یکی از دختران روستای قطرم با همت و تلاش خود، اقدام به بازسازی خانه قدیمی در روستای قطرم کرده و زمینه توسعه گردشگری در این روستای تاریخی را فراهم کرده است.
کد خبر: ۳۹۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ 07 March 2017
به گزارش تابناک یزد، بوم‌گردی یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که در چند سال گذشته در ایران رونق خاصی گرفته و علاقه‌مندان به این صنعت خانه‌های قدیمی خود را با مرمت و بازسازی در اختیار گردشگران عاشق طبیعت و مناطق بکر قرار می‌دهند.

مهمانان در اقامتگاه‌های بوم گردی لحظاتی شاد و با آرامش را سپری می‌کنند و خانه‌های قدیمی، امروز دوباره بوی زندگی و احیا به خود گرفته است.

در شهرستان بافق نیز همگام با دیگر نقاط گردشگری کشور با همت بخشدار مرکزی و رئیس جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این صنعت به نحوی مطلوبی در بین روستاییان گسترش یافته است.

در چند روز گذشته نیز سایت‌های محلی و خبرگزاری‌ها اخبار افتتاح دو اقامتگاه بومی در روستاهای هدف گردشگری شادکام و قطرم  را به خوبی پوشش دادند و این امر باعث شد تا روستاییان مصمم‌تر از گذشته به فکر احیا سنت‌ها و میراث گذشتگان خود باشند.

از این رو خبرنگار تسنیم در بافق به سراغ مدیران این اقامتگاه‌ها رفته و با آنان به گفت‌و‌گو نشسته تا در ارتباط با انگیزه و نحوه فعالیت آنها اطلاع کسب کند.

مهدیه هادی مدیر اقامتگاه بوم‌گردی کافه معمار که از دختران جوان، با ایده و فعال ماسوله کویر است در ابتدای این گفت‌و‌گو به معرفی خود پرداخت و گفت: مهدیه هادی هستم متولد 1368، فارغ التحصیل کارشناسی معماری با رزومه کاری در عرصه معماری و شهرسازی در مجموعه شهرداری بافق بعنوان طراح و ناظر و همچنین گذراندن کمک‌های اولیه و امداد و نجات، کسب رتبه دوم استانی در مسابقات اسکان اضطراری، کسب رتبه اول و سوم استانی در مسابقات عکاسی روستایی هلال احمر را هم در کارنامه‌ام دارم.

وی افزود: موضوع ارائه پایان نامه‌ام مرکز توریستی، تفریحی دهکده قطرم بود و با هدف معرفی و شناساندن پتانسیل‌ها، جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر روستای قطرم وارد عرصه گردشگری شدم و جهت تحقق بخشیدن به اهدافم دوره‌های مرتبط به این رشته را گذراندم.

هادی با بیان اینکه ایده کافه معمار را از سال‌های ابتدایی دانشجویی در ذهن داشتم اظهار داشت: تمام سبک‌های معماری سنتی، مدرن و کلاسیک وقتی انرژی مثبت منتقل کند به دل می‌نشیند گاهی صمیمیت، صفا و انرژی زیاد یک مکان را با هیچ کلمه‌ای نمی‌توان توصیف کرد من بعنوان یک بومی انرژی زیادی از روستای زیبایم قطرم می‌گیرم و پیگیرم منزل روستایی که سال‌ها شادی‌های کودکانه‌ام در آن شکل گرفته و الان نامش کافه معمار است را به جهانیان معرفی کنم.

مدیر کافه معمار ادامه داد: کافه معمار کودک درون مرا زنده نگه داشت، فضای آنجا پر از شادی، صفا و صمیمیت یکدل روستایی است کافه معمار خانه ایست روستایی، سنتی با سبک معماری درون‌گرای کویری که دل‌ها را مصفا می‌کند. خانه های روستای زیبایم قطرم، دارای حیاط مرکزی، صفه، بالاخانه، شامل 4 اتاق مجزا و پله(راچینه گلی) که به پشت بام زیبا راه دارد جهت نشستن در فضای باز و استفاده از منظره زیبا و دلربای روستای قطرم است و از آنجا به پشت بام دیگر با پله‌های چوبی تعبیه شده باز شما را به یک فضای دلنشین رمانتیک و شاعرانه دیگر با طراحی متفاوت می‌سپارد.

وی با اشاره به اینکه سعی کردم انتخاب چیدمان وسایل به نحوی باشد که همان حس وحال خانه‌های روستایی از گذشته تاکنون درک شود تصریح کرد: صفای این خانه روستایی آنقدر زیاد است که گاهی احساس می‌کنم صمیمی‌ترین نقطه دنیاست.

هادی به معرفی روستای خود پرداخت و خاطرنشان کرد: روستای قطرم یکی از روستاهای خوش آب و هوا است که در 43 کیلومتری بافق واقع شده و از جاذبه‌های این روستا چشم‌انداز زیبای آن بخاطر محصور شدن در بین کوه‌های بلند و آسمان بکر و پرستاره است. داشتن آب و هوای چهار فصل که در نیمی از روستا درختان نخل و درختان گرمسیری و در نیمی دیگر درخت گردو و درختان سردسیر می‌روید.

وی با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری روستا بیان کرد: تنوع گونه‌های جانوری شامل کل، قوچ میش، آهو و یوز آسیایی است و همچنین دارا بودن تنوع بیش از 180 گونه داروهای گیاهی از دیگر جاذبه‌های توریستی قطرم است، آرایش منازل و خط آسمان ایجاد شده در این روستا هر بازدید کننده‌ای را با هر نوع سلیقه به وجد می‌آورد.

این جوان فعال روستایی با بیان اینکه روستای قطرم از حیث معماری دارای خانه های پلکانی با سقف‌های دارپوش (متشکل از چوب سبل که از درختان موجود در روستا تهیه می‌شود) است، گفت: حیاط‌های مرکزی، صفه‌های تابستان و زمستان نشین، کوچه‌های مسقف و آشتی‌کنان و دارپوش و خانه‌های ساخته شده در دل کوه، متریال موجود در بافت ساختمان‌ها و کوچه‌های روستا از سنگ، کاهگل و چوب است.

هادی بیان کرد: از پتانسیل‌های تاریخی و طبیعی دهکده قطرم نیز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد بقعه متبرکه پیر قطرم، قلعه دختر، آسیاب آبی، مسیر سیلاب‌های فعال در روستا(قل قلو)، فاطمه زهرا، آسنگو، درب گوشین، سرسره سنگی(خزخزو)، کشمون (کشتزار و مزارع)، بیشه، زردابه(زردو) و قبرستان خورشیدی خود گویای قدمت دیرینه این روستا است.

وی هدفش را به عنوان مدیر کافه معمار زنده کردن فرهنگ‌های منسوخ و در حال فراموشی قطرم و مردمان با صفا و مهمان نواز روستا عنوان و اظهار داشت: این فرهنگ که گاهی در قالب مناسبت‌ها و جشنواره از آنها یاد می‌شود عبارتند از عروسی و جشن‌های محلی، تالوگردانی، دغال بازی، دوبیتی خوانی، لالایی خوانی، پخت نان محلی، آرد کردن گندم با آسیاب سنگی دستی، هفت سنگ بازی، لبافی(گلیم بافی)، سبد بافی، مشک دوزی، چل تکه دوزی(چهل)، شب نشینی و قصه گویی، شتر و عروسک دوزی با پارچه، توت تکانی، خشک کردن سبزیجات معطر و گیاهان دارویی در فصل‌های مختلف سال، پخت انواع کماچ، شیرین کردن دندو(بادام کوهی)، انار چینی و رب گیری بوسیله کروش است.

وی اشاره به سیاحت و رابطه آن با فرهنگ داشت و گفت: سیاحت پایه و اساس تمدن است ولی در هر جلوه این دو با یکدیگر تفاوت دارند هر اندازه تمدن دارای سکوت و قرار است، فرهنگ نشان دهنده حرکت وگسترش است تاریخ، اقلیم، فیزیک، شیوه زندگی و زبان هر قوم در یک منبع فراگیر بهم بافته شده است و درک شناخت این نسخ فقط از راه مشاهده آن حاصل می‌شود.

هادی افزود: سیاحت در عصر جامعه با پیشرفت سریع خود، به ویژه در سال‌های اخیر سبب شده تا نظر متخصصین اقتصاد را به خود جلب نماید در کنفرانس سیاحت در سازمان ملل که در رم تشکیل شد(1963)، این نتیجه حاصل شد که چون سیاحت باید آمیخته با آداب و رسوم عمیق اجتماعی بوده و جنبه‌های تعلیم و تربیت آن در مرحله اول قرار گیرد، اگر سیاحت را فقط از لحاظ اقتصادی بررسی شود عواقب وخیمی به بار می‌آورد، در صورتی که اگر آن را بعنوان یکی عامل اتحاد و یگانگی بین المللی تلقی نمایند، نتایج ارزنده‌ای حاصل می‌شود و از نقطه اقتصادی نیز تدریجا رشد می‌کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار