مهندس بهمنی در دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف؛
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: عملیات مهار و کنترل فوران چاه های نفت و گاز که تنها در انحصار چند کشور در جهان قرار دارد به همت متخصصان داخلی در ایران نهادینه شده است
کد خبر: ۳۷۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 14 February 2017
 مهندس حیدر بهمنی روز دوشنبه (25 بهمن ماه) در همایشی تحت عنوان « خودباوری ملی » در دانشکده مهندسی شیمی و نفت  دانشگاه صنعتی شریف افزود: عملیات مهار فوران چاه ها از شمار تخصص های پیچیده در صنعت نفت است که تلفیق علم و تجربه و مدیریت منسجم در آن نقش اساسی دارد.

وی در این همایش که با حضور اساتید و دانشجویان این دانشکده در سالروز آغاز عملیات مهار و کنترل فوران چاه 50 کریت اهواز  برگزار شد، افزود: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فرزندان این سرزمین مقدس با توکل، خودباوری و خوداتکایی فرآیند تولید نفت و گاز اعم از اکتشاف، حفاری و بهره برداری را در کشور بومی کردند.

بهمنی اظهار کرد: در این راستا متخصصان و کارشناسان متعهد و متخصص صنعت نفت ایران توانستند در بستر توکل، تدبیر و اعتماد به توانمندی های داخلی غیر ممکن ها را ممکن ساخته و موفق شدند با همت و تلاش مضاعف پیچیده ترین عملیات های تخصصی در این صنعت را به نحو مطلوب و در سخت ترین شرایط (جنگ) و محدودیت های اعمال شده  به انجام برسانند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران که محور سخنانش به موضوع کنترل فوران چاه های نفت و گاز تمرکز داشت، ادامه داد: در مهار فوران چاه ها هماهنگی کامل میان مدیریت و تیم عملیاتی مهار، استفاده از نظرات کارشناسان و رعایت نکات ایمنی در شتاب بخشیدن به کار و رسیدن به اهداف مورد نظر بسیار با اهمیت است.

وی توفیق متخصصان ایرانی در مهار فوران چاه های نفتی و گازی  50 اهواز، 41 نفت سفید، 23 و 29 کنگان، 24 نفت شهر در بخش خشکی و چاه های سکوی ابوذر در دریا را از افتخارات صنعت حفاری کشور عنوان کرد و گفت: مهار فوران چاه ها تا قبل از انقلاب در ایران توسط شرکت های خارجی ارائه می شد و امروز نیز انجام آن در کشورهای نفتخیز جهان تنها در انحصار چند کشور می باشد.

بهمنی افزود: از معدود کشورهایی که در این زمینه دارای تخصص و تجربه بالایی هستند، کشور ما است که توانایی مدیریت، برنامه ریزی و اجرای کار مهندسی در خصوص مهار فوران ها در سطح بالاترین استاندارد های بین المللی در هر نقطه از مناطق نفتخیز در دنیا را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پیوند با این مطلب اظهار کرد: هماهنگی، نگرش تیمی، پذیرفتن ریسک بالا از موارد بارز در مهار فوران چاه ها است و توجه به عوامل محیطی، طراحی، انتخاب تجهیرات مناسب، پشتیبانی لجستیک و ایثار و از خودگذشتگی تیم مهار در سرعت عمل و اجرای موفق عملیات بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: در عملیات  فوران چاه ها مدیریت نباید از ریسک کردن هراس داشته باشد و با اعتماد، ایمان به هدف و در خط آتش قرار گرفتن باید تیم عملیاتی را هدایت و راهبری نماید و نقش تعیین کننده مدیریت باعث حفظ یکپارچگی و استفاده از توان و ظرفیت ها و افزایش کارآیی و اثر بخشی در تحقق عملیات مهار می گردد.

بهمنی افزود: فوران چاه ها از اتفاقاتی است که وقوع آن در مناطق عملیاتی در صنعت نفت جهان اجتناب ناپذیر است، اما تجارب متخصصان، روز آمد بودن دانش تخصصی کارکنان، برخورداری از کارشناسان مجرب زمین شناس، انجام مطالعات فنی و تصمیم گیری عاقلانه مدیریت می تواند در پیشگیری از بروز چنین حوادث و کنترل به موقع آن تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هم افزایی و تبادل تجربیات میان متخصصان صنعت حفاری و مراکز علمی و پژوهشی را در این ارتباط مهم ارزیابی و اظهار کرد: این شرکت از بدو تاسیس تاکنون با اعتقاد به اهمیت و لزوم تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی توانسته است به موفقیت ها و دستاوردهای چشمگیری در این صنعت راهبردی دست یابد و در بحث ساخت تجهیزات و ارتقاء سطح دانش فنی کارکنان گام های ارزنده ای بر داشته است و بر گسترش این روابط در راستای تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده توسعه ای تاکید دارد. 

در پایان این همایش مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن پاسخگویی به سوالات دانشجویان، در نشستی با اساتید دانشگاه صنعتی شریف به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

منبع: تابناک
برچسب ها: مهندس بهمنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار