معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: به‌منظور توسعه پایدار با محوریت کشاورزی و بهره‌‌گیری از پتانسیل‌های مختلف، برای شهرستان‌های ایذه و باغملک "شرح خدمات ویژه "‌، طراحی و تهیه شد
کد خبر: ۳۶۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 18 January 2017
 معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان با اعلام خبر فوق هدف از اقدامات انجام‌شده را استفاده از تجارب گذشته و رفع مشکلات طرح‌های موجود اعلام کرد.

"حمیدرضا خدابخشی"، اهداف طرح را، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های بالقوه منطقه شامل اقلیم، ‌منابع آب‌وخاک و پتانسیل‌های گردشگری به‌منظور ایجاد توسعه پایدار با محوریت کشاورزی معرفی کرد و گفت: در این میان تأمین آب موردنیاز شرب و صنعت، توسعه شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های ایذه و باغملک، توسعه باغات دیم و مکان‌یابی و طراحی مجتمع‌های گردشگری به‌عنوان زیرساخت‌های توسعه گردشگری ایذه و باغملک موردتوجه واقع‌شده است.

وی افزود: در این راستا علاوه بر مسائل فنی، ارزیابی زیست‌محیطی، بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی طرح توسعه به‌طورجدی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، با بیان این‌که انجام کار مطالعات مرحله اول این طرح مهم، بزرگ و تأثیرگذار در سال 1393 به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس محول و تاکنون حدود 90 درصد از کارهای پیش‌بینی‌شده انجام‌شده است، تصریح کرد: با وجود مشکلات و محدودیت‌های منابع مالی موجود، با همکاری و تلاش بسیار خوب مشاور، بخش‌های اصلی طرح نهایی شده است.

خدابخشی، درباره محورهای اصلی این مطالعات گفت: در این طرح، توسعه شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های ایذه و باغملک به وسعت حدود ۱۸ هزار هکتار و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به همراه دو شهرک گلخانه‌ای تولید محصولات کشاورزی به وسعت حدودِ 300 هکتار پیش‌بینی‌شده است.

وی درزمینهٔ تأمین آب شرب و سامانه مشترک تأمین و انتقال آب افزود: مطالعات انتقال مشترک آب شرب و کشاورزی از سد کارون 3 به محدوده طرح، جهت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای محدوده و تأمین آب موردنیاز شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های ایذه و باغملک نیز در این طرح انجام‌شده است.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، توسعه باغات دیم، بهبود وضعیت زراعت و کشت نباتات علوفه‌ای دیم و گیاهان دارویی در وسعتی بیش از 36 هزار هکتار از دشت‌های ایذه و باغملک با اولویت توسعه مزارع آزمایشی باهدف بومی‌سازی تجارب ملی و بین‌المللی و توسعه ظرفیت‌های کارشناسی در منطقه را از بخش¬های دیگر این طرح بزرگ بیان نمود، 

ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری باهدف افزایش توان جذب گردشگران داخلی و خارجی با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های ایذه و باغملک شامل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، ورزشی، طبیعی را در قالب چهار دهکده‌‌ گردشگری با کاربری فرهنگی،‌ ورزشی، تفریحی و اقامتی مشتمل بر مجتمع‌های گردشگری دهدز با 263 هکتار، ایذه با 170 هکتار، رباط با 148 هکتار و سوسن با 133 هکتار را ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده در این طرح بیان کرد.

 خدابخشی تصریح کرد: محدوده شهرستان‌های ایذه و باغملک که ازنقطه‌نظر محیط‌ طبیعی در بخش‌هایی از دامنه‌های غربی زاگرس واقع‌شده است، علاوه بر دارا بودن توانمندی‌های خاص ازنظر نگهداری گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری، از اکوسیستم‌‌ آبی (رودخانه‌‌های دائمی و فصلی،‌ مجموعه تالاب‌های سوسن، میانگران و بندون) و اکوسیستم خشکی (کوهستانی، تپه‌ماهوری و دشتی) بهره‌مند است. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در هر یک از اکوسیستم‌های مذکور ویژگی‌های منحصربه‌فردی ازلحاظ محیط طبیعی به محدوده موردمطالعه بخشیده است.

وی ادامه داد: توجه ویژه به مسائل محیط‌ زیست و ارزیابی در هر یک از بخش‌های طرح توسعه محدوده موردمطالعه بر اساس معیارهای مختلف محیط زیستی جهت دستیابی به توسعه پایدار از ویژ‌گی‌های این مطالعات است.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، درباره رفع مشکلات طرح‌های قبلی اجراشده گفت: طرح‌های پراکنده اجراشده در سال‌های گذشته توسط نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف، عمدتاً در جهت تأمین آب شرب و یا کشاورزی که با مشکلات متعددی در بهره‌برداری روبرو بوده، موردتوجه واقع ‌شده‌اند تا با رفع مشکلات پیش رو، امکان بهره‌برداری و توسعه آن‌ها میسر گردد.

وی افزود: گزارش کاملی از این طرح که در نوع خود بی‌نظیر بوده و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مطالعاتی سازمان آب و برق خوزستان است، در 18 مهرماه 95 در وزارت نیرو در حضور معاونت وزیر نیرو در امور آب و آبفا و سایر مدیران مرتبط ارائه شد.

خدابخشی تصریح کرد: با توجه به جامعیت مطالعات، سیمای توسعه پیشنهادی برای منطقه محروم ایذه و باغملک، این طرح موردتوجه معاون وزیر قرار گرفت. به‌گونه‌ای که ایشان در آخرین سفر خود به استان خوزستان، بازدید کاملی از محدوده دشت‌های ایذه و باغملک، مسیر سامانه انتقال و محل سد کارون 3 و سایر پتانسیل‌های منطقه داشته و در جریان کامل فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده قرار گرفت. 

ایشان همچنین به دلیل همه‌جانبه نگری مطالعات در جهت ملحوظ کردن مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در توسعه منطقه باهدف ایجاد توسعه پایدار خواستار ارائه طرح مذکور در حضور وزیر نیرو شد و از آن به‌عنوان یک طرح نمونه توسعه منطقه‌ای با محوریت کشاورزی در سطح کشور یادکرد.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان تأکید کرد: مقرر شده است به‌منظور همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط ازجمله جهاد کشاورزی، محیط ‌زیست، منابع طبیعی و جنگل‌کاری، میراث فرهنگی و گردشگری، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، تعاون روستایی و فرمانداری‌های ایذه و باغملک، نتایج مطالعات جهت تصویب از طریق سازمان آب و برق خوزستان در شورای اداری استان مطرح و به تصویب برسد تا مقدمات اجرایی شدن این مطالعات در سطح سازمان آب و برق خوزستان و سایر دستگاه‌های مرتبط فراهم شود.

خدابخشی اظهار امیدواری کرد تا با ادامه پیگیری‌ها و اجرایی شدن طرح‌های مطالعه شده در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی این مناطق مستعد باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار