استاندار خوزستان؛
امید می‌رود تا در سند توسعه گردشگری استان، مشخص شود که خوزستان به‌عنوان چندمین هدف گردشگری میراثی کشور در نظر گرفته می‌شود
کد خبر: ۳۶۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 15 January 2017
غلامرضا شریعتی در نشست با معاون رئیس‌جمهور و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بازدید وی از آثار میراثی و مناطق و ظرفیت‌های گردشگری  منطقه آزاد اروند  افزود: در گفتگوهای اخیر قرار شد تا کار تدوین سند در حال انجام توسعه میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

استاندار خوزستان با اشاره به توافق رئیس‌کل سازمان میراث فرهنگی کشور با بخشی از طرح‌های مطالعاتی در این استان، گفت: برخی از این مطالعات پیرامون مناطق نمونه گردشگری بود که پیشتر در دولت مصوب شده بود و برخی دیگر از آن‌ها نه، اما به دلیل آنکه به‌طور کامل پتانسیل برای گردشگری دارد بنا شد تا مطالعاتش در استان انجام شود و پس از اتمام مطالعات به معاونت‌های سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استاندار خوزستان ارائه شود تا با جذب سرمایه‌گذار آن بخش ها نیز بر اساس مطالعات انجام‌شده به مناطق گردشگری استان خوزستان در بُعد استانی، ملی و یا بین‌المللی تبدیل شود.

شریعتی افزود: در شهر شوش نیز سایتی هست که متعلق به کشت و صنعت هفت‌تپه است خود مالک و سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‌اند، قرار است تا توسط میراث فرهنگی استان کاوش‌هایی بر روی آن انجام شود تا موزه‌ای متناسب با آن احداث شود، لذا مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان بایستی هر چه سریع‌تر کار را پیگیری کنند و با دعوت از سرمایه‌گذار و مالک زمین کشت و صنعت در نشستی مشترک زمینه انجام توافقات لازم میان آن‌ها را فراهم کند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: چند تفاهم‌نامه دیگر نیز میان سازمان میراث فرهنگی کشور، استانداری خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند نیز وجود دارد که پس از انجام بررسی‌های لازم به لحاظ حقوقی کار  توافقنامه‌ها به انجام می‌رسد البته پیشنهاد دادم تا هر دو تفاهم‌نامه در قالب یک تفاهم‌نامه درآید که به نظر می‌رسد در این زمینه توافق وجود دارد.

شریعتی تصریح کرد: امید می‌رود انجام چنین سفرها و توافقاتی منجر به تبدیل استان خوزستان به یک منطقه گردشگری یا یکی از اهداف اصلی گردشگران داخلی و خارجی شود .

وی بابیان اینکه همگان بر قابلیت‌های متنوع و فراوان استان خوزستان به‌عنوان یکی از اهداف اصلی گردشگران اذعان دارند، گفت: خوزستان سه اثر ثبت‌شده جهانی دارد، رودخانه‌های بزرگ و اصلی کشور در این استان ساری و جاری است، ۲۵ درصد از آب‌های روان کشور در استان خوزستان است، ساحل‌های دریایی کم‌نظیر موجود در خوزستان، همگی ازجمله پتانسیل‌هایی است که می‌تواند خوزستان را به یکی از استان‌های هدف گردشگری داخلی و خارجی تبدل کند.

استاندار خوزستان افزود: قرار شد تا در این قالب نیز در کنار گردشگری دفاع مقدس نیز کار شود و زیرساخت‌ها لازم جهت حضور سرمایه‌گذار فراهم شود.

شریعتی از «گردشگران اربعین حسینی» به‌عنوان یکی دیگر از پتانسیل‌های استان خوزستان نام برد و اظهار کرد: با توجه به اقلیم خوزستان در شش‌ماهه دوم هرسال گردشگران زیادی به استان خوزستان سفر می‌کنند که این‌ها سوای از گردشگران در قالب کاروان‌های راهیان نور و دفاع مقدس هستند .

وی بابیان اینکه سالانه به‌طور تقریبی در ایام نوروز قریب ۵ میلیون نفر گردشگر در قالب مسافران و میهمانان نوروزی به استان خوزستان می‌آیند، تصریح کرد: در شهرهایی همچون شوش، شوشتر، آبادان و خرمشهر تا حدودی دزفول و بهبهان به دلیل وجود آثار میراثی متنوع شاهد حضور گردشگران خارجی هم هستیم، گروهی از گردشگران نیز به نیت دیدن بارگاه حضرت دانیال نبی به شوش سفر می‌کنند.

شریعتی با تأکید بر اینکه خوزستان قابلیت‌های مختلف، متنوع و متعددی برای جذب گردشگران دارد، گفت: امید می‌رود تا در سند توسعه گردشگری استان، مشخص شود که خوزستان به‌عنوان چندمین هدف گردشگری میراثی کشور در نظر گرفته می‌شود.

استاندار خوزستان افزود: استان خوزستان این قابلیت را دارد تا در یک افق ۱۰ ساله از بابت هدف توسعه گردشگری در ردیف نخست قرار داشته باشد، هرچند الآن هم همین‌گونه است اما بخش عمده آن مربوط به کاروان‌های راهیان نور است که بایستی از ابعاد میراثی و گردشگری عادی تفکیک، ساماندهی و هدف‌گذاری شود.

شریعتی اظهار کرد: خوزستان قابلیت آن را دارد که جزء سه استان نخست برای این بخش باشد، امید می‌رود تا مدیرکل میراث فرهنگی استان با اتمام هرچه سریع‌تر این سند توسعه و باهدف گذاری بتواند زمینه کار و توسعه گردشگری در خوزستان را مهیا سازد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه زمینه‌های گردشگری میراثی در خوزستان در پشت صنعت، نفت و کشاورزی مغفول مانده است، تصریح کرد: بایستی در این زمینه اهتمام بیشتری کرد زیرا فعال کردن و گسترش صنعت توریست در خوزستان می‌تواند یکی از راه‌های حل معضل بیکاری در استان باشد

منبع: تابناک
برچسب ها: غلامرضا شریعتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار