محسن صنیعی در آینده نزدیک، در اردیبهشت ۹۶، شاهد دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم، نگارنده لازم می داند که در این مطلب به اهمیت شوراها، انتخابات شوراها و ضرورت مردم و احزاب و گروه ها به مشارکت در این انتخابات بپردازد
کد خبر: ۳۶۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 23 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛محسن صنیعی*در آینده نزدیک، در اردیبهشت ۹۶، شاهد دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم، نگارنده لازم می داند که در این مطلب به اهمیت شوراها، انتخابات شوراها و ضرورت مردم و احزاب و گروه ها به مشارکت در این انتخابات بپردازد.

در ابتدا باید اهمیت شوراها را مورد توجه قرار داد. شوراها در نظام سیاسی کشورهای مختلف به مثابه یک پارلمان محلی عمل می کنند که عملا اداره، مدیریت و نظارت بر حوزه های شهری اعم از بهداشت، درمان، آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، نیروی انتظامی، عمران شهری و ... را برعهده دارند. 

خبرگان قانون اساسی نیز، چنین هدف مهمی را دنبال می کردند که بتوانند مشارکت مردم را در حوزه مدیریت و نظارت بر همه حوزه های شهری، به اجرا بگذارند. اما نبود اعتقاد به شوراها و مشارکت مردم در حوزه سیاست، باعث شد که اجرای قانون شوراها عملا به بیست سال بعد از پیروزی انقلاب، واگذار شود و اولین انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ برگزار شود. هم اینک چهار دوره از شوراها برگزار شده است. 

اگر چه اختیارات شوراها را فقط به حوزه عمران شهری یا همان شهرداری ها متمرکز کرده اند، اما قطعا علی رغم ضعف هایی که بر عملکرد شوراها وجود دارد، تاثیر این شوراها بر مدیریت کلان شهرها، مثبت بوده است. طبیعی است که با وجود شوراها، مدیران شهری در حوزه شهرداری ها به طور مستقیم خود را در معرض پاسخگویی به نمایندگان مردم در شوراها می دانند و دیگر مدیران و سازمان ها نیز تحت نظارت غیرمستقیم شوراها قرار دارند. این نظارت نمی تواند، بی تاثیر در نظر گرفته شود.

هم اینک، همان طور که دو نگاه عمده در مشارکت مردم در حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع وجود دارد که بین مشارکت حداقلی و تزیینی و مشارکت حداکثری، واقعی و تاثیرگذار، بین سیاسیون کشور در نهادهای سیاست گذار گسترده است، این دو تفاوت دیدگاه در گسترش یا انقباض حوزه اختیارات شوراها نیز وجود دارد. آن چه که می توان انتظار داشت، آن است که این اختیارات به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت و کم کم، تاثیر شوراها در مدیریت همه حوزه های شهری، تاثیرگذارتر خواهد شد.

البته خوشبختانه نهاد شورای عالی استان ها که در حقیقت نمایندگان استانی شوراهای سراسر کشور می باشند، این امکان قانونی را دارند که به صورت مستقیم لایحه به مجلس ارسال کنند و در حوزه کلان، بر مدیریت شهری در سطح کشور تاثیرگذار باشند.
بر اساس مطالب فوق، لازم است به نکات زیر توجه نمود.

۱- حال که مسئولیت سیاست گذاری و نظارت بر مدیریت بسیاری از حوزه های شهری بر شوراها می باشد، لازم است که شوراها را واقعا به عنوان پارلمان محلی در نظر گرفت. کسانی باید عضو این پارلمان محلی باشند که اشراف کامل بر حوزه های مربوطه مدیریت شهری در حوزه های عمران شهری، زیست محیطی، جامعه شناسی، حقوقی، مالی و ... داشته باشند. 

مشکلات شهرهای ما چنان زیاد است که خبرگی در حوزه های مختلف مربوط به مدیریت شهری، جزء شرایط غیرقابل انکار است.
لازم است که کاندیداهای شوراهای شهر، به جای نگاه های شخصی به این منصب، خود را برای نگاه بلند خدمت و توسعه گرایانه شهرها، آماده سازند.

۲- با توجه به این که احزاب، گروه ها و جریانات سیاسی، ماهیت ذاتی خود را کنشگری و حساسیت در مقابل حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماع می دانند، لازم است که گروه ها و احزاب در انتخابات شوراها حضوری فعال داشته باشند. البته با توجه به اهمیت شوراها، گروه ها و جریانات سیاسی، قطعا دارای حساسیت کافی نسبت به این انتخابات مهم هستند.

با ورود جریانات و گروه های سیاسی، می توان امیدوار بود که این جریان ها، نیروهای خبره خود در عرصه مدیریت شهری را به انتخاب مردم بگذارند و امید است که به جای تبلیغات رنگین پرهزینه، رقابت بر روی برنامه های انتخاباتی شکل گیرد.

با توجه به ثبت نام گسترده و تنوع کاندیداهای شوراها، می توان رقابت را از رقابت های قومی و حساسیت بر روی مسائل قومی، به سمت برنامه های انتخاباتی و دیدگاه های کلان در حوزه مدیریت شهری که البته بی ارتباط با دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی گروه ها و افراد نیست، سوق داد.

۳- با توجه به خروج کشور از بی تحرکی سیاسی هشت ساله ۸۴ تا ۹۲، می توان انتظار داشت که با انتخاباتی با کثرت کاندیداها روبرو باشیم. این وظیفه گروه های هادی است که بتوانند مردم را به سمت بهترین ها سوق دهند تا شاهد شورایی در خور همه شهرهای استان و خصوصا کلان شهر اهواز باشیم.

۴- شوراها لازم است که به صورت موثری در حوزه برنامه ریزی کلان شهری در بازه بلندمدت وارد شوند. به دنبال تامین منابع لازم برای توسعه شهری در بازه بلندمدت باشند و بر اجرای برنامه و دخل و خرج انجام شده، نظارت کافی داشته باشند.


منبع: تابناک
برچسب ها: محسن صنیعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار