به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد؛
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از تحقق حفاری 4 هزار و 201 حلقه چاه های نفت و گاز به متراژ 8 میلیون و 890 هزار و 120 متر با مدیریت و دانش متخصصان ایرانی از بدو تاسیس این شرکت در سال 1358، تاکنون خبر داد
کد خبر: ۳۷۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 05 February 2017
 مهندس حیدر بهمنی ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به کارکنان صنعت نفت کشور، گفت: حفاری کلید واژه فتح مخازن هیدروکربوری است و فرآیند تولید نفت و گاز از مسیر حفاری آغاز می شود.  

وی اکتشاف را رکن اصلی شناخت، کشف و ارزیابی مخازن نفت و گاز عنوان کرد و افزود: در نتیجه همکاری نزدیک این شرکت با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حدود چهار دهه گذشته 134 چاه اکتشافی به متراژ 459 هزار و 32 متر در مناطق خشکی و دریایی کشور حفر شد که نقش اساسی در ایجاد ظرفیت های مخازن جدید داشته است.

بهمنی حفاری و تکمیل 3 هزار و 268 حلقه چاه توسعه ای (جدید) به متراژ 7 میلیون و 553 هزار و 853 متر، 85 حلقه چاه توصیفی (ارزیابی) به متراژ 326 هزار و 758 متر و یک هزار و 714 حلقه چاه تعمیری به متراژ 550 هزار و 477 متر را مشتمل بر 3 هزار و 877 حلقه چاه خشکی و 374 حلقه چاه در دریا را حاصل تلاش مستمر کارکنان سختکوش این شرکت در این سال ها برشمرد که نقش تعیین کننده ای در حفظ، نگهداشت و افزایش تولید ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را در اول دی ماه سال 58 با 6 دکل آغاز کرد، گفت: بر اساس مستندات جمع متراژ حفاری در آن سال 2 هزار و 208 متر و تنها در بخش خشکی بود که با روند رو به رشد و ارتقاء فزآینده شرکت این آمار در سال جاری از نظر تعداد دکل به 74 دستگاه شامل 70 دکل خشکی و 4  دستگاه دریایی افزایش یافته است.

وی در پیوند با این مطلب افزود: از ابتدای فروردین تا 11 بهمن ماه سال جاری  168 حلقه چاه نفت و گاز اعم از توسعه ای / توصیفی، اکتشافی و تعمیری در مجموع به متراژ 256 هزار و 944 متر حفاری و تکمیل شده که از این تعداد 155 حلقه خشکی و 13 حلقه دریایی بوده است.

بهمنی ارائه خدمات فنی تخصصی را وجه تمایز شرکت ملی حفاری ایران با شرکت های فعال در این عرصه عنوان و اظهار کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب، این خدمات توسط بیش از 30 شرکت خارجی، در ایران انجام شد که با تاسیس این شرکت تمامی این خدمات که افزون بر 20 نوع است از سوی متخصصان و کارشناسان ایرانی به شرکت های تابع صنعت نفت و بخش خصوصی فعال در این عرصه ارائه می گردد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در 38 سال گذشته با ایجاد مدیریت های خدمات فنی،  ویژه و  سیمان و انگیزش چاه، ارائه این خدمات متنوع در دستور کار قرار گرفت و در این مدت جمع این خدمات به 155 هزار و 531 عملیات بالغ گردیده است.

وی ادامه داد: از جمله این خدمات می توان به 8 هزار و 308 عملیات نمودارگیری ، 3 هزار و 466 عملیات چاه پیمایی، 5 هزار و 237 عملیات نمودارگیری ازسیال حفاری، 495 مورد خدمات زمین شناسی اشاره که در جمع به 17 هزار و 506 عملیات می باشد که از سوی مدیریت خدمات ویژه حفاری صورت می پذیرد و در همین ارتباط می توان به 719 هزار و 744 متر حفاری جهت دار و افقی اشاره داشت که از فناوری بالایی برخوردار است.

بهمنی افزود: در بخش خدمات سیمان و انگیزش چاه در مدت پیش گفته 86 هزار و 80 عملیات انجام گردید که از شمار شاخص این عملیات 42 هزار و 444 مورد سیمانکاری، 36 هزار و 821 مورد تزریق پذیری و 6 هزار و 815 مورد اسیدکاری گسترده و ویژه چاه های نفت و گاز می باشد.  

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: مجموع خدمات فنی در این مدت از مرز 45 هزار مورد فراتر رفت و انجام 6 هزار و 262 مورد عملیات لوله مغزی سیار، 10 هزار و 996 مورد آزمایش چاه با ساق مته، 359 هزار و 264 متر حفاری با هوا، 23 هزار و 225 متر حفاری به روش فروتعادلی (UBD)، 16 هزار و 749 مورد لوله گذاری چاه، 4 هزار و 170 مورد نصب آویزه و یک هزار و 169 مورد عملیات آزمایش بهره دهی چاه ها از شاخص ترین عملیات در این بخش است.  

وی با اشاره به حضور شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری کلید در دست (EPD) گفت: با توجه به دانش فنی و توانمندی های مدیریتی و تخصصی شرکت، در پی خروج شرکت های خارجی به لحاظ تحریم ها در عمل این شرکت به عرصه این پروژه ها ورود و به موفقیت های چشمگیری دست یافت و توانست نیازهای صنعت نفت را در این ارتباط پاسخگو باشد.

بهمنی در زمینه اجرای پروژه های کلید در دست که شامل طراحی، مهندسی، اجرا، تامین دکل، کالا و مواد و ارائه خدمات فنی مهندسی است توضیح داد: در این بخش پروژه های حفاری در فازهای یک،  9 و 10، 17 و 18، تعمیر چاه های فاز 12 و حفاری چاه های فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و 13 حلقه چاه در حوزه خشکی میدان گازی کیش اشاره کرد که پروزه های فاز 14 و کیش در مراحل اجرا و سایر فازها در سال های اخیر با  موفقیت انجام شد و این در حالی است که عملیات حفاری فاز 5 نیز پیش از این توسط این شرکت صورت پذیرفت.  

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین پروژه های حفاری کلید در دست در میادین نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، دارخوین، آذر، هما، تابناک و چاه های زمین گرمایی (ژئوترمال) در سبلان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این ارتباط در دو دهه گذشته در مجموع 568 حلقه چاه شامل 479 حلقه چاه در بخش خشکی به متراژ یک میلیون و 292 هزار و 24 متر و 89 حلقه در بخش دریایی به متراژ 285 هزار و 22 متر حفاری و تکمیل شده است.

وی اظهار کرد: از آمار پیش گفته حفاری و تکمیل 58 حلقه چاه شامل 54 حلقه چاه در میدان خشکی و 4 حلقه در میادین دریایی در مجموع به متراژ 76 هزار و 840 متر مربوط به سال جاری است که با کاربست 24 دکل سنگین و فوق سنگین صورت گرفته و ادامه پروژه ها در میادین آزادگان جنوبی، آذر و دارخوین در دست اجراست.

بهمنی گفت: با مدیریت و دانش فنی ، تخصصی ایرانی صنعت حفاری در کشور به طور کامل بومی شده و کارکنان شاغل در این صنعت این توانمندی و اعتماد را در خود دارند که بتواند در هر نقطه از مناطق کشور با توجه به تنوع سازندها نسبت به اجرای پروژه های حفاری و خدمات جانبی چاه های نفت و گاز اقدام نمایند و افزون بر این در پروژه های بین المللی در دیگر کشورها نیز مشارکت داشته باشند که مستند آن حضور در کشورهای ترکمستان ، لیبی و همچنین دریای شمال است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بحث خودکفایی در تامین قطعات و تجهیزات را از توفیقات ارزشمند این شرکت در بیش از یک دهه گذشته دانست که با همکاری و هم افزایی میان متخصصان ملی حفاری، مراکز آموزش عالی، پژوهشی، تحقیقاتی و همت بلند صنعتگران و سازندگان داخلی تحقق یافت تا جایی که از حدود 33 هزار قطعه مصرفی و تجهیزات کاربردی در بخش های مختلف صنعت حفاری نزدیک به 20 هزار قطعه بومی سازی شده و بخش قابل ملاحظه ای مراحل طراحی و ساخت را پشت سر می گذارد که این موفقیت از نظر تامین نیازهای صنعت از منابع داخلی، توسعه و رونق کارگاه های صنعتی و ایجاد فرصت های شغلی بسیار حائز اهمیت است.

وی نوسازی و بازسازی دکل های حفاری و ارتقاء آنها را از مکانیکی و نیمه برقی به تمام برقی و روزآمد سازی آنها، ساخت دکل های حفاری پیشرفته با بهره گیری از توانمندی های داخلی و تامین دستگاه های حفاری از خارج را موجب به روز بودن دستگاه ها و تجهیزات کاربردی در سایر بخش های عملیاتی و پشتیبانی عنوان کرد و توسعه ناوگان حفاری به 80 دکل را در آینده نزدیک از اقدامات به عمل آمده در راستای تامین نیازهای داخلی برشمرد.

بهمنی با اشاره به توجه و سرمایه گذاری این شرکت در ارتقاء دانش فنی و آموزش های تخصصی کارکنان در حین خدمت، افزود: تاسیس مرکز آموزش حفاری از سال 1363 و مرکز علمی کاربردی حفاری در چند سال اخیر موجب شد تا این شرکت به عنوان شرکت مادر تخصصی در عرصه صنعت حفاری نقش ارزنده ای در پرورش نیروهای متخصص در این صنعت ایفا نماید که مصداق عینی آن حضور نیروهای توانمند در شرکت های بخش خصوصی حفاری در کشور است که به نحوی با این شرکت مرتبط بوده یا هستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: ارائه آموزش های تخصصی و عمومی کوتاه مدت و بلند مدت بین 12 تا 50 ماه به بالغ بر 3 هزار کارآموز برای کار در بخش های عملیاتی و دوره های کوتاه مدت برای کار در حوزه ستادی در بدو استخدام درشرکت از سال 63 به میزان افزون بر 6 میلیون نفر ساعت و برگزاری سالانه حدود 400 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی حین خدمت برای کارکنان شاغل از موفقیت های این شرکت در امر آموزش و تجهیز نیروی انسانی به شمار می آید.

وی گفت: بحث آموزش از بدو تاسیس شرکت مدنظر مدیریت های ارشد شرکت قرار داشته و با توجه به تعداد کارکنان از 17 هزار نفر ساعت در سال شروع و با افزایش شمار کارکنان با برنامه ریزی های صورت گرفته تا قبل ازسال 89 به حدود 90 و سپس به 200 و امروز به مرز 400 هزار نفر ساعت در سال افزایش یافته و به موازات آن سطح آموزش نیز استاندارد سازی و براساس آخرین دست یافته های علمی روز ارائه می شود.

بهمنی توجه به مسئولیت های اجتماعی از جمله ورزش های همگانی و قهرمانی با تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی حفاری، ایجاد و توسعه شهرک های سازمانی، تاسیس مدارس از مقطع دبستان تا پیش دانشگاهی، اجرایی نمودن برنامه ها و ضوابط تعریف شده در خصوص ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ارائه خدمات بر اساس تعاریف و استانداردهای روز جهان را از دیگر اقدامات و فعالیت های شرکت ملی حفاری ایران به عنوان نخستین نهاد صنعتی تاسیس شده به فرمان امام خمینی (ره) در یکم دی ماه سال 1358 عنوان کرد. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار