دکتر مرتضی افقه ؛
دکتر مرتضی افقه در جامعه توسعه نیافته ای که فقر و نابرابری در آن گسترده است بستر برای ورود دموکراسی فراهم نیست و ممکن است بواسطه فقر امکان گسترش مضرات دموکراسی در مقایسه با مزایای آن فراهم گردد
کد خبر: ۳۶۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 16 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛دکتر مرتضی افقه در جامعه توسعه نیافته ای که فقر و نابرابری در آن گسترده است بستر برای ورود دموکراسی فراهم نیست و ممکن است بواسطه فقر امکان گسترش مضرات دموکراسی در مقایسه با مزایای آن فراهم گردد. 

در واقع همین نابرابری و فقر باعث می شود که قدرتمندان صاحب پول از امتیاز دموکراسی به نفع خود سوء استفاده نمایند. البته این نکته حائز اهمیت است که عدم وجود دموکراسی در جامعه مضرات زیادی دارد.

 به طور اعم در کشور و به صورت اخص در خوزستان شوراهای شهر و روستا روند مطلوبی نداشته اند. مادامی که رای مردم نه بر اساس شایستگی، بلکه عمدتا بر اساس وابستگی های قومی، قبیله ای و عشیره ای باشد انتخابات شوراها الزاما به نفع مردم نخواهد بود.

در ارتباط با شوراها دو مشکل در کشور بویژه استان خوزستان وجود داشته است:
1- رای های ایلی و قومی: علی رغم برگزاری چندین انتخابات طی 30 سال گذشته آراء مردم به شدت به آرای قومی و قبیله ای گرایش دارد

2- گستردگی فقر: امروزه گسترش فقر در جامعه به شدت مردم را آسیب پذیر و بستر را برای سوء استفاده قدرت مداران پولی به منظور خرید رای افراد فقیر به نفع افرادی خاص فراهم نموده است.

به جز چند دوره شورای شهر تهران که نوعا آراء علمی و سیاسی بوده است نه قومی و قبیله ای، سایر شوراهای شهر و روستا در کشور چندان نقش مثبتی نداشته و علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف بر مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده اند. تجربه این چند دوره نشان داده است که عملکرد مثبت شوراها زیاد نبوده است و به جرات می توان گفت شوراها نقشی در توسعه شهری نداشته اند زیرا هنوز مشکلات معیشتی مردم وسیع و گسترده و به لحاظ فرهنگی گرایشی به تغییر و انتخاب شایسته ها را ندارند و شواهدی از تغییر روند موجود و جهت گیری مثبت شوراها در آینده دیده نمی شود.

نگرش عمده نخبگان خوزستان غیر توسعه ای نیست. همانطور که می دانید نخبگان در هر منطقه بر آراء توده های مردم  تاثیر گذارند و اگر نگرش آن ها توسعه ای نباشد تاثیر مثبتی بر آراء مردم نخواهند داشت. بنابراین به دلیل نگرش غیر توسعه ای نخبگان خوزستان تا به امروز هیچگونه تاثیر مثبتی از سوی آن ها بر انتخاب شوراها وجود نداشته و به نظر نمی رسد در آینده هم داشته باشند . 

اگر در شورای شهر افراد شایسته انتخاب شوند طبیعی است که تاثیر مثبتی بر فعالیت های شهری و شهرداری خواهند داشت و انتخابات شهردارها براساس روابط  قومی و سیاسی صورت نخواهد گرفت و استیضاح شهردارها براساس منافع ملی و استانی انجام خواهد شد. به دلیل آن که شوراها تاکنون ترکیب توسعه ای نداشته اند بنابراین تاثیر مثبتی بر توسعه و رونق شهرها نداشته اند.

شورای شهر اهواز در مقایسه با سایر کلانشهرهای سطح بالاتری ندارد به همین دلیل توده مردم به طور مکرر شهر اهواز را با سایر  کلانشهرها مقایسه می کنند به جای درک واقعیت تصور می کنند که نخبگان سایر کلانشهرها از نفوذ زیادی برخوردارند در صورتی که این چنین نیست زیرا خوزستان هم نخبگان بسیاری دارد اما به دلیل نگرش ضد توسعه ای آن ها کلانشهر اهواز در مقایسه با سایر کلانشهرها پیشرفت نداشته است.

رسانه ها بایستی تلاش بسیاری در جهت تغییر نگرش مردم داشته باشند این بدان معنی است که نخبگانی که منافع ملی و استانی را ارجع تر می دانند وارد صحنه انتخابات شوند، همچنین رسانه ها فضایی ایجاد کنند که مردم شایسته ها را در اولویت قرار دهند. اگر یک یا دو نماینده با ویژگی های گفته شده در شورای شهر اهواز حضور یابد گامی مثبتی در راستای توسعه شهری برداشته خواهد شد.

منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر مرتضی افقه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار