هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهرها توسط نظام جمهوری اسلامی بیشتر این بود که تمشیت امور زندگی روزمره مردم که توسط مدیریت شهری باید برنامه ریزی و مدیریت شود به مردم سپرده شود و دولت ها با فراغت بیشتر به موضوعات حاکمیتی نظیرامنیت، آموزش، بهداشت و درمان بپردازند و مسائل روزمره و جاری را به مردم محول کنند
کد خبر: ۳۶۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 17 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛حسین حیدری شوراهای اسلامی شهر و روستا منبعث از آیات شریفه قرآن مجید و روایات رسول اکرم (ص) می باشند.

 7 اصل از قانون اساسی کشور(100تا106) به موضوع شوراها پرداخته است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی اولین قانون عادی شوراها در سال 1361وضع گردید ولیکن به دلیل شرایط خاص کشور(وقوع جنگ) اجرای قانون شوراها و تشکیل آنها به تاخیر افتاد تا اینکه در سال 78 اولین دوره شوراها شکل گرفت و تا کنون 4 دوره از آن را پشت سر گذاشته ایم و در طول این مدت نیز اشکالات و ابهامات وارده در قانون شوراها در چند مرحله توسط مجلس شورای اسلامی رفع و این قانون مورد بازنگری قرار گرفته است. 

هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهرها توسط نظام جمهوری اسلامی بیشتر این بود که تمشیت امور زندگی روزمره مردم که توسط مدیریت شهری باید برنامه ریزی و مدیریت شود به مردم سپرده شود و دولت ها با فراغت بیشتر به موضوعات حاکمیتی نظیرامنیت، آموزش، بهداشت و درمان بپردازند و مسائل روزمره و جاری را به مردم محول کنند. 

شورا که به نوعی پارلمان محلی  است در چهارچوب قانون دارای اختیاراتی است که تصمیم گیری در مسائل مدیریت شهری به آنان سپرده شده است. 

مدیریت شهری پیچیده ترین و سنگین ترین نوع مدیریت است زیرا که با تنوع کاری و شرح وظایف روبرو است و می بایست 60 یا 70 درصد مسایل روزمره زندگی مردم از جمله بهداشت و سلامت مردم، حمل و نقل، و تفریح و تفرج، مسائل فرهنگی و تامین بخشی از آذوقه مردم را در یک شهربرنامه ریزی و مدیریت نماید. 

مدیریت شهری حتی باید تا سال ها پس از مرگ شهروندان در آرامستان ها به ارائه خدمات بپردازد. تنوع کاری زیاد و وظایف گسترده، این نوع مدیریت را سنگین کرده است بنابراین می طلبد که شوراهای اسلامی شهرها خصوصا در کلان شهرها که مشکلات خاص خود را دارند از افراد با سابقه کار در امور اجرایی و مدیریتی و دارای تخصص های مختلف انتخاب شوند که بتوانند با همفکری و همکاری برای بخش زیادی از زندگی مردم برنامه ریزی و تصمیم گیری نمایند .

اهواز شهری خاص است زیرا هم دارای ظرفیت هایی خاص برای توسعه پایدار دارد و هم چالش ها و تهدیداتی در مسیر توسعه خود دارد که می توان به وجود ده ها کارخانه تولیدی در محدوده قانونی شهر، وجود چند شهرک صنعتی در محدوده قانونی شهر، وجود پادگان های نظامی بسیار در محدوده شهر و همچنین وجود سکونتگاههای غیر رسمی بسیار در محدوده حریم شهر و 1200 هکتار بافت فرسوده شهری اشاره کرد توسعه پایدار شهر اهواز را تهدید می کنند.

 بنابراین یک چنین شهری با این مشکلات می طلبد که یک مدیریت شهری قوی داشته باشد که هریک از مشکلات را در جای خود با شیوه های علمی و کارشناسی حل نماید .

شهر اهواز شهری است که تا قبل از دوره چهارم شورا از نظر اجرای پروژه های عمرانی ماندگار و زیرساختی که مبنای یک توسعه پایدار است، محروم مانده بود و یا بهتر است بگویم از دید مدیران شهری مغفول مانده بود. 

شهری که حتی یک تقاطع غیر هم سطح نداشت شهری که یک پارکینگ طبقاتی عمومی نداشت شهری که فقط دو فرهنگ داشته باشد شهری که واقعا به مناطق حاشیه و محروم که 30تا 40 درصد جمعیت شهری در آن سکونت دارند توجهی نداشته است و سایر مشکلات عدیده ای که شهر با آن گریبان گیر بود.

شورای چهارم با این نگاه که رسیدن به توسعه پایدار مستلزم اجرای پروژه های زیر ساختی و ماندگار است و دوم اینکه باید مناطق حاشیه و کم برخوردار از منظر رفاهی و مسائل فرهنگی و اجتماعی توانمند شوند به روی کارآمد.

در راستای این تفکر در این دوره بیشترین تعداد پروژه های عمرانی بزرگ و زیرساختی مانند احداث تقاطع غیر همسطح،  فرهنگسرا، ورزشگاه های چمن مصنوعی در سطح شهر اهواز به بهره برداری رسید. همچنین اجرای آسفالت معابر مناطق محروم و توسعه خدمات در این مناطق شروع و هم اکنون در حال اجرا است که انشاالله با همین نگاه تا رسیدن به یک توسعه پایدار شهری تلاش خواهد شد .

 در پایان خواستار همکاری نخبگان و صاحبان ایده و تفکر در زمینه مدیریت شهری هستیم که ما را در این امر مهم با مشاوره دادن یاری دهند

منبع: تابناک
برچسب ها: شورای شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار