کمتر باشد، این مساله به تدریج قدرت خرید ما را افزایش می‌دهد. دولتی که چنین کاری کند در واقع تلاش کرده است که در جهت کاهش فقر و افزایش رفاه گام بردارد. 
 
استاندار خوزستان ادامه داد: اگر میزان افزایش حقوق کمتر از تورم باشد، دولت در جهت گسترده کردن فقر تلاش کرده است. ما باید میزان افزایش حقوق را با تورم بسنجیم؛ البته من این مقدار افزایش را مناسب و در شأن بازنشستگان نمی‌دانم. حقوق بازنشستگان باید بیشتر از این افزایش پیدا کند تا قدرت خرید آن‌ها نیز افزایش یابد.
 
شریعتی گفت: توان دولت تا این حد بوده است. دولت تلاش کرده با برنامه مدون و منظم در مسیر افزایش قدرت خرید بازنشستگان گام بردارد، اگر این حرکت 10 یا 11 سال به‌طور مستمر انجام شود، قدرت خرید نیز افزایش می‌یابد. زمانی این کار انجام می‌شود که کشور بتواند تورم را کنترل و هم روند رو به رشدی را طی کند.
 
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، زمانی که دولت را تحویل گرفت، رکود و تورم بر کشور حاکم بود. سیاست دولت در ابتدا کنترل تورم بود؛ اگرچه در سال‌های اول از رکود خارج نشده و در سال 94 نیز رشد اقتصادی خیلی کمی داشیتم، در سال 95 رشد اقتصادی نیز در کشور ایجاد شد. بعضی آمارهای اقتصادی، رشد دو رقمی را نشان می‌دهد. اگر این روند در سال‌های 96 و 97 ادامه پیدا کند، ما به تدریج شاهد افزایش سطح رفاه بازنشستگان هستیم.
 
استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر کشور با رشد مواجه باشد، دغدغه فرزندان شما نیز حل شده و شغل نیز در کشور ایجاد می‌شود. در سال گذشته 630 هزار شغل ایجاد شده است، اما کشور زمانی می‌تواند روند تعادلی به خود بگیرد که حداقل یک میلیون شغل در سال ایجاد کند که اقتصاد ایران این توان را نداشته است.
 
شریعتی ادامه داد: دولت در حال برنامه‌ریزی برای حرکت به این سمت است. در غیر این‌صورت روند بیکاری‌ها افزایش خواهد یافت. همه ارکان جامعه باید برای حرکت به این سمت بسیج شوند؛ ایجاد این تعداد شغل تنها در صورتی عملی می‌شود که هم ما از نیاز مردم مطلع باشیم و هم مردم از محدودیت‌های دولت اطلاع داشته باشند.
 
وی تأکید کرد: ارتباط بین مردم و دولت باید یک ارتباط مستمر و پایدار باشد، نه آنکه دولت فقط به مردم حکم کند. اشتغال با رشد اقتصادی و اجرای برنامه توسعه اقتصادی و رشد کشور ارتباط مستقیم دارد.
 
استاندار خوزستان تصریح کرد: دولت برنامه‌های مهمی را در خوزستان آغاز کرده است. در مصوبه اخیر دولت 23 هزار میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شد؛ همچنین حدود 9 هزار و 600 میلیارد تومان به آب و فاضلاب استان تخصیص یافت. برخی می‌گفتند این اقدامات انتخاباتی هستند. در زمینه آب و فاضلاب به‌زودی تمام امکانات بسیج می‌شود و این اقدامات ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود. دولت اراده‌اش را برای حل مشکلات خوزستان جزم کرده است. 
 
شریعتی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای حل معضل ریزگردها، گفت: کارهای بسیار مؤثری در یک تا دو ماه آینده انجام می‌شود؛ پروژه بسیار بزرگی برای حل مشکل ریزگردها در حال انجام است که شاید بزرگترین پروژه پس از انقلاب باشد.
 
وی گفت: می‌شود پول اختصاص یافته را بین مردم تقسیم کرد، اما این کار مشکلی را حل نمی‌کند. یکی از راه‌های تخصیص اعتبار، تعریف پروژه‌های عمرانی است. به طوری‌که برخی پروژه‌های عمرانی زیرساختی تعریف شده است که برای انجام آن‌ها دولت یا سرمایه‌داران متولی پروژه‌ها می‌شوند و به این شکل اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد و به تبع آن بازدهی و بهره‌وری تولید افزایش می‌یابد. پروژه‌های مختلفی در خوزستان انجام شده یا در حال انجام است. برخی پروژه ها در حوزه راه، کشاورزی، در پایان راه هستند.
 
استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت در غرب کارون برنامه‌های بسیار مؤثر و بزرگی دارد، گفت: هم‌اکنون تولید نفت ما در غرب کارون 340 هزار بشکه است؛ زمانی که دولت یازدهم، روی کار آمد، این عدد 80 هزار بشکه بود. در مخازن مشترک نفتی ما و عراق مانند پارس جنوبی تا دو هفته گذشته، قطر بیش از ما برداشت می‌کرد. پس از افتتاح 6 پروژه در چند روز اخیر، تولید و استخراج گاز ما، حدود سه یا چهار میلیون مترمکعب از قطر بیشتر شد؛ البته قطر نیز با مشاهده این اقدامات ایران به دنبال برنامه‌های توسعه استخراج خود است.
 
شریعتی ادامه داد: نفت غرب کارون بسیار مرغوب و سبک است؛ همچنین مخزن عظیم مشترکی است که با روش‌های استخراج موجود برآورد می شود، می‌توانیم 6 میلیارد و 400 میلیون بشکه از این میدان استخراج کنیم. در سال 92 استخراج نفت ما از غرب کارون 80 هزار بشکه و استخراج عراق از آن 180 هزار بشکه بود، اما امروز استخراج ایران به 340 هزار بشکه و عراق به 280 هزار بشکه رسیده است.
 
وی تصریح کرد: برنامه ما این است که ظرف 10 سال آینده استخراج خود را به یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار بشکه برسانیم. برای این کار نیاز است 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد؛ یعنی طی 10 سال به سالی 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. این کار باعث ایجاد اشتغال می‌شود. با این کار، عسلویه نفتی را در غرب کارون خواهیم داشت و بخشی از قراردادهای این پروژه با قرارگاه خاتم، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و برخی نیز با سرمایه‌گذاران خارجی بسته شده است.
 
وی ادامه داد: تلاش ما این است که این کار انجام شود و برای آن به احداث حداقل 500 حلقه چاه نفت نیاز داریم که هر حلقه چاه نفت، پس از احداث می‌تواند حدود 150 تا 200 شغل ایجاد کند. اگر ما این کار را نکنیم از دیگران عقب می‌مانیم. باید از منابع کشور صیانت کنیم. اگر از منابع کشور غفلت کنیم، کشور همسایه آن‌ها را می‌گیرد و ما در واقع از سرمایه‌های مردم و فرزندان خود چشم‌پوشی کرده‌ایم.
 
استاندار خوزستان گفت: من به آینده کشور به‌‌خصوص خوزستان امیدوارم. باید همه تلاش کنیم تا وجهه خوبی از خوزستان به کشور ارائه دهیم و در حالی‌که مشکلات را در جلسات تخصصی بیان می‌کنیم، در جلسات عادی باید جلوه خوبی از خوزستان ارائه دهیم؛ چراکه ممکن است رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در خوزستان کاهش پیدا کند. باید از حق استان، قدم به قدم دفاع کنیم. دولت اهتمام جدی دارد که مشکلات خوزستان را حل کند. ما نیز به طور جدی دنبال می‌کنیم که طرح‌های خوزستان به سرانجام برسد.
 
شریعتی افزود: در حوزه راه‌آهن، دولت کارهای مؤثری را در برنامه دارد. در برنامه پنج ساله ششم، گسترش راه‌آهن یکی از اولویت‌های دولت است؛ چراکه راه‌آهن حمل و نقل را آسان‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر می‌کند. در برنامه پنج ساله ششم، یک درصد از درآمد نفت به گسترش رآه‌هن اختصاص داده شده است. این مسائل کمک می‌کند تا دغدغه‌هایی که شما برای فرزندانتان دارید، رفع شود و به حداقل برسد.
 
وی در پاسخ به درخواست برخی بازنشستگان برای استفاده از نیروهای بومی در مناطق، گفت: یکی از بهانه‌های شرکت‌ها برای استفاده از نیروهای غیربومی این است که جوانان بومی، حرفه بلد نیستند. فنی و حرفه‌ای در حال حاضر دوره‌هایی که برای صنعت نفت نیاز است، برگزار می‌کند تا هر زمان که نیاز باشد جوانان بومی بتوانند مدرک‌های مرتبط خود را ارائه دهند. تصور می‌کنم این وظیفه ما است تا جایی که امکان دارد، دغدغه تمام اقشار جامعه را تأمین کنیم.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر شریعتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار