مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان از فعالیت همزمان شش پروژه عمرانی به وسعت 25 هزار هکتار در این حوزه خبر داد
کد خبر: ۳۶۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 18 January 2017
 "بهمن شاه محمدی نبی" افزود: شش پروژه اجرایی حوزه کارون که بخشی از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری محسوب می شود، با پیشرفت فیزیکی 40 تا 50 درصد و اعتباری افزون بر 130 میلیارد تومان در حال اجرا بوده و در صورت تحقق نقدینگی به موقع، تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهند رسید.

مدیر طرح های حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: با بهره برداری از پروژه های عمرانی پیش گفته، اهدافی چون بهره برداری بهینه از منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آن، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش کمی و کیفی اراضی کشاورزی به وسعت 25 هزار هکتار محقق می شود.

شاه محمدی افزود: در حال حاضر پروژه های نواحی عمرانی 5 "الف" و "ب" و ناحیه عمرانی 6 داریون به وسعت 11 هزار هکتار در دشت میان آب ، ناحیه 4 شبکه آبیاری تحت فشار گرگر به وسعت 2500 هکتار، شبکه آبیاری درجه 2 شعیبیه به وسعت 2100 هکتار و پروژه افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ویس با پمپ هایی به ظرفیت 2.50 متر مکعب بر ثانیه جهت تامین آب یک هزار هکتار بهبود اراضی کشاورزی این منطقه، از پروژه های در حال اجرای این حوزه است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بزرگ ترین پروژه مطالعاتی سازمان آب و برق خوزستان به وسعت 40 هزار هکتار نیز در دشت های ایذه و باغملک با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان امسال به اتمام می رسد.

این پروژه با اهدافی چون تامین آب و احداث شبکه آبیاری و زهکشی، تامین آب شرب و سامانه مشترک تامین و انتقال آب، توسعه باغات دیم، گردشگری و تامین استانداردهای زیست محیطی دشت های ایذه و باغملک اجرا شده است.

مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: پروژه مطالعات مرحله دوم شبکه بالارود به وسعت 6500 هکتار در اراضی کشاورزی دشت بالارود از توابع شهرستان اندیمشک، از دیگر پروژه های مطالعاتی حوزه کارون محسوب می شود که با پیشرفتی افزون بر 65 درصد شامل شبکه تحت فشار و ایستگاه پمپاژ در دستور کار قرار دارد.

شاه محمدی همچنین اظهار داشت: پروژه مطالعاتی علاج بخشی سیستم زهکشی شبکه ویس- ملاثانی به وسعت 8000 هکتار در راستای امکان بهینه دفع و سامان دهی سیستم زهکشی این شبکه با پیشرفتی معادل 90 در صد در حال انجام است.

وی افزود: پروژه مطالعاتی بازنگری شبکه 2500 هکتاری سید سلطان در اراضی کشاورزی شمال شرق اهواز در راستای بهبود اراضی و همچنین بکارگیری سیستم های نوین آبیاری، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب با پیشرفتی معادل 70 درصد از دیگر پروژه های مطالعاتی این حوزه است.

مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: اعتبارات مورد نظر در این پروژه های مطالعاتی افزون بر 40 میلیارد ریال بوده که تاکنون حدود 17 میلیارد ریال آن تخصیص و هزینه شده و پیگیری تامین باقی مانده اعتبارات در اولویت است.

وی همچنین یادآور شد: به دنبال تاکیدها و مصوبه های احیا و رفع آلودگی رودخانه کارون به عنوان شاهراه حیاتی آبی کشور، در سال جاری اقدامات چشمگیری در تهیه اسناد طراحی و اجرا(EPC) زهکشی اراضی کشاورزی جنوب اهواز صورت پذیرفته که به محض تامین اعتبارات مصوب اجرایی خواهد شد.

حوزه کارون با وسعتی افزون بر 480 هزار هکتار به عنوان بزرگ ترین حوزه آبریز کشور، از زیرمجموعه های معاونت طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان محسوب می شود. دشت های ایذه و باغملک، میاناب، شعیبیه و گرگر شوشتر، شمال شرق اهواز، اراضی کشاورزی دشت جنوب اهواز و اراضی کشاورزی زیر پوشش رودخانه دز در دشت دز، اطراف شهرستان دزفول، اندیمشک، بالارود و گتوند، محدوده فعالیت این حوزه به شمار می آید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار