دکتر شکراله سلمان زاده در ابتدای این جلسه با بیان اینکه خوزستان رتبه دوم در شیوع بیماری سالک در کشور را دارد، گفت: در استان خوزستان شهرهای هویزه، دشت آزادگان، شوش و شوشتر این بیماری بسیاری شایع است.
کد خبر: ۳۵۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 08 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان، نشست کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز: خوزستان رتبه دوم شیوع بیماری سالک در کشور را دارددکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، سید خلف موسوی شهردار اهواز و دیگر اعضاء شورای سلامت استان در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد.

دکتر شکراله سلمان زاده در ابتدای این جلسه با بیان اینکه خوزستان رتبه دوم در شیوع بیماری سالک در کشور را دارد، گفت: در استان خوزستان شهرهای هویزه، دشت آزادگان، شوش و شوشتر این بیماری بسیاری شایع است.

وی افزود: بیماری سالک یک مخزن دارد که جوندگان و سگ سانان هستند.در نوع شهری انسان هم می تواند مخزن باشد و یک ناقل دارد که پشه خاکی است که میزبان آن انسان است. نوع جدی این بیماری بسیار عذاب آور است چراکه زخم آن باقی می ماند.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان به تاثیر نخاله های ساختمانی و زباله ها و پسماندها  در شیوع بیماری سالک اشاره کرد و گفت: این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود. در شهر اهواز و در اطراف پل فولاد، مهدیس و کیانشهر تخلیه زباله ها به وضوح قابل مشاهده است، و اطراف خانه های مردم تخلیه زباله ها صورت می گیرد.

سلمان زاده با اشاره به اینکه مشکل سگ های ولگرد چالش بسیار بزرگی است بیان کرد: برخی از شهروندان اعلام آمادگی کردند که می توانند از این سگ ها نگه داری و آنها را عقیم سازی کنند ولی این کار تاکنون صورت نگرفته است.  

وی افزود: جوندگان هم مخزن بیماری سالک هستند، هر جا زباله باشد جوندگان هم حضور دارند. امسال سم پاشی های وسیعی صورت گرفته است و درمان بیماران مبتلا به سالک هم به صورت جدی پیگیری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان ضمن ارائه گزارشی از روند اجرا شدن مصوبات قبلی شورای سلامت استان، خواستار حل مشکل سگ های ولگرد و جمع آوری نخاله های ساختمانی در شهرها برای پیشگیری از انتشار بیماری ها شد.

 

دکتر شریعتی استاندار خوزستان نیز در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب تخلیه نخاله‌های ساختمانی به عنوان کانون‌های شیوع سالک در استان اظهار داشت: در بازدیدهای مکرری که به اتفاق شهرداری از برخی مناطق شهر اهواز انجام شد مشخص شد که وضعیت تخلیه و جابجایی نخاله‌های در سطح استان و علی الخصوص در شهر اهواز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کنند، عامل انتقال بیماری‌ها نیز هستند، افزود: برای جمع‌آوری و ساماندهی نخاله‌ها باید طبق یک برنامه مدون و اصولی کار کرد.

استاندارخوزستان گفت: در بازدید از یکی از مناطق اهواز مشاهده شد که دختری 19 ساله زخم بزرگی بر روی صورت خود دارد که دلیل آن ابتلا به بیماری سالک از‌‌ آلودگی‌ها و نخاله‌های ساختمانی است.

شریعتی گفت: از آنجایی که زخم‌های ناشی از بیماری سالک تا آخر عمر روی بدن انسان باقی می‌ماند، همه ما در قبال مشکلاتی که برای مردم از ابتلا به بیماری سالم بوجود می آید، مسئول هستیم.

وی از مدیران و مسؤلان حوزه سلامت خواست: در این رابطه از تجربه شهر‌هایی که در حل این مشکل موفق بوده‌اند به صورت یک برنامه مدون و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استفاده شود.

شریعتی تاکید کرد: مسئله سلامت یک موضوع کاملا فرابخشی است و برای حل مشکل بیماری سالک باید تمام ارگان هایی تاثیرگذار، حداکثر همکاری لازم را با مرکز بهداشت استان بعمل آورند.

وی با اشاره به وجود انبوه نخاله‌های ساختمانی در امتداد جاده ماهشهر، پل فولاد و پل ششم، تصریح کرد: در جلسه بعدی شورای سلامت استان، طرحی جامع از طرف شهرداری اهواز و معاونت عمرانی با محوریت شهر اهواز و الگو گرفته از یک شهر موفق برای حل مشکل بیماری سالک ارائه شود.

شریعتی ادامه داد: این طرح بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم شود و نتایج طرح به تمام شهرهای استان از جمله شوشتر و دشت آزادگان که درگیر این بیماری هستند ابلاغ شود.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌های ذیربط در زمینه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی باید وظایف خود و همکاری‌های لازم را انجام دهند، عنوان کرد: باید مرکز بهداشت با افرادی که اقدام به ریختن نخاله‌های ساختمانی می‌کنند برخورد و این افراد را به عنوان مخل بهداشت عمومی به دادگاه معرفی کند.

شریعتی در پایان در رابطه با نحوه برخورد با سگ‌های ولگرد به عنوان ناقل برخی بیماری‌ها و یکی از مشکلات مورد اعتراض مردم پیشنهاد کرد: کمیته‌ای متشکل از دادستانی استان، شهرداری، مرکز بهداشت، امور کل اجتماعی و محیط‌زیست ایجاد و درمورد اتلاف، عقیم‌سازی یا نگهداری سگ‌های ولگرد تصمیم‌گیری کرده و نتایج خود را به شورای سلامت ابلاغ کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار