اراده جدی برای انتقال آب از کارون به فلات مرکزی در مراکز تصمیم گیری مهم کشور وجود دارد دبی کارون را به شکل غیر واقعی در آمارهایشان نشان می دهند تا برای انتقال آن توجیهی داشته باشند در چنین شرایطی تلاش کردم تا حق آبه کشاورزان ایذه و باغملک را از وزارت نیرو اخذ نمایم
کد خبر: ۳۴۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 25 December 2016
بیکاری در ایذه و باغملک نزاع های اجتماعی را تشدید کرده است. 8 طرح کشاورزی در دوران من در مناطق صیدون، میداوود، هپرو و تیغن اجرا خواهد شد.

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با انتقاد از روند کند توسعه در استان خوزستان گفت: روزگاری استان خوزستان تمام شاخص های توسعه را داشت. در حال حاضر سطح کارایی و ارائه خدمات در استان خوزستان سیر نزولی پیدا کرده و شایسته سالاری فراموش شده است. 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : در بسیاری از موارد  انسان های شایسته در خوزستان در مصدر قدرت قرار نگرفتند. مدیران بر اساس شایسته سالاری و توانمندی های خود منصوب نمی شوند.

 لابی گری و سهم خواهی جای شایسته سالاری و توانمندی را گرفته است. انشعاب شرکت مناطق نفت خیز به شرکت های اقماری اقدامی غیر کارشناسانه بود. تقسیم این شرکت به شرکت های مختلف منطقه ای از شرکت مناطق نفت خیز جنوب یک شرکت ناکارآمد ساخته است. همینطور در مرکز نیز انشعابات مختلفی صورت گرفت پس از این تازه دست به دامان کشورهای اروپایی دراز کردند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در استان ما مدیران سر جای خود ننشسته  اند. از مدیران ناکارآمد نمی توان انتظار داشت عملکرد مثبتی داشته باشیم. استعدادهای خود را به خوبی نشناختیم. هدر رفت منابع و سرمایه اقتصادی و خدادادی وانسانی  به یک رویه تبدیل شده است.

خادمی ادامه داد:  اعتراضات نمایندگان مردم خوزستان به رییس جمهور در صحن علنی مجلس در خصوص انتقال آب به اصفهان کارساز بوده و باعث توقف پروژه بهشت آباد شده است. خوزستانی های تاثیر گذار مقیم مرکز باید بیش از این به نقش خود  عمل کنند و مانند اصفهانی هایی که در دولت و مراکز تصمیم گیری حضور دارند عمل نمی کنند. تا زمانی که نگاه ما به توسعه نگاه قومی و طایفه گری باشد به هدف خود نمی رسیم. 

این عضو مجمع نمایندگان مجلس خوزستان گفت: درکشور چین سالی 20 میلیون شغل ایجاد می شود. اما در کشور ما نمی توانیم حتی  وضعیت موجود اشتغال را حفظ کنیم. بسیاری از کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده است. زمانی می توانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم که از سرمایه های موجود خود به درستی استفاده کنیم. فرقه گرایی، جناح گرایی، قوم گرایی آفت توسعه و اشتغال است.  

این عضو قوه قانونگذاری کشور افزود: وعده ی اصلی من در انتخابات انتقال آب از پشت سد کارون 3 به شهرستان ایذه وباغملک برای مصارف کشاورزی است. 200 کیلومتر از رودخانه کارون از شهرهای  ایذه و باغملک عبور می کند اما کشاورزان این منطقه با مشکل آب مواجه هستند. 4 بانده شدن محور اهواز- باغملک به  لردگان یکی از وعده های دیگر من بود که مجوز ها  این پروژه از وزارت راه و شهرسازی صادر شده است و اسناد مناقصه نیز در روزهای آینده منتشر می شود. برای اجرای این پروژه با وزیر، معاونین وزیر و کارشناسان راه و شهرسازی رایزنی های بسیاری انجام داده ام. 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اراده جدی برای انتقال آب از کارون به فلات مرکزی در مراکز تصمیم گیری مهم کشور وجود دارد. دبی کارون را به شکل غیر واقعی در آمارهایشان نشان می دهند تا برای انتقال آن توجیهی داشته باشند. در چنین شرایطی تلاش کردم تا حق آبه کشاورزان ایذه و باغملک را از وزارت نیرو اخذ نمایم. 

خادمی به اجرای طرح  550 هزار هکتاری در استان خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: شهرهای ایذه و باغملک و مسجدسلیمان در طرح 550 هزار هکتاری فراموش شده اند و این مساله را مسئولین مربوطه به آن معترف هستند. بودجه این طرح از صندوق توسعه ملی با مجوز رهبری تخصیص یافته،  اما متاسفانه شهرهای شمالی استان در این طرح جایی ندارند و این ظلمی است که مسئولان بر مردم این شهرها روا داشتند. 

وی ادامه داد: در حالی که این طرح در زمین های شوره زار در حال اجراست ولی زمین های مستعد ایذه و باغملک به حال خود رها شده اند. با تلاش های صورت گرفته قرار است فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در شهرهای ایذه،  باغملک و مسجد سلیمان اجرا شود. با اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری و انتقال آب پشت سد کارون 3 کشاورزی و اشتغال در این دو شهر رونق خواهد گرفت.

هدایت الله خادمی  اظهار کرد: شهرهای شمالی استان خوزستان بهترین خاک را دارد و حتی نیاز به زهکشی نیست پس چرا برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به آنها توجه نشده است.

وی افزود: چه دلیلی دارد که برای بقیه شهرها طرح ۵۵۰ هزار هکتاری انجام شود ولی برای مسجدسلیمان، ایذه و باغلمک اجرا نمی شود. حتی در زمینه شهرک های کشاورزی نیز سهم این سه شهر دیده نشده است.

خادمی عنوان کرد: ظاهرا جریانی وجود دارد که در این سه شهر هیچ کاری انجام نشود و برای همین از مسئولان کشوری و استانی گلایه داریم.  شهرهای کوچک تر که یک سوم جمعیت این سه شهر را هم ندارند کلی کارخانه و طرح توسعه ای انجام شده ولی به این شهرها هیچ توجهی نشده است.

وی بیان کرد: سد کارون چهار در خاک ایذه است ولی مدیریت آن را به یک استان دیگر واگذار کردند. کارون سه به مدت ۱۵ سال ارتباط ما را با مردم قطع کرده است و این کارها برای چه هدفی انجام می شود؟ چند سال است که یک پل ارتباطی برای مردم روستاهای پشت سد کارون سه ساخته نشده و حتی در یکی از موارد ۱۵ نفر از اهالی فوت شده اند ولی هنوز هم مسئولان نامه ساخت پل را پاسکاری می کنند.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس افزود: طرح سئوال از وزیر جهاد کشاورزی دارم که چرا شهرهای ایذه، مسجدسلیمان و باغملک را در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشارکت ندادند. مردم ما در کنار آب هستند و آب کارون ۲۰۰ کیلومتر از شهر ایذه گذر می کند ولی آب را با بشکه ای به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بیان داشت:  بیکاری در ایذه و باغملک نزاع های اجتماعی را تشدید کرده است. 8 طرح کشاورزی در دوران من در مناطق صیدون، میداوود، هپرو و تیغن اجرا خواهد شد. جاده اهواز ایذه باغملک لردگان در طی چهار سال آینده 4 بانده خواهد شد.با پیگیری های انجام شده و کمک ستاد فرمان امام،  38 مدرسه در شهرهی ایذه و باغملک احداث می شود. 

خادمی گفت: شرکت مناطق نفت خیز جنوب شامل مدیران و کارشناسانی بود که همه پله، پله بالا آمده بودند و مدیران هر بخش از همه افراد آن بخش از نظر تجربه و دانش بالاتر بودند. آقای زنگنه این شرکت را تجزیه کرد و کارشناسان و مدیران آن را به شرکت های مختلف فرستاد. البته آقای زنگنه به این کار هم راضی نشد و شرکت مناطق نفت مرکزی را نیز به موازات این شرکت تشکیل داد.در ادامه شرکت مهندسی و توسعه را نیز برای توسعه مناطق نفتی تشکیل داد. قرار بود همه اینها در بخش مورد نظر خود قدرتمند شوند که حتی با خارج از کشور قرار داد ببندند، اما اینگونه نشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت در انتخابات مجلس نیز تأثیرگذار است، می‌تواند برای انتخاب نمایندگان، پول در اختیارشان قرار دهد. در مجلس نیز تأثیرگذار است و بلد است با نمایندگان چطور برخورد کند. کمیسیون انرژی در همه دوره‌ها بی‌حاشیه‌ترین و بی‌انتقادترین کمیسیون نسبت به وزرا است. اعضای کمیسیون انرژی با نظر وزارت نفت تعیین می شوند و در معدود زمان هایی ریاست این کمیسیون به افراد ناهمسو با وزارت نفت رسیده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار