معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت؛
معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان در جمع ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی استان در سالن جلسات اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، اسناد خزانه اسلامی را به عنوان بازیگر اصلی بودجه دولت در آینده نزدیک دانست
کد خبر: ۳۶۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 21 January 2017
معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان در جمع ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی استان در سالن جلسات اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، اسناد خزانه اسلامی را به عنوان بازیگر اصلی بودجه دولت در آینده نزدیک دانست. 

وی با بیان تاریخچه ای از پیدایش اسناد خزانه اسلامی در جهان و سپس بکارگیری آن در کشور ما گفت: اولین بار درکشور، شرکت هواپیمایی ماهان از طریق اسناد خزانه اسلامی سهام مالکیت خود را فروخت و بخشی از مالکیت را به مردم داد، بعد از آن بانک سامان تجربه اسناد خزانه اسلامی را در کشور به جای گذاشت.

مهرداد نیکو افزود: دولت در سال 1392 این بحث را وارد بودجه کرد، اما نتوانست عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد، تا اینکه در سال 94 وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو در این زمینه عملکرد مثبتی داشتند و در نهایت سال 1395 سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی به این نتیجه رسیدند که اسناد خزانه اسلامی را می توان به استان ها تسری داد که البته نقدهایی در این باره وجود دارد.

 نیکو گفت: خود ما هم نقدهایی در این باره داریم، زیرا برخی از کارها و پروژه های استانی چون مقیاس کوچکی دارند، شاید با اسناد خزانه اسلامی رفع و رجوع نشوند، به این دلیل که اسناد خزانه برای پیمانکاری های بزرگ مناسب است و برای پروژه های بزرگتر موضوعیت دارد و در آنجا موفق عمل می کند، اما در سطح معاملات متوسط و کوچک پیمانکاران زیاد تمایلی برای حضور و استفاده و درخواست از اسناد خزانه در معاملات ندارند و ما هم این مشکل را به سطح ملی منتقل کرده ایم.

مهرداد نیکو تأکید کرد: واقعیتی که هست، از حالا به بعد اسناد خزانه اسلامی بازیگر اصلی در بودجه دولت خواهد بود و این بحث چیزی موقتی نیست که امسال باشد و سال دیگر وجود نداشته باشد، بنابراین؛ به دنبال این باشیم تمهیدات لازم را بیندیشیم که چگونه از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه خوزستان تشریح کرد: در استان خوزستان، این تمهیدات با همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی شروع شده، زیرا ذیحسابان در خط مقدم اجرای این کار هستند.

وی گفت: اسناد خزانه اسلامی، سه ضلع مهم دارد که همگی باید با تمام ابعاد آن آشنا باشند؛ ضلع اول پیمانکاران هستند که باید شناخت درستی از اسناد خزانه اسلامی به آنها ارائه شود، ضلع دوم دستگاه های اجرایی و ذیحسابان که به عنوان مهمترین ضلع و به عنوان مدیرمالی محسوب می شوند و ضلع سوم که همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه اند و به عنوان افرادی که موافقت نامه مبادله می کنند و مدیریت پروژه ها را برعهده دارند، باید تعامل خوبی با بقیه داشته باشیم و در این مبحث حضور پیدا کنیم.

دکتر نیکو، با تشکر از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان خوزستان، یادآور شد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، در رابطه با بحث اسناد خزانه اسلامی تعامل خیلی خوبی با ما داشته است تا این موضوع جدید را در استان به خوبی راهبری کنیم و با کمک هم و همفکری این موضوع را پیش ببریم تا استان از این ظرفیت استفاده کند.

معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان خوزستان نیز، با تاکید بر لزوم آشنایی کامل ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه ها با بحث اسناد خزانه اسلامی، بیان کرد: با توجه به بند "ز" ماده 5 قانون بودجه امسال و بحث اسناد خزانه اسلامی به عنوان یک منبع تامین مالی که در این قانون منظور شده است، 

می طلبد که همکاران با بحث اسناد خزانه اسلامی آشنایی کاملی داشته باشند، به همین دلیل از معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان دعوت کردیم که نشست مشترکی با ذیحسابان داشته باشیم تا با هم فکری و تعامل بیشتر، بتوانیم مشکلات ناشی از اجرای موضوع را بررسی و شناسایی کنیم.

ادیب زرگانی افزود: در نهایت دانشی که از طریق تعامل و هم اندیشی بین همکاران ما و سازمان برنامه و بودجه استان، ایجاد می شود در میان همکاران رسوب می کند و به عنوان تجربه خوبی در عملیاتی کردن اسناد خزانه اسلامی از این تجربه استفاده می کنیم.

معاون نظارت مالی استان خوزستان با ارائه گزارشی از عملکرد جذب اسناد خزانه اسلامی در استان گفت: از 50 درصد تخصیصی که ابلاغ شده، 75 درصد آن به صورت اسناد خزانه اسلامی بوده است و سازمان برنامه و بودجه استان از مبلغ 220 میلیارد تومان که تخصیص یافته بود، 200 میلیارد آن را میان دستگاه های اجرایی در استان توزیع کرده است.

زرگانی افزود: از مبلغ 142 میلیارد ریال، اسناد خزانه که به اداره کل نوسازی مدارس داده ایم، 38 درصد آن (چیزی معادل 53 میلیارد ریال) جذب شده است، بنیاد مسکن از مبلغ 15 میلیارد تومان 93 درصد، یعنی 14 میلیارد و 100 میلیون تومان، دامپزشکی 18 درصد، جهاد کشاورزی تقریبا 24 درصد، شیلات 5/85 درصد، راه و شهرسازی 73 درصد و آب و فاضلاب خوزستان 100 درصد جذب داشته اند.

رئیس خزانه معین استان خوزستان گفت: دستگاه های اجرایی با توجه به فرصت کم باقی مانده برای جذب تخصیص یافته، اهتمام ویژه ای را داشته باشند تا ظرفیت تخصیص در استان حفظ شود؛ زیرا استان هایی که نتوانند جذب کاملی از تخصیص داشته باشند، تخصیص مانده آنها به سایر استان ها داده می شود.

منبع: تابناک
برچسب ها: مهرداد نیکو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار