در جلسه اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛
جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور رئیس امور شورای اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه وبودجه کشور ، مسئولان استانی و نماینده های بانک های خوزستان برگزار شد
کد خبر: ۳۸۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 06 March 2017
به گزارش تابناک خوزستان ، در  جلسه  اقتصاد مقاومتی ، مجتبی خالصی رئیس امور شورای اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه ،بودجه کشور  با اشاره به اینکه تقاضا از طرف واحدها خوب است، خاطر نشان کرد متأسفانه عملکرد بانک ها متناسب با این تقاضا نبوده است و شکاف عمیقی بین بانک ها و متقاضیان دیده می شود.

وی تصریح کرد: کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی کار خود را به خوبی انجام داده است و مشکلات واحدها با حضور نماینده بانک ها بررسی شده است از همین رو انتظار می رود بانک ها نیز متناسب با این نوع عملکرد اقدام کنند چراکه انتظار در این زمینه بالا است، و طبق قانون بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات هستند و در صورت عدم پرداخت باید دلایل خود را به صورت کتبی به کارگروه ارسال کنند.

خالصی گفت : عملکرد بانک های استان خوزستان درحال حاضر قابل قبول نیست و باید در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند این درحالیست که پتانسیل و ظرفیت های مناسبی در استان وجود دارد.

وی افزود: همچنین مسئولان استان خوزستان نیز بدین امر اذعان دارند که عملکرد بانک ها چندان مطلوب نیست  و باتوجه به مشکلات استان این مسأله خوشایند نیست. عملکرد بانک ها در واپسین روزهای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بسیار تعیین کننده است.

در ادامه جلسه امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان نیز با انتقاد از عملکرد برخی بانک ها خاطر نشان کرد: نکته مهمی که باید بدان توجه داشت آنست که بانک های کاملا دولتی مانند بانک ملی، توسعه صنعت و مخصوصا بانک کشاورزی عملکرد مناسبی داشته اند ولی بانک های خصوصی که در دو دهه اخیر تأسیس شده اند عملکرد بسیاری ضعیفی از خود ارائه داده اند.

وی در ادامه افزود: چرا رتبه استان در پرداخت تسهیلات از منابع سپرده های مردم ۲۹ است؟ هرچه جلسه و رایزنی کردیم تاکنون متوجه نشدیم که سپرده های مردم کجا هزینه می شود ،این مسئله در سطح ملی باید حل شود .حتی در همین جلسه باوجود تأکید ما،  پیرامون حضور بانک ها در این جلسه بسیاری از بانک های خصوصی حاضر به شرکت در جلسات اقتصاد مقاومتی نیستند.

همچنین مهرام روانبخش معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این نشست اظهار داشت: روند سرمایه گذاری از سال ۹۲ تا ۹۴ ثابت و در سال ۹۵ شاهد رشد و جهش خوبی بودیم ،از سال ۹۲ تمرکز ما بر روی طرح های کلان بود و تا پایان سال ۹۵ بسیاری از آنها به بهره برداری خواهند رسید و مابقی نیز در سال ۹۶ به اتمام می رسند.

روانبخش تصریح کرد: در مجموع ۵۶۴واحد در چهار سال گذشته با اعتبار سه هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. تاکنون ۲هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان پروانه بهره برداری صادر شده که از این منظر رتبه اول را داریم در مجموع سهم استان خوزستان در تعداد واحدهای راه اندازی شده ۳درصد، حجم سرمایه گذاری ۱۱درصد و اشتغال ۵درصد کل کشور است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به اینکه این حجم از سرمایه گذاری معادل ۱۲ استان نهایی جدول است، ادامه داد: استان اصفهان در رتبه بندی حجم سرمایه گذاری با ۱۹ میلیارد تومان رتبه نخست و استان خوزستان با ۱۵هزار میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه صنایع خوزستان مانند نیشکر قدیمی است و اگر این اعداد به روز رسانی شود قطعا رتبه استان افزایش می باید، خاطر نشان کرد: وضعیت استان در محصولات مهمی همچون پتروشیمی، فولاد، فرآوری خرما، سیمان، گوگرد صنعتی و تجهیز قطعات صنعتی مناسب و در بین هشت استان برتر کشور قرار داریم.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجات خوزستان درخصوص مصوبات کارگروه ستاد تسهیلات نیز اظهار داشت:۶۹۴ فقره در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۹۸ مورد با ۵۴۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش به بانک ها معرفی شده اند.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به اینکه ۸۳ میلیارد تومان بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده است، اظهار داشت: ۳۱۳ طرح به بانک ها معرفی کردیم که ۲۵۵ طرح یعنی ۸۱درصد عقد قرارداد و ۲۳۹پرداخت شده است ،یکصد و ۳۱ میلیارد تومان معرفی و ۹۴میلیارد تومان عقد قرارداد شده است. ۹۶درصد پرداختی ها متعلق به بانک کشاورزی و ۴درصد دیگر متعلق به ۸ بانک دیگر است.

چنگلوائی با بیان اینکه توسعه تعاون، ملت و تجارت هیچ گونه پرداختی نداشته اند، تصریح کرد: همزمان با معرفی به بانک ها، کارگروهی تخصصی برای بررسی تشکیل شده است تا اشتغالی که متصور است محقق شود
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار