به نقل از سهام خزلی
کد خبر: ۴۰۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 15 April 2017
ایران یکی از کشورهای دنیاست که کشاورزی و تمدن از دیر باز تاکنون در آن شکل گرفته است. نخل در طول ادوار مختلف تاریخ به عنوان یک گیاه مقدس و زیر بنای ایجاد تمدن بشری مطرح بوده. از نگاهی دیگر درخت خرما نماد مقاومت و ایستادگی و در یک جمله سمبل و نماد مناطق گرمسیری از جمله خوزستان است. 

این گیاه علی رغم هوای گرم و مرطوب و کمبود بارندگی ، همچنان استوار  زینت بخش باغات و نخلستان های این مرز و بوم است. 

همه ساله با آغاز فصل بهار ، عملیات گرده افشانی نخیلات هم آغاز می شود.تمام فعالیت هایی که در این مرحله و مراحل بعدی نگهداری این گیاه انجام می شود در راستای تولید محصولی خوب و اقتصادی ست. عملیات گرده افشانی نخیلات بیشتر به صورت سنتی و دستی انجام می شود. 

در یک شکل این روش ، گرده نر بین خوشه های ماده قرار میگیرد و درشکل دیگرگرده روی خوشه های ماده پاشیده می شود. عملیات گرده افشانی خرما همه ساله با توجه به زودرس و یا دیر رس بودن محصول انجام می شود.

 نخل داران همه ساله با آغاز فصل بهار در کنار گرده افشانی نخیلات ، برگها و جوش های اضافی درختان نخل را هرس می کنند و این اقدامات به طور معمول تا پایان فروردین ماه ادامه می یابد.

 عوامل متعددی از جمله خشکسالی ، شرایط نا مساعد آب و هوایی و آفات نباتی ، میزان محصول برداشتی هر سال را تحت تاثیر می دهد.درخت نخل به هوای خشک بیشتر نیاز داردو هوای مرطوب در موقع گل دهی در تلقیح گل ها مشکل ایجاد می کند. همچنین رطوبت بالا هنگام رسیدن میوه در ماه های تیر و مرداد باعث آسیب رسیدن به میوه وپایین آمدن کیفیت آن می شود . 

وجود رطوبت  بالا عاملی برای گسترش فعالیت بیماری ها به خصوص بیماری های قارچی نیز هست.   درخت نخل از جمله مخلوقاتی ست که تمام فراورده های آن برای انسان مفید و قابل استفاده است .

در گذشته از تنه ی مستحکم آن در ساختمان سازی استفاده می شد. در میان تنه نخل مغزی بسیار ترد با طعم شیرین و گس وجود دارد.این محصول که پنیر نخل نامیده میشود ، بسیار مقوی و گران قیمت است. شکوفه ی درخت نخل تارونه نام دارد.

 درابتدای فصل بهارکه موعد شکوفه زدن این درخت است تارونه ها را می چینند و از آن عصاره تارونه می گیرند. این عصاره مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است. از لیف خرما هم انواع محصولات تزیینی نظیر پرده و کیف و بادبزن می بافند . 

حمایت از نخل داران و تلاش برای رفع مشکلات آنها ، علاوه بر کمک به بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان ، رشد و شکوفایی اقتصادی در زمینه های یاد شده را به دنبال دارد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار