قائم مقام مدیرعامل تصریح کرد؛
این شرکت در خصوص اجرای پروژه های کلید در دست (EPDS) در صنعت حفاری کشور پیشگام است
کد خبر: ۳۸۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 28 February 2017
 مهندس محمدرضا تاکایدی در توضیح بیشتر در این باره گفت: در پروژه های کلید در دست تمامی خدمات مرتبط با عملیات حفر یک حلقه چاه قبل از آغاز حفاری، در حین حفاری و اتمام کار تا به تولید رسیدن چاه از سوی یک شرکت به شرکت بهره بردار ارائه می گردد.

 وی افزود: نخستین پروژه کلید در دست در صنعت حفاری کشور بدنبال خروج شرکت های خارجی از پارس جنوبی، از سوی ملی حفاری در فاز 9 و 10 به اجرا درآمد و در این ارتباط 24 حلقه چاه گازی برای شرکت نفت و گاز پارس حفاری، تکمیل و در اختیار کارفرما قرار گرفت.

 تاکایدی با اشاره به خودباوری مدیران و متخصصان این شرکت به توانمندی های داخلی، اظهار کرد: اجرای اولین پروژه کلید در دست در پارس جنوبی به این باور عینیت بخشید و سرآغاز همکاری و تعامل دو سویه میان شرکت های متقاضی و این شرکت و حضور دیگر شرکت های ایرانی در این عرصه گردید.

 قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: این اعتماد به توان داخلی باعث شد تا این شرکت حدود 50 حلقه چاه را در میدان گازی مشترک پارس جنوبی به صورت EPDS  اجرا نماید که تجارب حاصله منجر به اجرای دیگر پروژه های افزون بر 80 حلقه چاه نفت و گاز در حوزه عملیاتی شرکت مهندسی و  توسعه نفت (متن) شد.

 وی با بیان اینکه در این نوع قراردادها طراحی، مهندسی، برنامه ریزی، راهبری، اجرای کار و تامین دکل و کالا و مواد بر عهده شرکت است، رمز موفقیت در اجرای این پروژه ها را همکاری و همگرایی مستمر میان متخصصان شرکت های بهره بردار و مجری ارزیابی کرد.  

 تاکایدی گفت: شرکت ملی حفاری همچنین با شرکت های بخش خصوصی فعال در عرصه دکل داری و ارائه کنندگان خدمات فنی و مهندسی داخلی نیز ارتباط تنگاتنگی دارد و موفقیت های این شرکت ها را موفقیت خود می داند.

 قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران رشد و توسعه صنعت حفاری کشور را با توجه به اهمیت و جایگاه حفاری در صنعت نفت و اینکه حفاری کلید دستیابی به منابع هیدروکربوری است، بسیار با اهمیت خواند و افزود: یکی از راهکارهای مهم که موجب رشد و توسعه پایدار شرکت های حفاری خواهد شد ایجاد کنسرسیوم فیمابین شرکت های حفاری و بهره بردار می باشد.

 وی در پیوند با این مطلب اظهار کرد: این اقدام زمینه هم افزایی بیشتر را فراهم می آورد و مشارکت  شرکت های کوچک حفاری و خدمات جنبی داخلی با یکدیگر موجب می شود تا قدرت رقابت بیشتری داشته باشند و یکدیگر را همپوشانی نمایند.

 تاکایدی صنعت حفاری را صنعتی با تخصص های پیچیده، تکنولوژی محور و سرمایه بر عنوان کرد و گفت: تا پیش از عملیات حفاری بحث درباره مخازن نفت و گاز، چگونگی تولید، حجم میدان و نحوه تولید تنها یک فرضیه است و با اجرای عملیات حفاری چاه اطلاعات مورد نیاز در مورد استحصال مخزن به دست می آید.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: صنعت حفاری در کشور در دو دهه اخیر رشد مناسبی در راستای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت داشته است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند توجه به بازدهی حفاری، کسب فناوری های جدید، ارتقاء کیفیت همسو با کمیت، استاندارد سازی تجهیزات و کالای مورد استفاده و اهتمام ویژه به پرورش منابع انسانی دارد.

 وی تصریح کرد: افزایش بازدهی در عملیات حفاری تنها محدود به استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته نیست بلکه نقش نیروی انسانی، مدیریت، تخصص و  کاربست تجربه در فرآیند اجرای کار بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 تاکایدی به هزینه های بالای بخش حفاری در تولید از یک میدان نفتی اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه زیادی که در این بخش جهت مطالعه، ارزیابی، برنامه ریزی و اجرای عملیات صرف می شود، چالش های این بخش در زمینه سرمایه گذاری، خرید تجهیزات، کسب فناوری های نوین، تسهیل قوانین، شناسایی و راهکارهای برون رفت از مشکلات در راستای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه های حفاری باید مدنظر سیاستگذاران و مسئولان ذیربط قرار گیرد.

 قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزایش ضریب ایمنی مطابق با استانداردهای بین المللی به منظور رقابت با شرکت های حفاری خارجی، کاهش هزینه ها و زمان انتظار دکل های حفاری و افزایش بهره وری و عملکرد و حرکت به سمت مشارکت با شرکت های معتبر را از عوامل تاثیر گذار در رشد و توسعه شرکت های حفاری داخلی مطرح کرد.   

 وی در همین ارتباط به تدوین سیاست ها، ساز و کارهای حمایت جهت ارتقاء توانمندی های داخلی در زمینه حفاری و تامین منابع مالی، تدوین نظام مدیریت دانش در خصوص فناوری ها و شناسایی و تعیین ظرفیت شرکت های حفاری و واگذاری کار براساس پتانسیل هر شرکت از سوی کارفرماها اشاره کرد.

 تاکایدی، ظرفیت های برنامه چشم انداز کشور در حمایت از توسعه فناوری، رشد پرشتاب فناوری های سطح بالا (HIGH TECH ) در تجهیزات و ماشین آلات حفاری، توجه جدی به ساخت قطعات پرمصرف در داخل کشور و توانمند سازی سازندگان داخلی در بومی سازی دانش فنی و تولید قطعات را از فرصت های پیش رو  صنعت حفاری در توسعه ناوگان و تجهیزات مورد نیاز  برشمرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار