یکی از مشکلات جدي زیست محیطی که امروزه بسیاری از مناطق در جهان با آن مواجه می شوند، باران اسیدي است. بروز باران هاي اسیدي و اثرات حاصل از آن به عنوان یکی از مهمترین معضلات ناشی از رشد و گسترش فناوري و شهرنشینی در جوامع صنعتی محسوب می گردد
کد خبر: ۳۶۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 16 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛یکی از مشکلات جدي زیست محیطی که امروزه بسیاری از مناطق در جهان با آن مواجه می شوند، باران اسیدي است. بروز باران هاي اسیدي و اثرات حاصل از آن به عنوان یکی از مهمترین معضلات ناشی از رشد و گسترش فناوري و شهرنشینی در جوامع صنعتی محسوب می گردد. 
 
معضل باران اسیدي به عنوان یک مشکل جهانی زیست محیطی مطرح است، چرا که آلاینده هاي اصلی مسبب بارش اسیدي دارای  NOXوSOX هستند و در مدت انتقال، در محدوده طولانی انتقال اتمسفري توده هاي هواي حاوي این آلاینده ها در طی مسیر باران اسیدي تولید می نمایند . براي مثال بیشتر بارش هاي اسیدي که در نروژ ریزش می کنند اکسیدهاي ازت منتشره از کشورهاي اروپایی را در بر دارند. 
 
تعریف و منشاء باران اسیدي:
پدیده باران اسیدی در سالهای پایانی دهه 1800 در انگلستان کشف شد، اما پس از آن تا دهه 1960 به دست فراموشی سپرده شد اسمیت  دانشمند انگلیسی در سال 1873 واژه باران اسیدی را برای اولین بار مطرح کرد. او پی برد که ترکیب شیمیایی باران تحت تاثیر عواملی چون جهت وزش باد ، شدت بارندگی و توزیع آن ، تجزیه ترکیبات آبی و سوخت می‌باشد. این محقق متوجه اسید سولفوریک در باران شد و عنوان نمود که این امر ، برای گیاهان و اشیا واقع در سطح زمین خطرناک است.
 
اصطلاح باران اسیدی به هرگونه بارش باران، برف، تگرگ یا حتی مه که در آن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود دارند، اطلاق می‌شود.این دو ماده در اتمسفر با اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی انجام داده، به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید در می‌آیند. لازم به ذکر است که از لحاظ ویژگی هاي اسیدي آبی را آب خالص گویند که  PHآن حدود 7 باشد . ولی آب خالص در حال تعادل با هواي آزاد میزان PH معادل 7/ 5 دارد که علت آن حضور دي اکسید محلول در آب می باشد . 
 
اسیدیته آب باران نیز به طور عمده به واسطه حضور CO 2 و بخارات آب اتمسفر می باشد که این بارش غیر آلوده دارای   PHمعادل 5.6 و گاهاً 7می باشد. اما اسیدیته باران اسیدی پایین تر 5.6 می باشد و می تواند بسیار آسیب رسان باشد. 
 
 
عوامل ایجاد باران اسیدی
پوشش گیاهی پوسیده و فوران آتشفشان ها برخی مواد شیمیایی را آزاد می کنند که می تواند باعث ایجاد باران اسیدی شود. اما اغلب باران های اسیدی به دلیل فعالیت های انسانی به وجود می آیند. بزرگ ترین مقصر هم سوزاندن سوخت های فسیلی در کارخانه ها و خودروها و در قالب نیروگاه هایی است که ذغال سنگ می سوزانند.
 
هنگامی که انسان ها سوخت های فسیلی را می سوزانند، دی اکسید گوگرد (SO2) و اکسید نیتروژن (NOx) در جو آزاد می شود. این گازهای شیمیایی با آب، اکسیژن و مواد دیگر واکنش نشان می دهند و چنان که گفته شد به شکل محلول های ضعیف اسید سولفوریک و اسید نیتریک درمی آیند. بادها ممکن است این محلول های اسیدی را در ابعاد صدها کیلومتر در جو منتشر کنند. هنگامی که باران اسیدی به زمین می رسد، در سطح آب رواناب ها (جریان های آب سطحی) جریان می یابد، وارد سیستم های آبی می شود و به داخل خاک فرو می رود.
 
اثرات باران اسیدي بر محیط زیست طبیعی :
تأثیر بر خاکها و صخره ها: باران اسیدي بطور مستقیم سبب آبشویی عناصر مغذي نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم موجود در خاك می شود و خاك حالت اسیدیته پیدا می کند و عمدتا خاک هاي اسیدي، خاک هاي نامناسبی هستند که به واسطه اسیدها، عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان را از دست داده اند.
تخریب جنگل ها و از بین رفتن درختان ومحصولات کشاورزی: جنگل ها قربانیان دیگر باران هاي اسیدي هستند، اسیدها تأثیرات متعددي بر درختان جنگلی می گذارند که شامل موارد زیر می باشد: 
• کاهش رویش دانه ها 
• کاهش کارایی فتوسنتز
• کاهش پایداري در مقابل بیماری هاي گیاهی
• افزایش زخم برگها 
• فرسایش کوتیکول حفاظت کننده برگ ها 
 همچنین تأثیر مهم دیگري که باران اسیدي بر گیاهان می گذارد این است که بر اثر کاهش PHریشه گیاهان بیمار شده و قادر به استخراج مواد مغذي از خاك نخواهد بود.
 
 
مسموم کردن دریاچه ها و رودخانه ها:باران اسیدی باعث از بین رفتن حیات در دریاچه می شود و مرگ آبزیان و گونه های گیاهی را به دنبال دارد.. دریاچه‌های اسیدی شده به علت شسته شدن سنگ ها بوسیله یون هیدروژن دارای غلظت های بالای آلومینیوم هستند. قدرت اسیدی بالا و غلظت های بالای آلومینیوم عامل اصلی کاهش جمعیت ماهی هاست. 
 
ترکیب زیست شناختی دریاچه‌های اسیدی شده به شدت دچار تغییر می‌شود و تکثیر ماهی ها در آب های دارای قدرت اسیدی بالا کاهش می‌یابد. وقتی PH خیلی پایین‌تر از 5 باشد، گونه‌های اندکی زنده مانده و تولید مثل می‌کنند. آب دریاچه‌های اسیدی شده اغلب زلال و شفاف می‌باشد و این به علت از بین رفتن زندگی گیاهی و جانوری این دریاچه‌ها می‌باشد؛ برای مثال در میان کشورهای اسکاندیناوی دریاچه های جوانی پیدا شده است  که در مراحل اولیه حیات قرار دارند که.پس از بررسی های اولیه مشخص شد که این دریاچه ها ،دریاچه های قدیمی بوده اند که در اثر باران اسیدی حیات در آنها از بین رفته است.  
 
تاثیر باران اسیدی بر انسان ها: باران اسیدی بر انسان هم تاثیر گذار است و باعث عوارض جانبی سریعی می گردد.زمانی که باران اسیدی می‌بارد علاوه بر ذرات معلق موجود در هوا ذرات معلق ارتفاعات بالاتر که به کمک باران به لایه‌های پایین آمده و وارد ریه های انسان می شود  و به همراه تنفس دی اکسید گوگرد و اکسید‌های نیتروژن موجب تشدید بیماری تنفسی در افراد بیمار می گردد. اگر میزان حجم این مواد در هوا افزایش یابد افراد سالم نیز علاوه بر سردرد ممکن است عوارض تنگی نفس و یا برونشیت را از خود بروز دهند. سوزش چشم و عفونت ریه نیز از دیگر عوارض باران های اسیدی بر انسان است. 
راه های کنترل باران اسیدی :
مهمترین راه حل کنترل باران اسیدی کاهش آلودگی هوا می باشد. صاحبان صنایع و کارخانجات باید با رعایت ضوابط و قوانین زیست محیطی، ایجاد آلودگی را با پایین ترین حد ممکن برسانند. از طرفی مردم نیز باید به جای استفاده غیر ضروری از وسایل نقیله شخصی تلاش نمایند تا از خودروهای عمومی و مترو استفاده کنند که باعث کاهش آلاینده ها در جو می شود. همچنین دولت و مجلس با برنامه ریزی اصولی و ارائه برنامه های آموزش همگانی و همچنین بودجه مناسب برای افزایش سیستم حمل و نقل شهری و افزایش فضای سبز و کیفیت سوخت گامی بزرگ در جهت کاهش آلودگی هوا علی الخصوص در شهرهای صنعتی از جمله اهواز بردارند
 
منبع: تابناک
برچسب ها: محیط زیست
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Tajuddin
|
Afghanistan
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
مقاله خوب بوده برای من بفرست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار