نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول آغاز بکار کرد
کد خبر: ۳۸۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵ 22 February 2017
در این مراسم که مسئولان کشوری و استانی ، میهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند ، وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری با بیان اینکه  نخستین فرصت مطالعات علمی بشر 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور  شکل گرفته است گفت : نیاکان ما دانش و خردورزی را پاس داشته و همواره کوشیدند این موهبت الهی را به صورت مستمر بیاموزند و بیاموزانند.

دکتر محمد فرهادی با اشاره به اینکه ساخت مکتب خانه ،نظامیه و دانشگاه به اذعان متفکران شرق و غرب در طول حیات طولانی مدت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اگر بی نظیر نبوده کم نظیر است افزود : در حالی که تاریخ دانشگاهی دنیا به قرن 11 و 13 و به دانشگاه بولونیا ایتالیا محدود می شود دانشگاه جندی شاپور دزفول در قرن سوم میلادی در سال 271 میلادی بنا شده است که برای ایرانیان غرورآفرین است.

وی همچنین  از راه اندازی مرکز تحقیقات جندی شاپور در دزفول خبر داد و اظهارداشت :سازمان علمی فرهنگی ملل متحد یونسکو در حال حاضر جندی شاپور را در دستور کار قرار داده و قرار است در مجمع عمومی امسال (سال میلادی) مسئله معرفی ،شناخت و ترویج دانشگاه جندی شاپور به جهان معرفی شود.

وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری ادامه داد : دانشگاه جندی شاپور دزفول در قرن سوم میلادی (سال 271 ) تاسیس شده و در کنار آن شهر بزرگی نیز بنا شده است که با دارابودن رشته های پزشکی،فلسفه، ریاضیات، نجوم، طب، علوم طبیعی و نیزکتابخانه ای با چهار هزار جلد کتاب به عنوان مادر دانشگاه های دنیا مطرح است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان همچنین در این کنکره گفت :  جندی شاپور افتخاری برای ایران و مسلمانان جهان است و این  دانشگاه  در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آیت الله سید  محمد علی موسوی جزایری با اشاره به اینکه آنچه که امروز برای ما تکلیف ایجاد می کند ادامه فعالیت های علمی و پژوهشی جندی شاپور می باشد چرا که این ظرفیت علمی در دزفول و دیگر شهرهای استان خوزستان وجود دارد افزود : وجود پنج هزار طلبه در حوزه های علمیه خوزستان از دیگر ظرفیت های شاخص این استان می باشد ضمن اینکه یکی از حوزه های پویا در خوزستان در دزفول فعالیت دارد.

سعدالله نصیری قیداری ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این کنگره گفت :کشورمان با 10 هزار سال تمدن آثار تاریخی و فرهنگی زیادی دارد که امیدواریم در سالی که با نام سال گردشگری نام نهاده شده است در هویت بخشی به آثار تاریخی کشورمان موثر باشد و چهره علمی کشورمان به نمایش درآید  و در نوامبر 2017 با ثبت جهانی برخی آثار باستانی خوزستان ، خبر خوشی برای مردم این استان داشته باشیم.

وی  با اشاره به اینکه ۱۰  اثر معنوی ایران در فهرست میراث معنوی جهان  9 اثر مکتوب ، ۳۳ نفر از مشاهیر کشورمان در فهرست بزرگداشت مشاهیر جهان و ۲۰ ابنیه و محوطه تاریخی در میراث فرهنگی جهانی و یک مورد از آثار طبیعی کشورمان را به ثبت   و همچین فهرست بلندی نیز از آثار تاریخی کشور در نوبت ثبت جهانی داریم افزود : 1800 سال پیش بر سر در دانشگاه جندی شاپور باستان نوشته شده بود دانش و فضیلت از زور ، بازو و شمشیر مهمتر است که انتخاب چنین جمله ای نشانه فرهنگ غنی مردم این سرزمین می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار