گفتگو با دکتر مریم ابریشم کار عضو شورای اسلامی شهر اهواز
شورای شهر به عنوان نهادی موثر در توسعه زیرساخت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در این راستا برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های راهبردی جهت ارتقاء کیفی و کمی این نهاد باید در دستور کار ویژه متولیان امور شهری قرار گیرد
کد خبر: ۳۵۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 08 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام می‌باشد و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری‌ها است. هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن، مسئولیت دار وظایف آن نهاد است ولی بنابر تاکیدات و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت.

شورای شهر به عنوان نهادی موثر در توسعه زیرساخت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در این راستا برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های راهبردی جهت ارتقاء کیفی و کمی این نهاد باید در دستور کار ویژه متولیان امور شهری قرار گیرد. از این رو عضو شورای شهر باید از ویژگی های خاصی در امر تصمیم گیری و نظارت بر امور شهری و شهروندی برخوردار باشد.

با توجه به اینکه شورای شهر نهادی موثر در تصمیم گیری های خرد و کلان امور شهری به شمار می رود بایستی اعضای این نهاد مهم شهری افرادی متخصص و توانا در امور اجرایی شهر باشند.
عضو شورای شهر باید بداند که مقصد کجاست و بر اساس هدف یابی مشخص، مسیریابی را به درستی انجام دهد و ابزار مناسبی را در راه رسیدن به مقصد و وصول اهداف منتخب به کار گیرد و راستای نیل به این اهداف برترین روش ها را پیشه کند.

با توجه به جایگاه ویژه شورای شهر در نظام مدیریت شهری با دکتر مریم ابریشم کار عضو محترم شورای اسلامی شهر اهواز گفتگویی داشتیم که متن ذیل شرح این مصاحبه است:

نقش شوراهای شهر را در توسعه شهری چگونه ارزیابی می کنید

شوراهای شهر بعنوان تبلور و نمودی از مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم گیری های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و به نوعی مشارکت در تصمیم گیری های مربوطه به امورمردمی عمل می نمایند. ازنظر دینی با توجه به تاکیدی که در سوره شورا بر این مهم شده و از سویی در قانون اساسی صراحتا 6 اصل آن به اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی پرداخته است، اهمیت شوراها نمایان می شود. در واقع شوراها تجلی گاه مردم سالاری  دینی به مفهوم کلمه و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است. در واقع  شوراهای اسلامی شهر و شهرداری بعنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری نقش موثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاد می کنند با توجه به اینکه شوراهای اسلامی شهرکارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم درساختارهای تصمیم گیری های محلی به شمار می آیند، توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری ضرورت غیر قابل انکاری دارد.  از جمله مسائلی که شوراها می توانند در آن نقش موثری داشته باشند نظارت بر اجرای طرحها و پروژه های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه  ها است که در قانون اساسی  هم به آن اشاره شده است. به جرات می توان گفت که بهره گیری از مدیریت مشورتی متخصصین در حوزه های مختلف مدیریتی یکی از مهمترین دلایل رشد و توسعه در کشورهای توسعه یافته است. با توجه به موارد فوق شوراهای اسلامی شهرها بطور مستقیم در توسعه همه جانبه امور شهری تاثیر بسزا و بی بدیلی خواهند داشت.

جایگاه شورای شهر اهواز را در کشور در مقایسه با سایر شوراهای کلانشهرهای کشور چگونه چگونه ارزیابی می کنید

با توجه به ظرفیت 21 نفری موجود در شورای شهر اهواز  که خوشبختانه جایگاه تضارب آرا و نظرات در حوزه های مختلف در آن امکان پذیر بوده است بایستی شرایط مناسبی جهت برنامه ریزی های راهبردی در حوزه های مختلف شهری فراهم می گردید که در مواردی نتایج مورد قبولی داشته ولی همین تضارب آرا گاها تاخیر در انجام اموری را در پی داشته است. ولی با توجه به وجود مشکلات زیرساختی در شهر شاید نتوان مقایسه صحیحی را با کلانشهرهای دیگر از نظر روند توسعه ای داشته باشیم. امیدواریم که حرکت رو به جلو جهت رشد همه جانبه شهری و محقق ساختن اولویت های شهری شهروندان اهوازی با سرعت بیشتری صورت گیرد که مطمئنا در این راستا مساعدت و همراهی سایر ارگان ها و سازمانهای خدمات رسان شهری از ضروریات می باشد.
از نظر سطح سواد و تحصیلات تخصصی در خصوص حوزه مدیریت شهری شورای شهر اهواز در چه جایگاهی قرار دارد؟

از نظر سطح علمی مطمئنا همه اعضا حداقل مورد نیاز برای اعلام حضور در کرسی شورای اسلامی شهر را دارا می باشند بعضا در دوره هایی همین اعضا در حوزه های مختلف، مسئولیت هایی را  در سطح مدیریتی بعهده داشته اند. همخوانی تخصص خاص مدیریت شهری در حوزه اجرایی امور شهرداری اهمیت ویژه ای دارد اما در بحث نظارتی به لحاظ قانونی دارا بودن مدرک تحصیلی در حوزه مدیریت شهری از ارکان عضویت در شورای اسلامی شهر ها نیست. 

با توجه به جایگاه تصمیم گیری شورای شهر در نظام مدیریت شهری، آیا تا کنون این مهم در کلانشهر اهواز محقق شده است؟

   تقریبا هیچ یک از امور صورت گرفته در شهر اهواز بدون اطلاع و مشورت شورای اسلامی شهر و همفکری و مشاوره در کمیسیون های تخصصی صورت نپذیرفته است. در برخی مواقع بدلیل حساسیت های موجود به لحاظ کیفیت مطلوب امور در کمیسیون های مختلف یک طرح یا پروژه مطرح و چانه زنی های مربوطه تا حصول نتیجه مطلوب صورت گرفته است. امیدواریم با تلاش مجموعه شورای اسلامی در تنظیم و تصویب طرح ها و پروژه های مناسب در حوزه مدیریت شهری در آینده ای نزدیک شاهد توسعه همه جانبه شهر اهواز باشیم. البته در انجام این مسئولیت خطیر ارائه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات شهروندان عزیز مطمئنا در تصمیم گیری صحیح شورایان مثمر ثمر خواهد بود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار