سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پیش از خطبه‌های نماز جمعه اهواز محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به مناسبت ١٨ اسفند، سال‌روز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از خطبه‌های نماز جمعه اهواز سخنرانی کرد
کد خبر: ۳۹۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 12 March 2017
 محمد جوروند با اشاره به  ١٨ اسفند سال‌روز تشکیل و تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: پس از طرح موضوع شبیخون فرهنگی توسط مقام معظم رهبری(ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی را به مجلس ارائه داد که نتیجه‌ی تصویب آن طرح، تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور بود. بر کسی پوشیده نیست که مساجد از آغاز انقلاب تا به امروز، کانون‌ فعالیت‌های مذهبی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در آغاز انقلاب، مساجد محل حضور مبارزان انقلابی بود که در آن‌جا، طرح و برنامه‌های راهپیمایی و نیز شکل توزیع بیانیه‌های حضرت امام(ره) را پی‌ریزی می‌کردند. در این جا، لازم می‌دانم به روح پر فتوح امام راحل و شهیدان انقلاب که آبروی این مملکت هستند، درود بفرستم.

وی به نقش ارزنده‌ی مساجد در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مساجد در آن مقطع، سهم و شکل بسیار مهمی را در فعالیت‌های فرهنگی داشتند. در هشت سال دفاع مقدس، مساجد محلی برای فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی بود که نیز پایگاهی مهم برای جبهه‌های نبرد محسوب می‌شدند، در واقع خیلی از بسیجیان از مساجد نشات و شکل گرفتند و بعدها در جبهه‌ها به صورت جدی‌تر حضور یافتند.

جوروند ضمن اشاره به تصویب طرح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تشکیل آن، عنوان کرد: شکلی که به این کانون‌های مساجد داده شد، شکل بسیار خوبی بود و آن هم حضور نوجوانان و جوانان ما بود که با  مساعدت بسیجی که پایگاه آن در مساجد بود و با همکاری امام جماعت و هیات امنا، یک سری فعالیت‌هایی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی انجام شد که در تقابل با بعضی از جریان‌های فرهنگی هنری بود که ریشه در فرهنگ غرب داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: با عنایتی که حضرت آیت‌ا... موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اهواز نسبت به کانون‌ها داشتند، مساجد استان در حال حاضر دارای قریب به ١٠٣٥ کانون هستند که ٤٠ % این کانون‌ها در مساجد روستاهاست.

وی خاطر نشان کرد: نوجوانان و جوانان ما در حوزه‌های مختلف قرآنی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کانون‌ها فعالیت می‌کنند، قسمت دیگری از این فعالیت‌ها هم در حوزه‌ی شعر، تئاتر، ادبیات داستانی و هنر است که به حمدالله این فعالیت‌ها، صبغه‌ی مذهبی و دینی دارند که این صبغه‌ی مذهبی، موجب مصونیت در برابر هجمه‌های فراوانی می‌شود که به جوانان ما وارد می‌گردد.  
  
وی در قسمتی از سخنانش ضمن قدردانی از زحمات حسین براتی، رئیس دبیرخانه‌ی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان به فعالیت‌های یک‌سال گذشته‌ی کانون‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: مراسم در محضر صحیفه سجادیه ویژه محرم و از سری برنامه‌های کنگره ملی امام سجاد (ع)، سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در بخش شعر و عکس در شهرستان لالی، مسابقات قرآنی مدهامتان در دو بخش شهرستانی و استانی، جشنواره دفاع مقدس و مدافعان حرم با عنوان به رنگ انار ویژه ایام مبارک دهه فجر در شوشتر، جلسات کارشناسی کانون‌های مساجد شهرستان در مرکز استان، همایش بانوی صبور و مبارز با محوریت شخصیت حضرت زینب(س) ویژه مدیران خواهر کانون‌ها، جشنواره ادبی محراب ویژه استان‌های زاگرس‌نشین در بخش شعر و داستان نماز و طرح اوقات فراغت آسمانی‌ها در ٨٠٠ کانون  از جمله برنامه‌هایی هستند که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شدند.

 محمد جوروند با بیان این‌که این کانون‌ها دارای ٦٦ هزار عضو هستند، گفت: با توجه به بحث تمرکززدایی در مرکز استان، بسیاری از این برنامه‌ها در شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا همه‌ی شهرستان‌ها از این فعالیت‌ها بهره‌مند شوند.

وی در خصوص تجهیز کانون‌ها گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، این کانون‌ها را هم از لحاظ مالی و هم از نظر تجهیزات حمایت می‌کند، امسال بیش از ٥ میلیارد ریال به صورت نقدی و تجهیزاتی شامل کتابخانه، وسایل سرمایش و دیجیتال در اختیار کانون‌های استان قرار دادیم تا بتوانند فعالیت‌های خود را به شکل وسیع‌تر و در حوزه‌های مختلف ادا کنند.

جوروند گفت: خوشبختانه یکی از امتیازات بزرگ استان خوزستان، وجود خادمان بزرگ قرآنی، حافظان و قاریان برجسته‌ی قرآنی در بخش‌های مختلف است که هر ساله در مسابقات مدهامتان شرکت می‌کنند و با آوردن مقام‌های مختلف، افتخاری را به افتخارات استان در حوزه‌های دینی و مذهبی اضافه می‌کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن قدردانی از زحمات حضرت آیت‌ا... موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اهواز و نیز استاندار خوزستان که به صورت جدی از کانون‌ها حمایت می‌کنند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیرخانه‌ی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان این آمادگی را دارد تا بتواند کنگره‌هایی در سطح ملی در حوزه‌های فرهنگی هنری با رنگ و بوی مذهبی برگزار کند.

وی در پایان ضمن دعوت از نمازگزاران برای شرکت در مراسم تقدیر از خادمان و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در روز ٢٢ اسفند در تالار مهتاب برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: به همه‌ی شهدای گرانقدر مدافع حرم که باعث عزت و آبرومندی مذهب تشیع شده‌اند، سلام و درود می‌فرستم و آرزو می‌کنم که روحشان با ائمه اطهار محشور باشد. 

امیدوارم که همه در خدمت به مسجد که از ارکان مقدس نظام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی است، توفیق داشته باشیم.

منبع: تابناک
برچسب ها: محمد جوروند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار