به نقل از سهام خزلی
کد خبر: ۴۰۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 17 April 2017
در واپسین روزهای بهار سال 1314 زمانی که اشعه های طلایی خورشید قدرت بیشتری می یافتند تا تابستان سفر کرده را به اهواز بازگردانند، دستان مهربان و توانمند معماری خوش قریحه ،بنای عمارت دانشسرای مقدماتی اهواز را پایه ریزی کرد. آن سال ها ، گرد آوردن پسران گریز پا در یک مکان برای تحصیل کاری بس طاقت فرسا بود.

 ایران به شدت رو به پویایی بود و اهواز که نبض تپنده ایران به لحاظ گردشگری و اقتصادی به شمار می رفت بیش از پیش به داشتن جوانانی تحصیل کرده و متعهد نیازمند شده بود.

این بود که دستان توانمند معماران هنرمند به کار افتاد و عمارت عظیم و شکیل دانشسرا بنا شد. اگر گذرتان به خیابان 24 متری اهواز ،منطقه باغ معین افتاد حتما سری به ساختمان کهن و با اصالت دانشسرای مقدماتی پسران که این روزها به دبیرستان دخترانه حجاب تغییر نام یافته بزنید .

 آجر نمای قدیمی و خوش طرح این بنا ،هر چند در گذر ایام غبار فرسودگی گرفته ، اما هنوز همچون نگینی بر انگشتری اهواز می درخشد. کلاس های طبقه بالای این دانشسرا به رودخانه کارون اشراف کامل دارد.

 تماشای طلوع و غروب دل انگیز خورشید از پنجره های این عمارت کهن در روزگارانی دور ، شاید یکی از دلچسب ترین دل مشغولی های پسران نوجوانی بوده که دور از خانه و کاشانه برای تحصیل درس زندگی راه غربت پیش گرفته بودند. در راهروهای طویل این مکان که قدم میزنی ، بوی نان و پنیر زنگ های تفریح هنوز حس می شود.

 در سکوت که گوش فرا دهی ، صدای تازه دورگه شده نوجوانانی را می شنوی که درس ادب پس میدهند. پژواک غریو شادی مستانه پسرانی که به هنگام فراغت شیطنت می کردند و از سر و کول دیوارهای نمور بالا میرفتند ، حس غریبی به آدمی می دهد.

 میز و نیمکت های ردیف شده در کلاس ها ، بوی خاک باران خورده باغچه میان حیاط و پنجره های گنبدی شکل مشرف به خیابان، تصاویر زیبای بی بدیل و چشم نوازی خلق کرده است. در کنار دیوار سر به فلک کشیده دانشسرا درختانی کهنسال به قدمت دوران پهلوی اول ، سخاوتمندانه سایه سار رهگذران شده اند. 

صدای زوزه ی باد و همهمه ی برگ های این درختان کهن ، وقتی با نغمه ی دل انگیز گنجشکان در می آمیزد، آدمی را سوار بر بال خیال به روزگارانی می برد که نوجوانان سرشار از آرزو ، کیف و کتاب به دست از ورودی گنبدی شکل که به سبک عمارت های عهد قجرپس رفتگی زیباییدارد ، راهی تحصیل علم و دانش می شدند.

 مساحت حدود 4000 متری بنا بزرگتر از آنی ستکه بتوان در یک مرحله همه عمارت را مورد بازدید قرار داد. بر سر در ورودی دانشسرا کتیبه ای تعبیه شده که تاریخ ساخت آن را متذکر می شود.81 سال پیش ، دوره ی پهلوی اول .

 اما بسیاری از دیرینه شناسان معتقدند کار ساخت این عمارت خیلی پیش از اینها آغاز شده است. به هر تقدیر در آخرین ماه سال 1378 فهرست آثار ملی بنام دانشسرای مقدماتی پسرانه اهواز مزین شد.اگرمجالی یافتید لوح پاک روحتان را با قدم زدن در این مکان صیقل دهید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار