باستانشناسان ایرانی در نخستین کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول(گندی شاپور) به یافته های جدیدی دست یافتند
کد خبر: ۳۶۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 18 January 2017
 مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه امروز گفت: گروه کاوش در این حفاری که به صورت ترانشه صورت گرفته به دیواره سنگی تراش خورده ای منظم دست یافته اند که سنگ هایی به طول تا حدود یک متر نیز در آن دیده می شود.  یافته های جدید باستانشناسی از کاوش در جندی شاپور دزفول

یعقوب زلقی افزود:این دیواره سنگی از نظر معماری به صورت کاملا منظم تراز شده و دارای درز و بند است که احتمال می رود در ارتباط با سازه های آبی در جندی شاپور در دوران باستان باشد.

وی همچنین از کشف تن بوشه ( لوله های سفالین به هم پیوسته در زیر زمین برای انتقال آب) در ترانشه ( حفاری ) صورت گرفته در عرصه باستانی جندی شاپور خبر داد و گفت: این لوله ها از جنس سفال بوده که به صورت کاملا مهندسی به هم متصل هستند.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه افزود:این لوله های سفالین مربوط به شبکه انتقال آب در جندی شاپور و مربوط به 1800 سال پیش هستند.

وی اظهارکرد: در گمانه های ایجاد شده در تپه و دشت در وسط عرصه جندی شاپور تاکنون انبوهی از سنگ، سفال و آجر کشف شده که حکایت از وجود سازه هایی در این عرصه است.

نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستانشناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شده است.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

دزفول دارای آثار ارزشمند باستانی از دوره های مختلف تاریخ است.

منبع: تابناک
برچسب ها: یعقوب زلقی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار